• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد مطلب : 220835
+
-

رکورد مقاوم‌سازی‌ پل‌های تهران شکسته شد

نگاه
رکورد مقاوم‌سازی‌ پل‌های تهران شکسته شد

مسعود حق لطفی؛ مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران

مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره رو سطح شهر تهران از دیگر وظایف شهرداری تهران است که در این راستا و به‌منظور حفظ مستمر کیفیت، کارایی، افزایش ایمنی و تاب‌آوری زیرساخت‌های شهری اعم از معابر، بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌های ترافیکی و اجرایی شدن شبکه راه‌های اضطراری، این وظیفه به سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران محول شد. با توجه به وظیفه این سازمان در مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره‌روی شهر تهران، تاکنون اقدامات فراوانی در این خصوص انجام شده است و مقاوم‌سازی‌ پل‌های موجود در تقاطع‌های غیرهمسطح ورودی‌ها و خروجی‌های تهران در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق تاب‌آوری شهر در زمان بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله افزایش پیدا کند.
مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره‌رو در  11تقاطع غیرهمسطح در سال 1402به پایان رسید و با این اقدام توانستیم رکورد جدیدی در مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره‌رو شهر تهران را ثبت کنیم. مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره‌رو از سال1390 در دستورکار معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرارگرفت و در طول 7سال ابتدایی مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره‌رو، عملیات اجرایی مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره‌رو در 23تقاطع غیرهمسطح به پایان رسید و پس از آن در حدود 4سال تنها مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره‌رو در یک تقاطع غیرهمسطح به ثمر نشسته بود. به این ترتیب باید گفت که مجموع آمار مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره‌رو در 11سال به 24تقاطع غیرهمسطح رسیده بود. پس از انتقال ماموریت مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره‌رو در زمستان 1401 به سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در اقدامی بی‌نظیر، مقاوم‌سازی‌ پل‌های سواره‌رو در 11تقاطع غیرهمسطح تاکنون به ثمر نشسته است. ناگفته نماند که براساس برنامه مصوب پنج ساله سوم توسعه شهر، مقرر شده بود که پل‌های 7‌تقاطع غیرهمسطح مقاوم‌سازی‌ شوند و به این ترتیب ما از برنامه توسعه شهر جلوتر هستیم.
این 11تقاطع غیرهمسطح که مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های آنها در سال‌جاری به پایان رسیده، شامل پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با نمایشگاه بین‌المللی تهران، پل تقاطع بزرگراه‌های شهید سلیمانی با حقانی، پل تقاطع بزرگراه شهید بابایی با بلوار استخر، پل تقاطع بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بلوار فرحزادی، پل تقاطع بزرگراه شهید فهمیده با بلوار شیشه مینا‌(ضلع شرقی استادیوم آزادی) و پل تقاطع بزرگراه شهید فهمیده با بلوار چوگان (ضلع غربی استادیوم آزادی)، پل تقاطع بزرگراه شهید همت با خیابان گاندی و همچنین پل تقاطع بزرگراه شهید همت با خیابان ولیعصر(عج)، پل تقاطع بزرگراه شهید همت با بلوار نلسون ماندلا، پل تقاطع بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بلوار سعادت‌آباد و پل تقاطع بزرگراه شهید آوینی با خط راه‌آهن (کمربندی شهر ری) می‌شود. گفتنی است مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره‌رو شامل تقویت ستون‌ها با ژاکت بتنی، تقویت سرستون‌ها با افزایش مقطع، عملیات پس‌کشیدگی، تقویت فونداسیون، خاکبرداری، تخریب، برچیدن کاور، مضرس‌کاری، کاشت میلگرد، آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی، تعویض نئوپرن‌ها، اجرای پرایمر ستون‌ها و خاکریزی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید