• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162848
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZAqO
+
-

هشدار جهانی درباره کلاهبرداری‌های رمزارزی

عمادالدین قاسمی‌پناه - روزنامه‌نگار

این روزها بیشتر از گذشته درباره کلاهبرداری‌های رمزارزی در سراسر دنیا می‌شنویم. این نوع کلاهبرداری‌ها در قالب سرمایه‌گذاری یا ارائه یک توکن یا کوین جدید که درباره آن تبلیغات گسترده‌ای می‌شود، صورت می‌گیرد. این در حالی است که قربانیان بابت چیزی پول می‌دهند که هیچ ارزش ذاتی ندارد یا زمانی که رمزارز خود را در یک سایت سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند دیگر نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. در کشور ما هم این نمونه‌ها کم نیست. از جنجالی‌ترین پروژه‌های کلاهبرداری رمزارزی در کشور شاید بتوان به توکن کینگ‌مانی، BRG و آنطور که برخی با عنوان «بزرگ‌ترین» از آن نام می‌برند، پروژه آمیتیس اشاره کرد. برخی رسانه‌ها ارزش کلاهبرداری آمیتیس را 3هزار میلیارد تومان عنوان کرده‌اند که بیش از 18هزار قربانی گرفته است. به‌تازگی اف‌بی‌آی، هشدارهایی کلی برای در امان ماندن مردم از چنین کلاهبرداری‌هایی منتشر کرده که بخشی از آن را می‌خوانید.
فقط کلاهبرداران خواستار پرداخت پول با ارز دیجیتال هستند. هیچ‌کسب‌وکار قانونی از شما درخواست نخواهد کرد که از پیش ارز دیجیتال برای آنها بفرستید؛ چه برای خرید کالایی و چه برای نگهداری پول شما یا سرمایه‌گذاری.
فقط کلاهبرداران سود یا بازده بالا را تضمین می‌کنند. به افرادی که به شما وعده می‌دهند به سرعت و به راحتی در بازارهای ارز دیجیتال می‌توانید پولدار شوید، اعتماد نکنید.
کلاهبرداری با عنوان سرمایه‌گذاری یکی از راه‌هایی است که شما را فریب می‌دهند تا ارز دیجیتال بخرید و آن را برای کلاهبرداران ارسال کنید. با این حال، ازجمله تاکتیک‌های دیگر کلاهبرداران می‌توان به مواردی چون جعل هویت کسب‌وکارهای مشهور، سازمان‌های دولتی و تمرکز بر علاقه‌مندی‌های شما اشاره کرد. کلاهبرداری‌هایی که با عنوان سرمایه‌گذاری‌ انجام می‌شود، عموما به شما وعده می‌دهند که می‌توانید با «ریسک صفر» پول زیادی به‌دست آورید. این نوع کلاهبرداری اغلب از شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌ها یا سایت‌های دوستیابی آنلاین شروع می‌شود. با این حال توجه کنید که این کلاهبرداری‌ها می‌توانند با پیامک، ایمیل یا تماس غیرمنتظره هم شروع شوند.
یکی از روش‌های این نوع کلاهبرداری به این شکل است که یک به‌اصطلاح «مدیر سرمایه‌گذاری» با شما تماس می‌گیرد و وعده افزایش پول شما را می‌دهد. با این حال، این فرد تأکید می‌کند که سرمایه شما باید به‌صورت ارز دیجیتال به‌حساب آنلاین آنها منتقل شود. وب‌سایتی که شما به آن هدایت می‌شوید واقعی به‌نظر می‌رسد، اما واقعیت این است که هم وب‌سایت و هم وعده آنها جعلی است. یعنی اگر وارد «حساب سرمایه‌گذاری» خود شوید، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید پول خود را برداشت کنید یا فقط درصورت پرداخت هزینه‌های بالا، این کار امکان‌پذیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید