• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164647
+
-

پاتک به «کمربند و راه» چین

کشورهای عضو گروه7 یک طرح 600میلیارد دلاری برای مقابله با طرح کمربند و راه چین تصویب کردند

جهان‌نما
پاتک به «کمربند و راه» چین

غربی‌ها بالاخره برای خنثی کردن طرحی که چینی‌ها یک دهه است اجرای آن را دنبال می‌کنند، دست به اقدام عملی زدند و نخستین بودجه را تصویب کردند؛ بودجه‌ای 600میلیارد دلاری که با محوریت آمریکا دنبال می‌شود. هدف، خنثی کردن طرح بزرگ «کمربند و راه» چین است.
سران اقتصادهای بزرگ جهان یعنی کشور‌های آلمان، آمریکا، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، فرانسه و کانادا که در چارچوب «گروه 7» گرد هم آمده‌اند، دیروز در نشست سالانه خود در آلمان اعلام کردند که این بودجه را با همکاری بخش خصوصی طی 5 سال برای سرمایه‌گذاری در کشورهای در حال توسعه هزینه خواهند کرد تا مانع پا گرفتن ایده اقتصادی بلندپروازانه چین در این کشورها شوند.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و میزبان اجلاس در جمع خبرنگاران گفت که سران کشورهای گروه7 برای چالش‌های کنونی جهان پیشنهادهای مشخصی دارند که یکی از آنها «یک حرکت تهاجمی جهانی» برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌هاست. او گفت که این برنامه‌ریزی شامل بنادر، خطوط راه‌آهن، شبکه برق‌رسانی و همچنین مراقبت‌های بهداشتی و ارائه خدمات درمانی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته می‌شود. به‌گفته شولتز، بودجه 600میلیارد دلاری تصویب شده برای مقابله با گسترش نفوذ چین، به‌خصوص در آسیا و آفریقا هزینه خواهد شد.
طرح کشورهای عضو گروه 7، طرح «همکاری برای زیرساخت و توسعه جهانی» نامیده شده که به اختصار PGII خوانده می‌شود. آمریکایی‌ها سال گذشته هم در نشست سران گروه7، طرح مشابهی را مطرح کرده بودند اما چون این طرح پیشرفت چندانی نداشت، آن را امسال با نامی جدید بار دیگر به نشست سران آوردند. آمریکا به تنهایی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از این بودجه را قرار است تامین کند.
پکن در مسیر تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی جهان، ایده کمربند و راه را در سال 2013مطرح کرد. این طرح شامل یک مسیر ترانزیتی در خشکی است که به موازات جاده کهن ابریشم کشیده می‌شود و چین را به اروپا وصل می‌کند. مسیر دوم هم یک مسیر دریایی است که بنادر چین را به بنادر کشورهای جنوب شرق آسیا، آفریقا و اروپا وصل می‌کند. در چارچوب این طرح، چین در تمامی کشورهای مسیر سرمایه‌گذاری‌های کلان زیرساختی خواهد کرد. این طرح، ساخت بندر، راه‌‌آهن، جاده، پل، فرودگاه و سد را در این کشورها شامل می‌شود.
برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که این طرح به بیش از ۱۳۰۰ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد. این رقم ۱۰ برابر هزینه طرح مارشال، طرح آمریکا پس از جنگ جهانی دوم برای نوسازی اروپاست که آن‌زمان ۱۳۰ میلیارد دلار بود. شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین، می‌گوید دست‌کم ۷۰ کشور در پهنه این طرح هستند و شامل دست‌کم ۳۶ بندر در خارج چین می‌شود. چین می‌گوید هدفش توسعه جهانی است اما غربی‌ها حکومت چین را به تصاحب زمین در کشورهای دیگر، کنترل اقتصادهای این کشورها و گیرانداختن آنها در وام‌هایی با بهره سنگین متهم می‌کنند. 
رهبران گروه 7 در نشست دیروز خود وعده دادند که طرح آنها برخلاف طرح چین، به‌دنبال گیر انداختن کشورها در وام‌های سنگین نیست و این طرح به‌دنبال توسعه زیرساخت‌های کشورهای فقیر و کمتر توسعه‌‌یافته است. اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی گفت که طرح گروه 7، یک زیرساخت پایدار و با کیفیت ارائه می‌دهد و گروه 7 به حرف کشورهای دریافت‌کننده این کمک‌ها گوش می‌کند. او گفت که کشورهای اروپایی حدود ۳۰۰میلیارد یورو برای به ثمر نشاندن یک جانشین پایدار در برابر آنچه رئیس‌جمهور چین در سال ۲۰۱۳ ایجاد کرده، سرمایه‌گذاری خواهند کرد. وزارت خارجه چین در واکنش به سخنان رهبران گروه 7، این سخنان را «بی‌اساس» خوانده و از کشورهای عضو خواسته دخالت در امور چین و اقدام علیه منافع این کشور را متوقف کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید