• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 20 تیر 1401
کد مطلب : 165652
+
-

صعود تمام ایرانی

تیم ملی والیبال ایران با 7پیروزی و شکست بزرگان به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها صعود کرد. این نخستین بار است که تیم ملی با مربی ایرانی به این مرحله می‌رسد

صعود تمام ایرانی

سورپرایزهای پسران ایران تکمیل شد. تیمی که در شروع لیگ‌ ملت‌ها فقط خدا خدا می‌کردیم که اگر می‌بازد فقط آبرومندانه ببازد، حالا هر روز با یک پیروزی طرفدارانش را غافلگیر می‌کند. بعد از پیروزی‌هایی که کمتر کسی جرأت فکر کردن به‌ آنها را داشت، حالا مهم‌ترین اتفاق افتاده است؛ صعود به جمع 8تیم.
تیم ملی والیبال 3هفته متفاوت را پشت سر گذاشت. هفته اول تیم ملی 2 شکست مقابل ژاپن و هلند داشت. بدترین اتفاق، باخت به حریف سنتی یعنی ژاپن بود اما حتی پیروزی‌های تیم مقابل چین و استرالیا هم چنگی به دل نمی‌زد. انتقادات بالا گرفته بود و حتی بعضی‌ها به جایی رسیده بودند که ترجیح می‌دادند تیم از ادامه مسابقات انصراف بدهد چراکه تصور می‌شد وقتی تیم نتوانسته در بازی‌های راحت عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد، در مقابل تیم‌های نامی به بدترین شکل می‌بازد. اما شکست‌ها، انتقادات و همان بازی‌های بد، تیم را متحول کرد. بازی با آمریکا شروع خوب تیم بود و پیروزی مقابل این تیم امید را به والیبال بازگرداند. با این حال با افت‌وخیزهایی که تیم داشت، پیروزی‌ها هم قانع‌کننده نبود. باخت به برزیل و بلغارستان، پیروزی مقابل آمریکا و کانادا را تحت‌تأثیر قرار داده بود. هفته سوم اما متفاوت‌تر از همه بود. درحالی‌که در این هفته تکلیف تیم‌های صعودکننده مشخص می‌شد، تیم‌ها با تمام قوا به میدان می‌آمدند و بازی‌ها را سخت‌تر می‌کردند. ایران در همان شروع هفته شانس صعود داشت اما رقابت نزدیک با صربستان، اسلوونی و آرژانتین این شانس را کمتر به ایران می‌داد که جزو 8‌تیم باشد به‌خصوص که 2بازی خیلی سخت در انتظار تیم بود؛ بازی با لهستان و ایتالیا. در پیش‌بینی‌ها باخت در این 2بازی را برای ایران کنار گذاشته بودند و گفته می‌شد اگر ایران بتواند صربستان و اسلوونی را شکست بدهد، می‌تواند صعود کند. اسلوونی با تغییراتی که داشت، تیم متزلزلی نشان داده بود و می‌شد با اطمینان از پیروزی در این بازی حرف زد اما شکست دادن صربستان هم دور از دسترس به‌نظر می‌رسید. اما واقعیت‌ها خیلی دورتر از تصورات و پیش‌بینی‌ها بود. ایران ابتدا لهستان میزبان را 3-2شکست داد. این بزرگ‌ترین شوکی بود که به تیم‌های حاضر در تورنمنت وارد شد. چه‌کسی باور می‌کرد که ایران مقابل 15هزار تماشاگر لهستانی، بالاتر از ستاره‌های نامی این تیم ظاهر شود؟ در بازی بعدی ایران 3-یک به ایتالیا باخت، با این حال تیم نمایش ضعیفی نداشت و سوای نتیجه، ‌اغلب کارشناسان از بازی بازیکنان راضی بودند. بازی با اسلوونی همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بازی راحتی برای ایران بود و در 3ست به پایان رسید. اما صربستان؛ 2تیم انگیزه‌های مشابهی برای پیروزی داشتند. قبل از شروع هفته سوم تصور این بود که اگر ایران در 2بازی برنده باشد می‌تواند صعود کند اما اتفاقاتی که در بازی‌های دیگر افتاد، کار صعود را سخت‌تر کرد و ایران باید در بازی سوم هم نتیجه می‌گرفت. مسئله دیگری هم این بازی را مهم کرده بود. ایگور کولاکوویچ سرمربی سابق ایران روی نیمکت صربستان بود و هم برای او و هم برای بهروز عطایی پیروزی در این بازی اهمیت ویژه‌ای داشت. ست اول بر هر دو تیم سخت گذشت. نتیجه 35- 33 حساسیت بالای بازی را نشان می‌داد. این نتیجه می‌گفت که بازی در ست‌های بعدی هم راحت نیست اما اینطور نبود. در ست دوم ایران 25-21به پیروزی رسید و صرب‌ها که به‌نظر می‌رسید از پیروزی ناامید شده‌اند در ست سوم خیلی ضعیف‌تر از 2ست قبلی بازی کردند و 25-12بازنده بودند. این پیروزی دلچسب، قبل از اینکه بازی‌ تیم‌های دیگر به پایان برسد، ایران را به مرحله بعد رساند. مرحله دوم روزهای 29 و 30تیر در بولونیای ایتالیا برگزار می‌شود. ایتالیا به‌عنوان میزبان در صدر جدول قرار می‌گیرد و با تیم هشتم بازی می‌کند. برنامه مرحله بعدی قرار بود دیروز بعد از پایان مرحله مقدماتی مشخص شود.

  3ستاره
از همان بازی‌های اول امین اسماعیل‌نژاد با امتیازاتی که گرفت، چهره تیم لقب گرفت. او با اینکه تقریبا در همه باز‌ی‌ها در ترکیب ثابت بود اما در 12بازی تیم یکی از بهترین‌ها بود. میلاد عبادی‌پور نیز به‌عنوان کاپیتان بهترین عملکرد را در تیم ملی داشت. او در امتیازات حساس ناجی بود و با سرویس‌ها و دریافت‌هایش و حملاتی که به امتیاز تبدیل شد، موفق‌ترین چهره ایران بود. نکته منفی کارنامه میلاد را می‌شود فقط به کارت قرمز او در بازی با اسلوونی ربط داد. در لحظاتی که داور اشتباهاتی داشت میلاد نتوانست خودش و عصبانیتش را کنترل کند. شاید انتظار از کاپیتان بیش از این بود. امیرحسین اسفندیار هم روزهای خوبی را می‌گذراند و بازی‌هایش نمره قبولی گرفته است. این 3نفر در کنار محمدطاهر وادی پاسور، بار اصلی تیم را به دوش داشتند. در مرحله بعد هم توقع از آنها بیش از بقیه است. آنها هم بعد از پیروزی بر صربستان از روزهای سختشان گفتند. 

سوپر سرویس
تیم ایران که در هفته اول ضعیف بازی کرد، چطور توانست 2هفته خوب داشته باشد؟ یکی از ضعف‌های همیشگی تیم ملی سرویس و دریافت بود. در هفته اول علاوه بر ضعف دفاع، تیم مشکل سرویس و دریافت را داشت اما از هفته دوم این 2نقطه ضعف به نقطه قوت تبدیل شد. شاید بشود بهتر شدن دریافت تیم را به ضعف حریفان ربط داد اما سرویس‌های زهردار بازیکنان، تیم‌های بزرگ را هم به دردسر انداخت. از نظر کارشناسان دلیل اصلی پیروزی‌های ایران، سرویس‌های خوب بود. در 4بازی هفته سوم، بهتر شدن سرویس‌های ایران قابل توجه بود. در بازی با صربستان، ایران 7امتیاز از سرویس داشت و صربستان یک امتیاز. در بازی با ایتالیا هم هرچند تیم شکست خورد اما امتیاز سرویس 2‌تیم در عدد 8 مساوی بود. در بازی با اسلوونی، ایران 6امتیاز از سرویس گرفت و اسلوونی 4امتیاز. در مقابل لهستان هم که سرویس‌های بازیکنانش مثال‌زدنی است، ایران 9 امتیاز سرویس داشت و لهستان 10امتیاز.

شکست سکوت
ایران از سال2013در لیگ جهانی حاضر شده و این برای نخستین بار است که سرمربی ایرانی دارد. بازیکنان و سرمربی تیم ملی در 3هفته گذشته کمتر حاضر شده بودند به انتقاداتی که می‌شد جواب بدهند اما بعد از پیروزی مقابل صربستان و صعود تیم، همه سکوتشان را شکستند. بهروز عطایی، سرمربی تیم گفت: «40روز سخت را سپری کردیم. تصور می‌شد عملکرد تیم خیلی عالی نیست اما کم‌کم وضعیت بهتر شد و ما از زیر فشار انتقادات خارج شدیم. خوشحالم که تیم کیفیتی عالی ارائه داد و توانستیم به مرحله نهایی صعود کنیم.» 

   اسماعیل‌نژاد: ابتدا برخی انتقادات وجود داشت اما بازی به بازی عملکرد بهتری داشتیم و در این لحظه توانستیم با بهترین عملکرد به مرحله نهایی صعود کنیم. امیدوارم مردم عزیز مثل همیشه پشت ما باشند تا بتوانیم نتایج بهتری به‌دست آوریم.

   اسفندیار: کسی فکر نمی‌کرد که این تیم بتواند به مرحله بعد صعود کند. در ابتدا کمی با ما نامهربانی شد و بازیکنان ناراحت بودند اما به مرور با نتایج بهتر نامهربانی‌ها تبدیل به مهربانی شد.

    عبادی‌پور: از ابتدا کاری به منتقدان مغرض والیبال نداشتیم، حتی اگر الان قهرمان المپیک هم می‌شدیم باز می‌گفتند این اتفاق شانسی بود. جا دارد حتی از آنها تشکر کنیم که اگر نبودند شاید این اتفاقات سال‌های اخیر برای والیبال رخ نمی‌داد. آنها به بازیکنان انگیزه دادند تا با تلاش صد درصدی اکثر مسابقات را ببریم و خوب پیش برویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید