• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 5 تیر 1401
کد مطلب : 164381
+
-

مقاوم‌سازی چاره گود همسایه نماد تهران

با گذشت بیش از 10سال از پروژه رهاشده مجاور برج میلاد، مسئولان شهری تصمیم به ایمن‌سازی آن گرفتند

گزارش2
مقاوم‌سازی چاره گود همسایه نماد تهران

یکی از مهم‌ترین گود‌های شهر تهران نه در ساخت‌وساز‌های شمال‌غربی شهر قرار دارد و نه در شهر‌ک‌های مسکونی حریم جنوب شهر. این گود درست در کنار نماد تهران مدرن، در نزدیکی برج میلاد است. حفره بزرگی که سال‌ها پیش به‌دلیل توقف پروژه ساخت، رها شد و اکنون 10سال از مقاوم‌سازی‌ دیواره‌هایش گذشته و باید در مدت یک سال این دیواره‌ها دوباره استحکام پیدا کند. به‌گزارش همشهری، بیش از 10سال قبل، قرار بود در کنار برج میلاد ساختمانی با 2عنوان هتل و مرکز تجارت جهانی ساخته شود. کل پروژه ۴۳هزار متر زمین و مالک آن بنیاد تعاون ناجا بود، ولی کار از مرحله خاکبرداری جلوتر نرفت و به همان شکل باقی ماند. سال گذشته و مدیریت شهری پیشین خبری منتشر شد که قرار است در توافقی میان شهرداری، بانک شهر و ناجا این پروژه واگذار شود، اما باز هم کار به مرحله اجرایی نرسید. وجود این گود عمیق در کنار برج و سالن همایش‌ها همیشه باعث نگرانی بوده است و اکنون سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان تهران، حامد یزدی‌مهر خبر می‌دهد که ایمن‌سازی گود برج میلاد در مدت یک‌سال انجام خواهد شد.
سرپرست سازمان عمرانی مناطق و نماینده معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران نیز دراین ‌باره می‌گوید: مدت‌ها این گود رها شده و زمان زیادی از دست رفته است، اما الان در 2بخش عملیات اجرایی ایمن‌سازی آن آغاز شده و امیدواریم ظرف 2هفته آینده به عملیات سرعت دهیم تا بتوانیم تا پایان سال‌جاری ایمن‌سازی گود را انجام دهیم. هادی حق‌بین با تأکید بر اینکه در سازه برج نیز هیچ مشکلی ایجاد نشده است، می‌افزاید:« ایمن‌سازی این گود حدود ۱۵۰میلیارد تومان برآورد اولیه مالی دارد که تصور می‌کنم در تامین اعتبار آن مشکلی وجود نداشته باشد. به‌صورت روزانه رفتار گود رصد خواهد شد و به محض ایجاد مشکل، اطلاع‌رسانی انجام خواهد گرفت. با وجود اینکه در مجاورت این گود هیچ واحد مسکونی وجود ندارد و شرایط آن بر استحکام سازه برج نیز تأثیری نداشته است، اما موقعیت آن باعث نگرانی می‌شود.» پیگیری‌های اخیر، منجر به تشکیل جلسه اضطراری بررسی وضعیت گود برج میلاد شد و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره آن می‌گوید:« خوشبختانه شاهد شکل‌گیری همکاری خوب فرمانداری و استانداری تهران و همه قسمت‌های شهرداری تهران با یکدیگر در این حوزه هستیم. همچنین با توجه به دستور شهردار تهران مقرر شد گود برج میلاد که در دوره‌های گذشته به دلایل مختلفی بلاتکلیف مانده است، تعیین‌تکلیف شود. » علی نصیری ادامه می‌دهد: «عملیات اجرایی ایمن‌سازی گود پیش‌تر و از اوایل خردادماه آغاز شده، اما بحث‌هایی درخصوص تامین نقدینگی مطرح و همچنین تصمیماتی در مورد اعمال محدودیت آبیاری فضای سبز در مجاورت گود برج میلاد اتخاذ شد. کارگروهی به‌صورت مجزا تعیین‌تکلیف اساسی سازه‌ گود را پیگیری می‌کند، اما ما در مدیریت بحران ایمنی گود را مورد رصد و پیگیری قرار داده‌ایم.»

عمیق‌تر از 20طبقه
 گود‌های خطرناک در گوشه و کنار شهر یافت می‌شوند، اما خطر هریک از آنها با دیگری تفاوت دارد. یکی از آخرین نمونه‌های گود‌های خطرناک در حصارک کرج قرار دارد که 72خانه کنار هم را تهدید می‌کند. ساکنان حاضر به تخلیه خانه‌ها نیستند و کمک‌هزینه و وعده تامین مسکن از سوی مسئولان هم تأثیری در تخلیه خانه‌ها نداشته است. ممکن است گود هیچ‌وقت ریزش نکند، اما درصورت وقوع حادثه خسارات شدیدی خواهد داشت. گود‌های درون تهران که از مدت‌ها پیش در بلوار کشاورز، خیابان ماندلا، بلوار مرز‌داران وجود دارند، ریزش نکرده‌اند، اما همیشه این احتمال برای آنها وجود دارد. از نظر مهندسی ساخت و ساز، گود‌ها را باید به 3دسته 3طبقه و کمتر، بین 3 تا 20طبقه و عمیق‌تر از 20طبقه تقسیم کرد که گودهای عمیق‌تر از 20طبقه پر‌خطر‌ترین گروه را تشکیل می‌دهند. پر کردن این گود‌ها به‌سادگی ریختن نخاله‌های ساختمانی درون آن‌ نیست و باید لایه‌های متعدد خاک و بتن ریخته و کوبیده شود تا مقاومت زمین به شکل اولیه برگردد. این کار هزینه زیادی دارد و معمولا مالکان پروژه‌های رها‌شده حاضر به پرداخت آن نیستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید