• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164020
+
-

اثربخشی واکسیناسیون در کاهش عوارض کووید مزمن

پزشکی
اثربخشی واکسیناسیون در کاهش عوارض کووید مزمن

یک اپیدمیولوژیست بالینی به نام زیاد العالی به گنجینه‌ای دسترسی پیدا کرده است که بسیاری از محققان فقط می‌توانند رؤیای آن را داشته باشند: مجموعه‌ای میلیونی از پرونده الکترونیکی پزشکی سربازان سابق آمریکایی. به گزارش نیچر، العالی و همکارانش در مرکز مراقبت بهداشتی میسوری با در دست داشتن این داده‌ها، عوارض کووید طولانی را از بیماری‌های قلبی تا دیابت نوع 2بررسی کردند. کووید طولانی وضعیتی است که در آن افراد علائم بیماری را تا ماه‌ها با خود دارند. این تیم دریافت که واکسیناسیون خطر ابتلا به کووید طولانی را تا حدود 15درصد کاهش می‌دهد.
تعریف کووید طولانی با بیش از 200علامت مرتبط است، که شدت آن می‌تواند از ناخوشایند تا ناتوان‌کننده متفاوت باشد. این سندروم می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد. تاکنون هیچ توافقی در مورد چگونگی تعریف و تشخیص کووید طولانی مدت وجود نداشته است. پایگاه‌های اطلاعاتی عظیم لزوما به دانشمندان نمی‌گوید که اسرار کووید مزمن مانند اینکه واکسیناسیون تا چه اندازه در برابر این معضل از آنها محافظت می‌کند، چیست.
محققان در مطالعات همچنان از طیف وسیعی از معیارها برای تعریف این بیماری استفاده می‌کنند. اما تخمین زده می‌شود که شیوع آن بین 5تا 50درصد باشد. مطالعه چنین وضعیت پیچیده‌ای باید به اندازه‌ای بزرگ و دربرگیرنده باشد تا دامنه علائم و تأثیر احتمالی ویژگی‌هایی مانند سن و شدت عفونت حاد SARS-CoV-2 را منعکس کند. اینجاست که تجزیه و تحلیل‌هایی مانند آنچه العالی و تیمش در دست دارند، مزایای زیادی را ارائه می‌دهند.
برای العالی، اختلافات بین نتایج مطالعه تعجب آور نیست. او می‌گوید اپیدمیولوژیست‌‌ها اغلب شواهدی را از منابع متعدد داده‌ها و روش‌های تجزیه و تحلیل با هم ترکیب می‌کنند. حتی اگر تعیین دقیق اثر واکسیناسیون بر خطر طولانی مدت کووید دشوار باشد، محققان می‌توانند روند آن را دنبال کنند. العالی گفت: در نهایت ما به یک موضع مشترک درباره اثربخشی واکسن در کاهش ابتلا به کووید مزمن می‌رسیم. پس واکسینه بودن بهتر از واکسینه نبودن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید