• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164290
+
-

امدادگران هلال‌احمر وارد افغانستان شدند

افغانستان در محاصره سیل و زلزله

افغانستان در محاصره سیل و زلزله

آمار قربانیان زلزله مرگبار افغانستان در حالی از مرز 1150نفر عبور کرده که بارش شدید باران و جاری شدن سیل نیز در برخی ولایات این کشور جان افراد زیادی را گرفته است.
به‌گزارش همشهری، زمین‌لرزه 5.9ریشتری بامداد چهارشنبه افغانستان که برخی منابع خبری قدرت آن را 6.1ریشتر اعلام کرده‌اند، تا‌کنون جان دست‌کم 1150نفر را گرفته و 2هزار مجروح به‌جای گذاشته است. زلزله‌ای که در 20 سال گذشته بی‌سابقه بوده و بیشتر قربانیان آن زنان و کودکانی بودند که هنگام وقوع زلزله نتوانستند از خانه‌هایشان خارج شوند.
براساس گزارش رسانه‌های افغانستان، زمین‌لرزه‌ای که ساعت1:30 بامداد چهارشنبه شرق و جنوب شرق این کشور را لرزاند بیشترین خسارت را در ولایت کپتیکا و خوست به‌جا گذاشت. جایی که خانه‌های خشتی و سنگی روستایی نای مقاومت در برابر این زمین‌لرزه پرقدرت را نداشتند و روی سر ساکنانشان آوار شدند. خبرگزاری طلوع گزارش کرد: زمین‌لرزه در برخی خانواده‌ها از 15 تا 20نفر قربانی گرفته و بیشتر این قربانیان زنان و کودکانی هستند که شدت زلزله مجال بیرون رفتن از خانه‌ها را به آنها نداد و به‌صورت گروهی زیر آوار مدفون شدند.میراحمد، یکی از اهالی ولایت پکتیکاست که به‌گفته خودش، بیش از 15عضو خانواده‌اش در این حادثه جان باخته‌اند. او می‌گوید: در خانواده من تا 20نفر جان باخته‌اند و از 15 تا 20نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. گلاب شاه؛ یکی دیگر از اهالی پکتیکا نیز می‌گوید: از خانواده من 15نفر جانشان را از دست دادند. 7زن و دختر و 8مرد و پسر قد و نیم‌قد. تنها چند ساعت پس از وقوع زلزله مرگبار افغانستان بود که مقامات کشورمان از ارسال 2فروند هواپیمای حامل کمک‌های اولیه به افغانستان خبر دادند. هواپیماهایی که بنا بر اعلام سفارت ایران در کابل، وارد فرودگاه خوست شدند و محموله‌های کمکی آنها تحویل مقامات محلی شد. این محموله‌ها شامل صدها چادر امدادی و ۸۰۰ تخته موکت بودند که با هواپیماهای ارتش به ‎افغانستان ارسال شدند. علاوه بر این محموله دیگری نیز از سیستان و بلوچستان به‌صورت زمینی شامل ۱۲۰۰تخته موکت، هزار بسته غذایی و ۶۰۰دستگاه چادر امدادی به افغانستان ارسال شد. روز پنجشنبه نیز سومین هواپیمای حامل کمک‌های ایران در فرودگاه ولایت خوست فرود آمد که حاوی کمک‌های اولیه برای زلزله‌زدگان بود. همچنین بامداد پنجشنبه نخستین گروه امدادگران متخصص هلال‌احمر برای کمک به عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان عازم این کشور شدند. به‌گفته یعقوب سلیمانی، دبیر کل جمعیت هلال‌احمر، تیم 18نفره از امدادگران متخصص سازمان امدادونجات هلال‌احمر از طریق هوایی به افغانستان اعزام شدند و هم‌اکنون نیز 3 تیم واکنش سریع سازمان امداد و نجات، 4 تیم‌ واکنش سریع هلال‌احمر در استان‌های تهران و البرز و 8 تیم سگ‌های تجسس (آنست)، برای اعزام درصورت نیاز، اعلام آماده‌باش شده‌اند.

سیل ویرانگر 
در روزهای گذشته مردم افغانستان علاوه بر زلزله با سیل ویرانگر نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. سیلی که 10ایالت را بر گرفته و علاوه بر اینکه قربانیان زیادی به جا گذاشته، خسارات فراوانی نیز به‌دنبال داشته است. به‌گزارش طلوع افغانستان، سرازیر شدن سیلاب در بیش از 10 ولایت، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها را تخریب کرده است. بیش از 400خانه و بیش از 5000 جریب زمین زراعتی از بین رفته و تخریب شده است و تنها در ولایت نورستان، 114نفر جانشان را در سیل از دست داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید