سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایران باید نوع نگاه خود را از سیاستهای اعزام به سیاستهای بازگشت جوانان ایرانی به کشور خود تغییر دهد. اقدامی که در ۳ سال گذشته انجام شده و نتیجهبخش بوده است. به گزارش ایلنا، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور در نشست تخصصی «آسیبشناسی مهاجرت و بازگشت ایرانیان مستعد و تحصیلکرده» که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: با نگاهی به آمارهای موثق بینالمللی، ایران از منظر کلی جزء کشورهای مهاجر فرست محسوب نمیشود. او با اشاره به روند مثبت جذب و ماندگاری دانشجویان در سالهای اخیر گفت: برای مثال ابتدای انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داخل ایران و ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل میکردند. از ۱۰۰ هزار نفر، ۵۷ هزار دانشجو در آمریکا بودند. در آن زمان ما بزرگترین کلونی دانشجوی خارجی در آمریکا بودیم. مقامی که امروز چین با بیش از ۳۵۰هزار دانشجو دارد. رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه تعداد دانشجویان ایرانی که خارج از کشور تحصیل میکنند در این سالها از ۱۰۰هزار به ۹۰ هزار نفر رسیده و افت داشته است، گفت: محصلین دانشگاهی داخل کشور با رقم ۴ میلیون و ۸۰۰هزار نفر نزدیک به ۲۶ برابر شده است. تعداد دانشجویان ایرانی محصل در آمریکا از ۵۷ هزار به ۱۲هزار نفر رسیده است. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه باید به جای سیاستهای اعزام روی سیاستهای بازگشت و ماندگاری نخبگان تمرکز شویم، اظهار کرد: با اجرایی کردن این سیاستها بهصورت پایلوت در چند سال اخیر توانستهایم بیش از ۲هزار نفر را به کشور بازگردانیم.
چهره روز:
محدودیتهای اجتماعی برای ناقض قوانین رانندگی ایجاد شود
مسعود پزشکیان، نایبرئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه معادل ۷ درصد از تولید ناخالص ملی در تصادفات رانندگی هزینه میشود بر لزوم تقویت تجهیزات پلیس و ارتقای فرهنگ ترافیک تأکید کرد. به گزارش ایلنا، نایبرئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کلیه راهکارهای موجود برای کاهش تصادفات را میتوانیم به قانون تبدیل کنیم تأکید کرد: در شکلگیری تصادفات فوتی سال ۹۶ کشور ۳ هزار راننده متخلف نقش داشتهاند که باید برای مهار آنها برنامه داشته باشیم. وی با بیان اینکه ۲۸ میلیون جلد گواهینامه و ۳۲ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد تصریح کرد: میتوانیم برای متخلفان و ناقضان قانون محدودیتهای اجتماعی ایجاد کنیم تا کسی که ناقض قانون است نتواند وزیر، نماینده و... شود. به گفته پزشکیان کسانی که در تصادفات جان خود را از دست میدهند بهطور میانگین ۳۳ سال سن دارند که در واقع نیمی از عمر مفید و مولد خود را از دست میدهند. وی ادامه داد: اینکه با یک سری اقدامات از مرگ ۱۶ هزار انسان جلوگیری کنیم یک بخش قضیه است ولی این مرگ موجب بیسرپرستی یک خانواده، معلولیتهای مستمر و تحمیل هزینههای فراوان به جامعه و خانوادهها میشود. او گفت: اگر با سقوط هواپیما ۱۰۰ نفر جان ببازند کشور یکسال درگیر این موضوع میشود؛ لیکن مرگ سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادفات رانندگی در اذهان همه عادی شده است! کسی دقت نمیکند که روزانه چه تعداد انسان در تصادفات کشته، چه تعداد معلول و چه تعداد خانواده بیسرپرست میشود. نایبرئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر نمیگویند که راننده تند میرود بلکه با او بهعنوان فردی که قصد کشتار دارد برخورد میکنند؛ در مقابل جایی هم که میشود تند رفت به رانندگان مجوز میدهند. ما از واقعیتهای جامعه خودمان نباید عبور کنیم بلکه باید روی مسئله پیشگیری از وقوع تصادفات کار کنیم. وجدان مردم باید تحریک شود و متخلفان نیز هزینه تخلف از قوانین را بپردازند.
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب :
16547
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/lp95
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved