• شنبه 19 آبان 1403
  • السَّبْت 7 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 09
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164037
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4x5B6
+
-

تعمیرکاران؛ برنده بازار راکد دوچرخه

افزایش شدید قیمت دوچرخه و موتورسیکلت باعث شده بازار تعمیرات گرم‌تر از بازار خرید و فروش باشد

گزارش
تعمیرکاران؛ برنده بازار راکد دوچرخه

محله‌های تهران این روزها کودکان دوچرخه‌سوار کمتری را در خود می‌بینند. حالا خانواده‌هایی که برای تشویق کودکانشان به درس‌خواندن قول خرید دوچرخه را به آنها می‌دادند، ناچارند قول‌های کم‌هزینه‌تری به بچه‌ها بدهند، چون کمتر خانواده‌ای می‌تواند برای خرید یک دوچرخه کودکانه 5 تا 10میلیون تومان هزینه کند، بازار خرید و فروش دوچرخه در تابستان1401 رونق چندانی ندارد.

مردم کمتر دوچرخه نو می‌خرند
رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی مربوطه در گفت‌وگو با همشهری درباره بازار این دو وسیله نقلیه پرطرفدار در تابستان امسال می‌گوید: دوچرخه و موتورسیکلت هم مثل دیگر اجناس در سال‌های اخیر گران شده و وابستگی این اقلام به واردات باعث شده قیمت‌ این کالاها تحت‌تأثیر نوسانات نرخ ارز افزایش یابد. محمد خادم منصوری با بیان اینکه تا چند سال پیش مردم دوچرخه‌ها را به محض مشکل‌دار‌شدن کنار می‌گذاشتند و دوچرخه نو می‌خریدند، گفت: امروز با توجه به تورم موجود و افزایش هزینه‌های مردم، تعمیر وسایل ازجمله موتور‌سیکلت و دوچرخه دوباره رونق گرفته و بازار خرید و فروش مثل قبل پررونق نیست. خادم منصوری با بیان اینکه در سال‌های گذشته با پایان امتحانات مدارس و شروع تابستان بیشتر خانواده‌ها‌ برای فرزندانشان دوچرخه می‌خریدند و بازار این محصول به‌شدت داغ می‌شد، افزود: شرایط امروز متفاوت شده و بازار تعمیر و لوازم یدکی هم‌اکنون رونق بیشتری نسبت به بازار خرید دارد، به‌طوری‌که فروشنده‌ها مخصوصا اگر خارج از راسته و بورس این کالا باشند، در بهترین شرایط روزانه 3 تا 4 موتورسیکلت یا دوچرخه می‌فروشند.

میانگین قیمت دوچرخه
نگاهی به قیمت‌ها در بازار دوچرخه نشان می‌دهد در 5سال‌ گذشته قیمت این کالا 5 تا 7برابر شده و میانگین قیمت دوچرخه‌های پرفروش کودکانه از 250 تا 300هزار تومان به 2.5 تا 3میلیون تومان رسیده است. به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران هم‌اکنون قیمت دوچرخه از 2 تا 3میلیون تومان برای انواع بچگانه آغاز می‌شود و انواع بزرگسال نیز تا 15میلیون تومان قیمت دارند. گذشته از بعضی دوچرخه‌های حرفه‌ای و مسابقه‌ای خاص که 40 تا 50میلیون تومان قیمت دارند و ورزشکاران حرفه‌ای مشتری آنها هستند. به‌گفته خادم منصوری، بیشتر مردم متقاضی انواع 7 تا 8میلیون تومانی هستند و خریدار دوچرخه‌های دارای قیمت بالاتر کمتر است. نکته دیگری که در گفته‌های رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران قابل توجه است، افزایش گرایش بزرگسالان به خرید دوچرخه است. خادم منصوری گفت: آمار فروش دوچرخه‌های بزرگسال در سال‌های اخیر بیشتر از دوچرخه‌های کودک بوده درحالی‌که سال‌ها قبل با شروع تابستان فروش دوچرخه‌های کودکانه چندبرابر می‌شد. بازار دوچرخه عمدتا با واردات تامین می‌‌شود و گرچه در سال‌های اخیر واردکنندگان تلاش‌هایی برای تشکیل انجمنی با هدف تولید دوچرخه انجام داده‌‌اند، اما هنوز به تولید محصول کامل نرسیده و بازار دوچرخه را عمدتا محصولات کشور چین تشکیل می‌دهند.

میانگین و قیمت موتورسیکلت
قیمت موتورسیکلت‌ها از حدود ‌37 تا 38میلیون تومان آغاز می‌شود و تا بیش از 160میلیون تومان بالا می‌رود. در بخش موتورسیکلت هم انواع خاص و حرفه‌ای هستند که قیمت‌هایی در حد 400 و 450میلیون تومان دارند اما طبیعتا پرمشتری نیستند و متقاضی خاص دارند. حتی موتورسیکلت‌های برندهای ژاپنی 140 تا 150میلیونی هم چندان پرمشتری نیستند. رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران، پرفروش‌های موتورسیکلت را موتورهای بین 70 تا 80میلیون تومانی‌ای معرفی‌ کرد که تولید کشور چین هستند اما در عین حال تأکید کرد که موتور‌سیکلت یاماها با رنج قیمت 150 تا 160میلیون تومان هنوز هم بسیار پرطرفدار است. خادم منصوری درباره اینکه برای خریداران کیفیت ملاک تعیین‌کننده‌تری است یا قیمت حرف اول را می‌زند، گفت: قبلا موتور 20میلیون تومانی را می‌شد با 5-4میلیون تومان بیشتر، تبدیل به احسن کرد اما الان با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها این امکان وجود ندارد و مردم ناچارند سال‌ها از وسیله خود استفاده کنند به همین دلیل برای خریداران همچنان کیفیت کالا حرف اول را می‌‌زند و انتخاب‌های اول مردم از میان باکیفیت‌های شناخته‌شده‌‌ای است که قیمت به نسبت مناسب‌تری داشته باشند.

افزایش 20درصدی هزینه تعمیرات
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکنندگان دوچرخه و موتورسیکلت تهران در گفت‌وگو با همشهری، افزایش اجرت تعمیر دوچرخه و موتور‌سیکلت را در مقایسه با پارسال 20درصد عنوان کرد و با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی‌بودن هزینه تعمیرات، افزود: بیشتر هزینه تعمیر موتور‌سیکلت و دوچرخه مربوط به قطعه است و تعمیرکاران با وجود اینکه اغلب تخصصی در حد مهندس دارند، به اندازه کارگر هم دستمزد نمی‌گیرند. مصطفی صفرخانی‌ یکی از مشکلات بزرگ این صنف را فراوانی قطعات یدکی تقلبی در بازار عنوان کرد و گفت: تلاش بیشتر تعمیرکاران بر این است که قطعات مشکل‌دار را تعمیر کنند و اگر در سال‌های گذشته 90درصد قطعات معیوب تعویض می‌شد، امروز به واسطه افزایش قیمت قطعه و همچنین در دیگر بخش‌های اقتصادی، مصرف‌کنندگان و تعمیرکاران بیشتر از تعمیرات استقبال می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید