• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16309
+
-

به تماشای گیلان باستان

جام مارلیک و 59 اثر باستانی دیگر در سال 1342 ازسوی تیم کاوشگری به سرپرستی زنده یاد دکتر نگهبان در تپه‌های باستانی منطقه رودبار کشف شده بودند

میراث
به تماشای گیلان باستان




وحیده اسماعیلی |  رشت -خبرنگار:

همزمان با هفته میراث فرهنگی و صنایع دستی، از جام مارلیک و 59 قطعه و مجسمه فلزی کشف شده ازتپه مارلیک رودبار در موزه باستان‌شناسی رشت رونمایی شد.بعد از گذشت 50 سال از کشف اشیای باستانی در تپه مارلیک رودبار از سوی تیم کاوشگری آثار باستانی به سرپرستی زنده‌یاد دکتر «عزت الله نگهبان» اکنون به همت موزه رشت و با مشارکت موزه ملی ایران، این اشیا به مدت 15 روز در معرض دید علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ گیلان قرار گرفت. 

به گزارش همشهری، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان درمراسم رونمایی از اشیای به دست آمده در تپه مارلیک گفت: شعار هفته میراث فرهنگی در سال 2018 ، موزه‌های در هم تنیده، رویکرد نو و مردمان نو از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها عنوان شده است. به همین دلیل و در این راستا سازمان میراث فرهنگی گیلان 50 برنامه در این هفته در دست اجرا دارد.
«رضا علیزاده» در باره رونمایی از آثار مربوط به دوران گیلان باستان گفت: جام‌های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین، مهره‌های آویز، دکمه و سربند زرین ازجمله اشیای نمایش داده شده در موزه رشت خواهد بود. وی افزود: این آثار در پاییز سال 1342 از 5 تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت‌آباد رودبار کشف شده بودند.


 شکوه عصر آهن

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: اشیای زرین مارلیک، نمایشگر شکوه عصر آهن گیلان است که اینک پس از گذشت 50 سال از کشف آنها در تپه مارلیک، به همت موزه رشت و با مشارکت موزه ملی ایران در محل موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت به نمایش گذاشته شده است. علیزاده افزود: در کاوشی که در سال 1342 انجام شد 53 گور باستانی کشف شد که آثار ارزشمندی از آنها چون مجسمه‌های مفرغی گاو، مهر‌های استوانه‌ای، دکمه‌های طلا و ظروف زرین و سیمین پیدا شد که نوید دستیابی به آثاری از تمدن درخشان می‌داد.


نمایش 15 روزه جام مارلیک و دیگر آثار 

به گفته علیزاده اشیای یاد شده شامل جام‌های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره‌های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین است که به مدت 15 روز به نمایش گذاشته می‌شود.
 وی اضافه کرد: اشیای یاد شده که نشان هویت تاریخی مردمان ایران زمین و گیلان هستند، پس از رشت در هلند به نمایش در می‌آیند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان در توصیف این آثار گفت: جام مارلیک، جامی از زر ناب و به ارتفاع 18 سانتی‌متر است و ارتفاع نقش‌های برجسته جام به 2 سانتی‌متر می‌رسد. نقش میانی جام درخت زندگی است که در هر دو سوی درخت، دو گاو بالدار از آن بالا می‌روند. 


 تخصیص اعتبار برای ایجاد موزه

علیزاده در بخشی دیگر از سخنانش با تاکید بر ایجاد موزه‌های تخصصی در گیلان اعلام کرد: 30 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی در این راستا پیش‌بینی شده است و اختصاص آن به ما در اجرای برنامه‌های فوق کمک خواهد کرد. علیزاده به لزوم احداث موزه‌های تاریخی بیشتر در استان تاکید کرد و گفت: باید با ساخت موزه‌های تخصصی و هویت‌ساز در تداوم مباحث فرهنگی استان کوشید.


 ایجاد موزه در پیاده‌راه رشت

مدیرکل صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به احداث موزه در پیاده‌راه فرهنگی رشت بیان کرد: باید بناهای تاریخی موجود در این محدوده مانند ساختمان شهرداری، پست و هتل ایران نیز به موزه تاریخ فرهنگ و تمدن استان تبدیل شوند. 
با تبدیل بناهای تاریخی پیاده‌راه فرهنگی می‌توانیم رشت را به ایستگاه و مقصد گردشگری تبدیل کنیم. لذا با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی به موزه‌های استان اقدامات جدی‌تری برای احداث موزه‌ها و تجهیز آنها صورت می‌گیرد. وی همچنین از افتتاح موزه حکیم نظامی آستارا، موزه ماسوله و موزه کتاب‌های دینی درآستانه اشرفیه خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید