• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 19 خرداد 1401
کد مطلب : 162789
+
-

رئیس‌جمهوری به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد ماموریت داد

جعبه کنترل تورم در 9ماه

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: با دستور رئیس‌جمهوری؛ وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی مأمور طراحی بسته کنترل تورم شدند

همزمان با ثبت نرخ تورم 39.3درصدی در اردیبهشت امسال و افزایش قیمت کالاها و خدمات پس از حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی، حالا دولت تصمیم دارد تا بسته کنترل تورم 9ماهه را طراحی کند. هنوز مشخص نیست در این بسته، نرخ تورم هدف‌گذاری شده، چه میزان برآورد شده است. دیروز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از صدور دستور سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، به وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی بابت طراحی بسته کنترل تورم برای 9ماه پایانی سال 1401خبر داد.
به گزارش همشهری، دولت در حالی مصمم است تا جلوی رشد تورم را بگیرد که آمارهای رسمی از شتاب تورم ماهانه تولید و مصرف حکایت دارد. پیش‌تر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارشی اعلام کرده بود؛ در اردیبهشت امسال متوسط قیمت حدود 87.5درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی و خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم‌مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، پرتقال، سیب، خیار، گوجه‌فرنگی، سیب زمینی، لوبیاچیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه‌فرنگی و چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها قرار داشته‌اند و افزون بر اینکه روند صعودی برخی قیمت کالاهای خوراکی در ماه‌های آینده دور از انتظار نیست. مرکز آمار ایران هم گفته که در ماه گذشته، از 53قلم کالاهای خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد 30قلم، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای به میزان 39.2درصد را تجربه کرده و در این شرایط هنوز بانک مرکزی نرخ تورم هدف خود برای سال 1401را اعلام نکرده است.

بسته مهار تورم روی میز دولت
 احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دیروز در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری از مهار تورم به‌عنوان یک اولویت مهم دولت خبر داد و گفت: با توجه به ابعاد فشار هزینه‌ای که بر اقتصاد ایران طی 2ماه نخست سال افزوده شد و هم اینکه برخی از مصوبات هزینه تولید را افزایش داد و هم افزایش قیمت‌های بین‌المللی باعث شده تا بسیاری از کالاهای موردنیاز مردم از خارج خریداری شود و مواداولیه تولید گران شود و افزایش قیمت داشته باشیم.
خاندوزی تأکید کرد: در جلسه دیروز دولت بسته پیشنهادی مهار تورم طی 9ماه به رئیس‌جمهور ارائه شد. این پیشنهاد در حال اصلاح نهایی و اعمال نظر اعضای ستاد اقتصادی دولت است که به محض اعمال اصلاحات نهایی حتما به‌صورت رسمی از آن رونمایی می‌شود.

جنگ علیه تورم با کالابرگ
به گزارش همشهری، دولت تصمیم دارد با برقرار کردن نظام کالابرگ الکترونیک دست‌کم جلوی فشار تورم بر سفره خانوارها را بگیرد. براساس قانون مصوب مجلس، دولت موظف شده تا ضمن حذف ارز 4200تومانی قیمت کالاهای اساسی را به سطح شهریور ماه 1400بازگرداند. با این حال هنوز طرح آزمایشی کالابرگ به نتیجه مطلوب نرسیده است. خاندوزی درباره زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌عنوان یک سپر تورمی بر کالاهای خوراکی پرمصرف گفت: از ابتدا تصمیم ستاد اقتصادی دولت این بوده تا زمانی که اجرای آزمایشی کالابرگ قطعی و نتایج آن محرز نشده، ما تعمیم آن برای کل کشور و اجرای رسمی آن را آغاز نکنیم.
او افزود: در برخی استان‌ها سرعت پیشرفت کار بالاست، ولی البته ایراداتی هم وجود داشته؛ به‌طوری‌که در برخی از استان‌ها ناچار شدیم به لحاظ فنی برخی از نقاط طرح را اصلاح کنیم. هر زمان که اجرای آزمایشی طرح به خاتمه رسید، ما می‌توانیم طرحی را با کمترین ایراد و اشکال، برای کشور اجرا کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید