• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164825
+
-

ضرغامی در باکو: گردشگری راه مقابله با تروریسم و ضامن امنیت است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که برای حضور در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی به باکو، پایتخت آذربایجان سفر کرده است گردشگری را به‌عنوان نرم‌افزار مقابله با تروریسم در کشورهای اسلامی خواند و از وزرای گردشگری کشورهای اسلامی خواست ترویج گردشگری خانواده‌محور را در دستور کار قرار دهند.
به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، عزت‌الله ضرغامی با تأکید بر اینکه عقب‌ماندگی تاریخی گردشگری در کشورهای اسلامی با هم‌افزایی جبران می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر، گردشگری به یکی از بخش‌های پرشتاب و نیروی پیشران رشد اقتصادی در دنیا بدل شده و تا قبل از همه‌گیری کرونا، سفر و گردشگری به‌صورت مستقیم، غیرمستقیم و القایی یک شغل از هر 4شغل جدید، ۱۰درصد از ۳۳۳میلیون شغل موجود و بیش از ۱۰درصد از GDP جهان را به‌خود اختصاص داده بود.
ضرغامی ادامه داد: گردشگران بین‌المللی بالغ بر ۱.۸ تریلیون دلار را در مقاصد مورد بازدید خود هزینه کردند و این یعنی ۶.۸درصد از کل صادرات جهان که بی‌شک، آثار اقتصادی گردشگری نقش مهمی را در ایجاد اشتغال و رفاه در جوامع محلی ایفا می‌کند.
او ‌‌ادامه داد: در جهانی به‌سر می‌بریم که تعداد فزاینده‌ای از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی قربانی افراطی‌گری، تجاوز و تروریسم بوده‌اند. ابزارهای امنیتی و نظامی به‌تنهایی برای رویارویی با تروریسم کافی نیستند و برای مقابله با این پدیده نیاز نرم‌افزاری ویژه حس می‌شود. این نرم‌افزار چیزی نیست جز گردشگری؛ چراکه می‌تواند راه را برای تعامل بیشتر ملت‌ها هموار سازد و صلح، ثبات و امنیت را برای منطقه و جهان به ارمغان آورد.
عزت‌الله ضرغامی اعلام کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالایی در زمینه انواع مختلف گردشگری نظیر گردشگری دینی و زیارتی، گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی، گردشگری فرهنگی، گردشگری ورزشی، گردشگری دریایی، گردشگری خوراک و... برخوردار هستند؛ بنابراین این کشورها باید سهم بیشتری از گردشگران بین‌المللی را به‌خود اختصاص دهند.
او گفت: براساس آخرین داده‌های موجود، تا قبل از پیدایش ویروس کرونا تنها ۲۵۰میلیون از یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون گردشگر بین‌المللی جهان از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بازدید کرده‌اند؛ از این رو، تمام اعضای OIC باید نهایت تلاش خود را برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری در سطح جهانی و تشویق شهروندان خود به بازدید از کشورهای یکدیگر به‌کار ببندند. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: در حقیقت با فراهم‌سازی «گردشگری در دسترس» به‌ویژه بسته‌های سفر ارزان‌قیمت به‌عنوان یکی از مصادیق آن، می‌توان گردشگری خانواده‌محور را که همواره مورد تأکید آموزه‌های اسلامی بوده است در میان کشورهای عضو ترویج داد.
ضرغامی گفت: وزرای گردشگری کشورهای اسلامی می‌توانند دست در دست یکدیگر به توسعه و رونق گردشگری در جهان اسلام کمک کنند و از این طریق شاهد امنیت، ثبات، صلح، شکوفایی و رفاه جامعه باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید