در نشست هماندیشی نخبگان و کارشناسان با موضوع مشکلات ترافیکی و راهحلهای کاهش آن مطرح شد
8راهکار برای درمان ترافیک تهران
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
با آغاز تابستان و بالارفتن مسافرت، تب ترافیک تهران کمی فروکش کرده اما خیلی دور نیست که پاییز و سال تحصیلی جدید از راه برسد و دوباره بسیاری از معابر پایتخت با انبوهی از خودروها صبحهنگام قفل شود. این هفته عملیات اجرایی خط شمالی خط10 که بر دامنه جنوبی رشته کوه البرز، استوار شده، آغاز میشود تا در کنار تکمیل خطوط 7گانه فعلی، بتواند در آینده به کمک تردد درونشهری تهران بیاید. معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری نیز تعدادی از کارشناسان، پژوهشگران و مدیران کنونی و پیشین این حوزه را حول میز هماندیشی جمع کرد تا از نظرات آنها برای این منظور بهرهمند شود. سیدمجتبی شفیعی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در رابطه با این نشست به همشهری گفت: «این نخستین نشست مشترک صاحبنظران، استادان دانشگاه و خبرگان حملونقل و ترافیک با مدیریت شهری است که بعد از حدود 3سال وقفه بهعلت شیوع ویروس کرونا تشکیل شد. » سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه برای حل پازل ترافیک تهران نمیشود هرکسی کار خودش را انجام دهد، گفت: «تکه اصلی پازل، حملونقل عمومی بهعنوان سیستم یکپارچهای است که هر کسی باید به نحو شایسته وظیفه خودش را درباره آن انجام دهد تا این سیستم و مکانیسم به بهترین شکل ممکن کار خودش را انجام دهد و در ادامه خروجی و محصول نهایی آن بهبود حملونقل شهر تهران باشد.» سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پیشین پلیس راهور هم گفت: «یکی از گلایههای پلیس راهور این است که دولت حقوق و دستمزدها را طبق تورم حدود 40درصد افزایش داد، اما میزان افزایش جریمهها فقط 5درصد بود که همخوانی با تورم ندارد و میزان جریمهها بازدارنده نیست. دولت مخالف افزایش نرخ جریمههاست و اعتقاد دارد این اقدام، هزینههای خانوار را افزایش میدهد، اما مگر یک راننده مجبور یا مجاز به تخلف است که بالارفتن نرخ جریمه باعث افزایش هزینه خانوادهها شود!» محسن پورسیدآقایی، معاون اسبق سازمان حملونقل و ترافیک از دیگر حاضران در نشست نیز نظرش بر بازنگری طرح محدودیت ترافیکی تهران است.