• چهار شنبه 24 مرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 8 صفر 1446
  • 2024 Aug 14
پنج شنبه 18 مرداد 1403
کد مطلب : 232202
+
-

تداوم کاوش باستان‌شناسی در نقش رستم

زمین در نقش رستم، مجموعه آرامگاهی شاهان هخامنشی، دهان باز کرده و باستان‌شناس‌ها نیز با گشودن زمین در جست‌وجوی ساماندهی این محوطه باستانی ثبت‌جهانی‌شده و یافتن راه‌حل برای فرونشست‌ نقش رستم هستند.
در همین زمینه علیرضا عسکری‌چاوردی، مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید به ایسنا گفته‌است: بخشی از آنچه در نقش‌رستم رخ داده، فروشُست است؛ البته رانش زمین هم اتفاق افتاده‌است. اثرات فرونشست‌های گسترده طی سال‌های گذشته در دشت مرودشت نیز در این محوطه باستانی به‌دلیل ضعف و سستی خاک بیشتر بود. این استاد باستان‌شناسی مطالعات هخامنشی دانشگاه شیراز می‌گوید: به‌احتمال زیاد در محوطه نقش‌رستم کانال آبی وجود داشته که اکنون پر شده و کارکرد خود را از دست داده است. از طرفی، رانش زمین در سازه‌های اطراف کعبه زرتشت رخ داده است. خاک محوطه نیز سست است که درنتیجه آب به آن نفوذ کرده و این احتمال مطرح شده که شاید زیر سطح اطراف کعبه زرتشت، سازه‌های دیگری هم باشد که تاکنون از زیرخاک بیرون نیامده‌است.
به‌گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید و سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی نقش‌رستم، در 2‌ماه فعالیت باستان‌شناسی در نقش‌رستم مشخص شد سیستم‌های انتقال آب، حوضچه‌ها و کانال‌های آب، مخازن و چاه‌های باستانی واقع در این محوطه به‌کلی از هم فروپاشیده است و همین فروپاشی عامل اصلی فروشُست‌های متعدد در بارندگی‌های اخیر در این محوطه تاریخی است.  او افزود: مهم‌ترین مخزن آب نقش‌رستم کاوش شده و سیستم آن در حال احیاست. کارکرد اصلی این مخزن هدایت آب‌های سطحی در این محوطه و جمع‌آوری آنها در دوره هخامنشی و ساسانی بوده‌است تا از آسیب‌رسیدن به باروها و بناهای موجود در محوطه جلوگیری شود.
عسکری‌ چاوردی می‌گوید: شناسایی یک چاه تاریخی دیگر در نقش‌رستم نشان داد که از این چاه برای سیستم زهکشی و هدایت آب‌ها استفاده می‌شده‌است. هم‌اکنون تلاش گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید به سرپرستی علیرضا عسکری‌چاوردی، شناخت و احیای سیستم هدایت آب دوره هخامنشی و ساسانی نقش‌رستم است که با شناسایی مخازن، چاه‌ها و حوضچه‌ها، تا حدودی اهداف برنامه مطالعاتی محقق شده است. در ادامه برنامه تلاش خواهد شد سیستم زهکشی آب، جلوگیری از جمع‌شدن آب درون محوطه و سطح‌بندی و شیب‌بندی سرتاسر محوطه انجام شود تا علل فروشست‌های سطحی در محوطه از بین برود و آب در زمان بارندگی به‌سرعت از این محوطه به بیرون انتقال یابد.
نقش رستم شامل آثاری همچون آرامگاه داریوش اول، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم است و بنای معروف کعبه زرتشت نیز در دوره هخامنشی در آن احداث شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید