• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163944
+
-

در پی افتتاح خانه هنر سبا در محله نبرد جنوبی

مرحوم علی سلیمانی به آرزویش رسید

سهیلا جوادی، همسر مرحوم سلیمانی در گفت‌وگو با همشهری: انسان‌سازی وظیفه هنر است

گپ
مرحوم علی سلیمانی به آرزویش رسید

علی سلیمانی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، بچه پایین‌شهر بود و اعتقاد داشت ورودش به هنر او را نجات داده است. همین باور تبدیل شد به یک آرزو برای راه‌اندازی خانه کودکان کار، اما او مرداد سال گذشته براثر ابتلا به کرونا درگذشت. سلیمانی حتی در زمان حیاتش از هر فرصتی برای دادن آموزش‌های هنری به کودکان کار و کودکان مناطق محروم (پایین‌شهر) استفاده می‌کرد؛ بنابراین پس از مرگ علی سلیمانی، همسرش سهیلا جوادی عهد بست تا با افتتاح خانه هنر، آرزوی او را محقق کند. این کار با همکاری شهرداری تهران (اداره رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی) انجام و فعالیت «خانه هنر سبا» در محله نبرد جنوبی آغاز شد. امروز این خانه به محل استعدادیابی کودکان کار و محروم تبدیل شده و سهیلا و سبا (همسر و دختر مرحوم علی سلیمانی) عزم خود را جزم کرده‌اند تا تمام‌قد از این کودکان حمایت و تا دانشگاه آنها را همراهی کنند. برای آشنایی بیشتر با خدمات خانه هنر سبا گفت‌وگوی ما  با سهیلا جوادی را بخوانید.

روانشناسان معتقدند همه کودکان بااستعداد هستند. چرا کودکان کار و مناطق محروم را جامعه هدف قرار دادید؟
کلاس‌های آموزشی رشته‌های مختلف هنری (بازیگری، نویسندگی و...) پرهزینه هستند و قطعاً خانواده کودکان کار و کسانی که در مناطق پایین‌شهر زندگی می‌کنند، توانایی پرداخت شهریه‌ها را ندارند. علی، بچه جنوب شهر بود و درد این کودکان را می‌دانست؛ به همین دلیل دلش می‌خواست از هنری که دارد برای کمک به کودکان محروم استفاده کند.

چرا نام خانه هنر سبا را انتخاب کردید؟
عده‌ای گمان می‌کنند این نامگذاری برگرفته از نام دخترم سباست، اما در حقیقت سبا به‌معنای انسان‌سازی است؛ همان چیزی که وظیفه هنر است و به همین دلیل این مرکز را خانه هنر سبا نامگذاری کردیم تا یادمان باشد وظیفه ما در این مکان انسان‌سازی است.

مدت کوتاهی از افتتاح خانه هنر سبا می‌گذرد. آیا موفق به جذب کودکان کار شده‌اید؟
وقتی در زندگی هدف داشته باشید، حتماً برای دست‌یافتن به آن تلاش می‌کنید. گرچه مدت کوتاهی از افتتاح این خانه می‌گذرد، اما تا‌کنون 25کودک کار را جذب کرده‌ایم.

کودکان را چگونه شناسایی می‌کنید؟
خانه هنر سبا در محدوده منطقه 14و 15است؛ ازاین‌رو در مرحله اول کودکان کار بازار گل محلاتی را در اولویت قرار دادیم که شخصاً همراه با تعدادی از مربیان و دوستان که در تحقق این هدف همراهی می‌کنند، به بازار گل می‌رویم و با کودکان صحبت می‌کنیم. برای حضور کودکان در این خانه اجباری وجود ندارد و سعی‌مان بر آن است تا بچه‌ها با میل بیایند و از بودن در این مکان لذت ببرند. البته شورایاران و معتمدان محله و حتی شهروندان در شناسایی کودکان کار و محروم می‌توانند به ما کمک کنند.

ظرفیت پذیرش خانه هنر سبا چقدر است؟
اکنون توانایی پذیرش 100کودک را داریم، اما درصورت افزایش متقاضیان باید برای توسعه مرکز تدابیری بیندیشیم.

استعدادیابی فقط در عرصه‌های هنری است؟
با همین هدف خانه هنر سبا افتتاح شد، اما در این میان هستند کودکانی که سواد ندارند و نیاز است به لحاظ تحصیلی هم حمایت شوند؛ بنابراین در کنار هنرهای نویسندگی، بازیگری، گویندگی، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، نقاشی، عروسک‌سازی و... برخی از مربیان دروس مدرسه کودکان را پیگیری می‌کنند.

چه گروه سنی را پذیرش می‌کنید؟
این خانه متعلق به کودکان 8تا 18سال است. باور داریم خانه هنر سبا می‌تواند سکوی پرتاب کودکان به‌سوی آرزوهایشان باشد. اکثر کودکان کار در زمینه‌های هنری بااستعداد هستند و نیاز است تا این استعدادها شناسایی و در مسیر درست شکوفا شوند. کودکانی که به این خانه می‌آیند می‌توانند تا زمان ورود به دانشگاه آموزش‌ها را بیاموزند و وقتی وارد دانشگاه شدند ما به هدف و ایده‌آل‌مان رسیده‌ایم و ازآن‌پس دورادور حمایتشان خواهیم کرد.

آیا کودکان اتباع هم در خانه هنر سبا پذیرش می‌شوند؟
قطعاً نگاه تبعیض‌آمیزی به این موضوع نداریم و جامعه هدف ما همه کودکانی هستند که در ایران زندگی می‌کنند؛ بنابراین محدودیتی برای پذیرش کودکان ایرانی و اتباع وجود ندارد.

نحوه ارائه خدمات اعم از آموزشی و... چگونه است؟
خانه هنر سبا همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت 13تا 18باز است. البته این ساعت براساس تقاضای کودکان تعیین شده و محدودیتی برای فعالیت در شیفت صبح وجود ندارد و آمادگی و تمایل داریم درصورت تقاضای کودکان، ساعت صبح خانه را فعال کنیم. علاوه بر آموزش، فضای بازی و استراحت هم برای کودکان پیش‌بینی‌شده است.

برنامه ورزشی برای این کودکان ندارید؟
باورمان این است کودکان را نباید خسته کنیم؛ چون آنها در طول روز کار می‌کنند، نباید شرایطی به آنها تحمیل شود که اذیت یا خسته شوند. در طول هفته چون کودکان مدت کوتاهی در خانه هنر سبا هستند، بنابراین فرصتی برای ورزش نیست، اما قصد داریم درصورت تمایل کودکان روزهای جمعه را به ورزش اختصاص دهیم و دوره آموزش تکواندو را دایر کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید