• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 30 خرداد 1401
کد مطلب : 163786
+
-

بزرگراهی برای اربعینی‌ها

بزرگراه ایلام- مهران ‌‌به سمت کربلا اربعین امسال به‌صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

گزارش
بزرگراهی برای اربعینی‌ها

سیده‌زهرا عباسی - روزنامه‌نگار

بزرگراه ایلام-مهران به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های ضروری پیاده‌روی اربعین از سال92در دستور کار قرار گرفت و طی این طرح، کل مسیر از ورودی شهر ایلام تا پایانه مرزی مهران 4بانده شد. بعد از گذشت 7سال به‌گفته مسئولان، بیش از 80درصد پروژه زیر بار ترافیک رفته و باقیمانده مسیر نیز قرار است امسال به بهره‌برداری برسد و اربعین امسال مورد استفاده زائران قرار گیرد تا مسیر زائران به مقصد کربلای معلی امن‌تر و نزدیک‌تر شود.

تکمیل بزرگراه در 3قطعه 
چهاربانده شدن مسیر ایلام-مهران با هدف تسهیل تردد زائران از سال 92کلید خورد، 22کیلومتر دیگر از این مسیر باقی است که در قالب 3قطعه مجزا با 3قرارداد به پیمانکاران واگذار شده. قطعه اول این مسیر از خروجی ایلام تا ماربره، ماربره تا تقاطع صالح‌آباد و قطعه سوم تا مهران را شامل می‌شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام درباره جزئیات این بزرگراه به همشهری می‌گوید: از خروجی ایلام به سمت مهران 82کیلومتر است که از این میزان 60کیلومتر در قالب بزرگراه و مسیر چهاربانده به بهره‌برداری رسیده و 22کیلومتر باقیمانده در قالب 3قطعه و 3قرارداد در حال اجراست.
سعید هژبری توضیح می‌دهد: قطعه شماره یک‌شامل 11کیلومتر بخش اول مسیر خروجی ایلام تا ماربره است که از این عدد 5کیلومتر پیش از این به بهره‌برداری رسیده و 6کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 70درصدی در دست اجراست. قطعه شماره 2هم 19کیلومتر طول دارد که از این میزان، 13کیلومتر چهاربانده و بهره‌برداری شده است و 6کیلومتر باقی‌مانده با پیشرفت 80درصدی در حال اجراست. قطعه شماره 3نیز حدود 30کیلومتر بود که از این میزان 20کیلومتر 4بانده شده و 10کیلومتر باقیمانده با پیشرفت 85درصدی در حال اجراست که بخش‌های باقیمانده تا اربعین امسال به بهره‌برداری می‌رسند. به‌گفته وی، کل مسیر ایلام تا مهران 2تونل دارد که یکی از آنها در مرحله لاینینگ و دیگری در مرحله کف‌برداری است و از این‌رو تونل دوم به طول 710متر و همچنین یک پل رانشی در طول مسیر بهره‌برداری نمی‌شود و فقط اربعین امسال مورد استفاده اضطراری قرار خواهد گرفت. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام تأکید می‌کند که اربعین امسال کل مسیر به‌صورت دائمی و اضطراری به‌صورت 4بانده و بزرگراهی در دسترس قرار دارد و بخش‌های مورد استفاده به‌صورت اضطراری نیز تا پایان سال تکمیل خواهند شد.

600میلیارد تومان، نیاز اعتباری بزرگراه
یکی از موارد مورد سؤال درباره بهره‌برداری از بزرگراه ایلام- مهران اعتبار این طرح است. به‌گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام، تکمیل بخش‌های باقیمانده این بزرگراه حدود 600میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که فعلا حدود 132میلیارد تومان از محل اعتبار سفر رئیس‌جمهوری و حدود 80 میلیارد تومان از محل دیگری‌ تأمین شده است. عبدالله بهادری به همشهری می‌گوید: با تلاش بی‌وقفه پیمانکاران برای تکمیل و ساماندهی قطعات در دست ساخت بزرگراه محور ایلام به مهران، تا اربعین سال‌جاری گره‌های ترافیکی این مسیر رفع
می‌شوند و نقاط مورد نیاز برای عبور موقت و اضطراری نیز آماده خواهند شد. همچنین تونل کیلومتر ۵ ایلام- مهران به علاوه مسیر ورودی و خروجی آن برای عبور اضطراری آماده خواهند شد و عملیات لاینینگ (طاق بتونی سقف و دیوارها) تونل دوم راه کربلا نیز به پایان خواهد رسید و این تونل و مسیر ورودی و خروجی آن نیز برای عبور اضطراری آماده می‌شوند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام نیز در این‌باره می‌گوید:‌ اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای به سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان ابلاغ شده است و تا یکی، دو‌ هفته آینده توزیع آن انجام خواهد شد. هژبری با بیان اینکه سهم عمده‌ای از اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای ایلام به بخش راه اختصاص خواهد داشت، می‌افزاید: اولویت ما تکمیل بزرگراه ایلام-مهران است و همه فرمانداران در کمیته برنامه‌ریزی به این موضوع توجه می‌کنند. وی با بیان اینکه بخشی از اعتبار بزرگراه نیز در قالب ردیف ملی 1401تامین خواهد شد تا همه مطالبات پیمانکاران و ‌اعتبار مورد نیاز عملیات به‌طور کامل پرداخت شود.

بزرگراه ایلام-مهران، راهی برای توسعه 
راه‌ها به اعتقاد کارشناسان یکی از ابزارهای توسعه هستند و به‌ویژه در استان محروم و مرزی ایلام تکمیل بزرگراه ایلام-مهران علاوه بر تسهیل تردد زائران می‌تواند به کمک اقتصاد هم بیاید. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام با تأیید این موضوع می‌گوید: راه‌ها عاملی برای تحرک و حمل‌ونقل هستند و نقش مؤثری در بهبود و جابه‌جایی کالا و بار و مسافر دارند و بنابراین داشتن یک بزرگراه استاندارد و با کیفیت و مسیری امن یک ظرفیت و امتیاز محسوب می‌شود. او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مسیر مهران تا کربلا کوتاه‌ترین مسیر عبوری برای زائران اربعین محسوب می‌شود، تکمیل عملیات راهسازی بزرگراه ایلام-مهران فرصت خوبی را در اختیار گردشگران مذهبی و علاوه بر آن گردشگرانی که با هدف بازدید از یادمان‌های دفاع‌مقدس به این استان سفر می‌کنند قرار می‌دهد. هژبری رونق صادرات و واردات را هم امتیاز دیگری برای ایلام می‌داند که می‌تواند در کنار گردشگری مذهبی مورد توجه قرار گیرد.

   ترمینال 2فرودگاه شهدای ایلام نیز به‌گفته مسئولان استانی با پیشرفت خوبی در حال انجام است و طبق وعده داده شده تا اربعین امسال ، ترمینال شماره یک هم پس از تعمیر و بازسازی در سال آینده به‌عنوان ترمینال پروازهای خارجی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. راه‌اندازی چند کارخانه یخ، سردخانه، 2بیمارستان صحرایی، 20هزار مترمربع سایه‌بان، آبسردکن‌های صنعتی، اجرای خط رفت و برگشت فاضلاب مهران، سرویس‌های بهداشتی و آب و برق پایدار ازجمله زیرساخت‌هایی است که برای اربعین امسال در دستور کار قرار دارند.‌ ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید