• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 25 تیر 1401
کد مطلب : 166059
+
-

عزم دوجانبه برای مقابله با تخریب روابط تهران - باکو

شمخانی و علی‎اف بر دوری از عناصر مخرب روابط تاکید کردند

دیپلماسی
عزم دوجانبه برای مقابله با تخریب روابط تهران - باکو

دبیر شورای ‌عالی امنیت‎ ملی ایران که در سفری رسمی به جمهوری ‎آذربایجان رفته است، علاوه‎ بر دیدار با همتای آذربایجانی خود، با الهام علی‎اف، رئیس‎جمهور این کشور نیز دیدار و گفت‎وگو کرد. به‎گزارش همشهری، سفر علی شمخانی به باکو که در چارچوب سفرهای برنامه‎ریزی شده به منطقه قفقازجنوبی انجام شد، اهدافی ازجمله پیگیری اجرای توافق‎های 2کشور و تبادل‎نظر پیرامون ارتقای سطح روابط و همچنین بررسی آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در حوزه‌های منطقه‎ای و جهانی را دنبال می‌کند.
دبیر شورای ‌عالی امنیت ‎ملی صبح دیروز (جمعه) و پس‎ از حضور در آرامگاه حیدر علی‎اف، رئیس‎جمهور فقید جمهوری‎آذربایجان و ادای احترام به یادبود شهدای استقلال جمهوری آذربایجان، به دیدار علی‎اف رفت و ضمن اشاره به اهمیت روابط 2کشور، تأکید کرد که جمهوری‎اسلامی هیچ محدودیتی برای ارتقای روابط و همکاری‎های همه‎جانبه با جمهوری‎آذربایجان ندارد.
شمخانی به همکاری‎های «بسیار خوب» ایران و جمهوری آذربایجان در 30سال‎گذشته اشاره کرد؛ روابطی که به‎گفته شمخانی، حیدر علی‎اف، رئیس‎جمهور فقید جمهوری ‎آذربایجان نیز همواره از آن به نیکی یاد می‎کرد و بر توسعه آن تأکید داشت. او روابط 2کشور در دوره الهام علی‎اف را نیز دارای «شرایط مناسب» ارزیابی و ابراز اطمینان کرد که با توجه و اهتمام رهبران 2کشور، همکاری‎های دوجانبه به سطح ممتاز ارتقا خواهد یافت. دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی بر عزم قاطع جمهوری اسلامی برای مقابله با بازیگرانی که درصدد تخریب روابط 2کشور هستند نیز تأکید کرد؛ «با کمک یکدیگر نباید اجازه دهیم هیچ عاملی میان ما فاصله بیندازد».
رئیس‎جمهور آذربایجان نیز در این دیدار اظهارکرد: روابط تهران و باکو براساس اراده قاطع رهبران 2کشور و بدون تأثیرپذیری از فشار کشورهایی که مایل به مناسبات دوستانه و گرم ما نیستند، با جدیت درحال پیشرفت است.
علی‎اف افزود: بعد از جنگ دوم قره‎باغ و بازگشت سرزمین‌های اشغال شده آذربایجان به وطن، شرایط بسیار مناسبی برای بهره‎برداری از ظرفیت‌های بالقوه مشترک در حوزه‌های ترانزیتی، نفتی، تجاری و انرژی فراهم شده ‎است که باید با مساعی مشترک، فعال شوند. او همچنین از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به آذربایان دعوت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید