• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 26 خرداد 1401
کد مطلب : 163413
+
-

چهره‌ها/چهره‌هایی که فعالیت‌های زیست‌محیطی دارند

لئوناردو دی‌کاپریو/بازیگر /معروف‌ترین محیط‌زیستی دنیا

یکی از بازیگران مطرح دنیا و چهره‌های شاخص هالیوود که در حوزه محیط‌زیست فعالیت دارد، لئوناردو دی‌کاپریو است. او فعالیت‌های زیست‌محیطی خود را از سال 1998شروع کرد و در همان سال بنیادی را نیز با نام خودش تأسیس کرد تا به این وسیله به افزایش آگاهی و رسیدگی نسبت به مقوله‌های زیست‌محیطی به‌خصوص گرم‌شدن زمین، تجدید یا جایگزین کردن منابع انرژی و حفظ تنوع زیستی زمین کمک کند. دی‌کاپریو همچنین عضو هیأت ‌رئیسه بسیاری از سازمان‌های زیست‌محیطی دیگر ازجمله مؤسسه طبیعت وحشی دنیا، انجمن محافظت از منابع طبیعی، مؤسسه بین‌المللی رفاه حیوانات و دنیای سبز آمریکا نیز هست. این هنرمند مطرح در راستای فعالیت‌های محیط‌زیستی خود تهیه‌کنندگی 2 فیلم با موضوع گرمایش جهان با نام‌های فیلم مستند به نام «ساعت یازدهم» در سال 2007و یک مستند با عنوان «پیش از سیل» محصول سال 2017را برعهده داشت.

جین فوندا  / بازیگر / نگران قطب شمال

از دیگر چهره‌های مطرح فعال در حوزه محیط‌زیست جین فوندا است. این بازیگر مطرح هالیوود بارها درباره نجات محیط‌زیست صحبت کرده و یکی از سخنگویان این حوزه به‌حساب می‌آید. او در سال 2015نارضایتی‌اش را از حفاری قطب شمال و آب شدن یخ‌های قطبی بیان کرد و در سال 2017نیز به‌منظور اعتراض به فرآوری سنگ‌های روغنی در آلبرتا عازم کانادا شد. جین فوندا در مصاحبه‌ای گفت: مشکل تغییرات اقلیمی، مشکل تمدن نسل ماست. اگر ما کوششی در راستای متوقف کردن این مسئله انجام ندهیم، روی همه‌‌چیز زندگی ما تأثیر می‌گذارد. جین فوندا همچنین در اعتراضاتی که با هدف آگاهی‌رسانی درباره خطرات تغییرات اقلیمی روبه‌روی کنگره آمریکا شکل گرفت، شرکت کرد، برای بار سوم بازداشت شد و در همان حال و با دستان دستبند زده، دستانش را بالا برد و بابت جایزه بفتایی که همان روز به او اهدا شده بود تشکر کرد.

ژیزل بوندشن/ بازیگر/ دغدغه‌ای برای آمازون

ژیزل بوندشن، بازیگر برزیلی و یکی از معروف‌ترین سوپرمدل‌های دنیاست که توجه به محیط‌زیست از اولویت‌های اوست و کوشش‌های زیادی برای حفظ محیط‌زیست و کره زمین انجام داده است. یکی از اقدامات مهم او تأسیس خط فرآوری سازگار با محیط‌زیست به‌نام ایپنما بوده تا از این طریق برای محافظت از جنگل‌های استوایی آمازون، پول جمع کند. بوندشن همچنین پروژه آب تمیز را نیز برای پرورش گیاهان ارگانیک در کشور زادگاهش برزیل راه‌اندازی کرده است. این بازیگر برزیلی که عنوان سفیر حسن‌نیت برنامه زیست‌محیطی سازمان ملل را یدک می‌کشد به مناسبت تولد 40سالگی خود اقدام به کاشت 40هزار اصله درخت کرد و در این مورد توضیح داد که سال‌ها برای پروژه‌های مختلف درخت‌کاری کرده است و باور دارد که این راه بهترین راهی است که او برای «بازگشت به مادر طبیعت» می‌شناسد.

رابرت ردفورد / کارگردان و بازیگر/ محافظ دره فورک شمالی

رابرت ردفورد، کارگردان و بازیگر معروف آمریکایی دهه‌های متمادی است که به‌عنوان نماینده محیط‌زیست فعالیت دارد. او سازمانی غیرانتفاعی با عنوان سازمان حفاظت ساندنس تاسیس کرده است که فعالیت‌هایی برای حفاظت از دره  فورک شمالی در ایالت یوتای آمریکا انجام می‌دهد. این کارگردان مطرح آمریکایی همچنین از طریق مرکز ردفورد که در سال 2005تأسیس شد هر سال برنامه‌های متعددی برای آگاهی‌بخشی درباره اهمیت حفاظت از محیط‌زیست برگزار می‌کند. این مرکز با استفاده از قدرت فیلم‌های مستند تلاش داشته است تا توجه اجتماعی را به این مسائل جلب کند. ردفورد درباره تلاش‌های این مرکز گفته است: این مرکز به فیلمسازان کمک می‌کند تا با ساختن فیلم نسبت به آینده بشریت امید خلق کنند. این فیلمسازان ما را به سمت یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های بزرگ هدایت و برای رودررو شدن با آنها آماده می‌کنند.

مریل استریپ /بازیگر/ خانم اسکار و دغدغه‌های محیط‌زیستی

مریل استریپ یکی از پرافتخارترین بازیگران هالیوود در تاریخ سینما محسوب می‌شود که افتخارات بسیاری را در کارنامه کاری خود دارد. او تاکنون ۲۱ بار نامزد دریافت جایزه اسکار و ۳۲ بار نامزد دریافت جایزه گلدن‌گلوب شده و 3جایزه اسکار و 8جایزه گلدن‌گلوب را از آن خود کرده است. موفقیت‌های این هنرمند توانا تنها به بازیگری محدود نمی‌شود. مریل استریپ سال‌ها بی‌وقفه برای حفاظت از کره زمین کوشش کرده است. او در سال 1998سازمان مادران و سایرین را تأسیس کرد؛ گروهی زیست‌محیطی که در آن اطلاعات و هشدارهایی درباره وجود مواد شیمیایی و حشره‌کش‌ها در محصولات گلخانه‌ای ارائه می‌شد. البته این گروه آنچنان دوام نداشت و در سال 2001از هم پاشید. این ستاره هالیوودی که مادر 2 فرزند نیز هست، عضوی از مؤسسه زیست‌محیطی سلامت بچه‌ها نیز است.

جیمز کامرون /کارگردان/ آقای کارگردان و دغدغه اقیانوس‌ها

یکی دیگر از فعالان مطرح محیط‌زیست جیمز کامرون است. کارگردان صاحب نام و برنده اسکار فیلم‌های سینمایی معروفی همچون «تایتانیک» (Titanic) و «آواتار»(Avatar). کامرون که محیط‌زیست جزو دغدغه‌های او به‌حساب می‌آید، فیلم « آواتار 2» را نیز با توجه به موقعیت بحرانی محیط‌زیست جهانی ساخته است. او در یکی از ویدئو‌های اینستاگرامی‌اش چنین گفت: نکته کاری که من انجام می‌دهم، این است که بگویم، اقیانوس‌ها برای ما مهم هستند؛ قلب ما به‌خاطر اتفاقاتی که در اقیانوس‌ها روی می‌دهد، شکسته و باید کاری در این جهت انجام بدهیم. من می‌خواهم همه را به چالش بکشم. اگر خودتان را دوستدار محیط‌زیست می‌دانید، من به شما می‌گویم درصورتی‌که واقعا کاری انجام ندهید و حیات گیاهان و محیط‌زیست و آینده فرزندانمان برایتان مهم نباشد، نمی‌توانید خود را دوستدار واقعی محیط‌زیست بدانید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید