• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 10 خرداد 1401
کد مطلب : 162134
+
-

ریل‌گذاری جدید در روابط ایران و تاجیکستان

امضای ۱۷سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین ایران و تاجیکستان نشان داد 2 کشور برای برداشتن گام‌های مؤثر در زمینه گسترش همکاری‌های دوجانبه عزم جدی دارند

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان که عصر یکشنبه در رأس هیأتی بلندپایه وارد تهران شده بود، دیروز در مجموعه فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور قرار گرفت؛ سفری که با امضای 17سند همکاری همراه شد و چشم‌انداز روشنی پیش‌روی گسترش روابط دوجانبه قرار داده‌ است.
به ‌گزارش همشهری، سفر شهریور ماه سال ‌گذشته سیدابراهیم رئیسی به دوشنبه که سرآغاز دور جدیدی از همکاری‌های فی‌مابین به‌حساب می‌آید، دستاوردهای قابل‌توجهی برای 2 کشور به ‌همراه داشت که آغاز روند عضویت رسمی ایران در «سازمان شانگهای» از جمله آنها به ‌شمار می‌رود. سفر رئیسی به دوشنبه که به دعوت همتای تاجیک خود و نیز به‌منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو شانگهای انجام شد، فصل نوینی را در روابط ایران و تاجیکستان رقم زد و با امضای 8سند همکاری از سوی مسئولان 2 کشور همراه شد که حوزه‌هایی ازجمله اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی را دربرمی‌گرفت.

حوزه‌های متنوع همکاری
مقام‌های ارشد ایران و تاجیکستان در حضور سیدابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان، ۱۷سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط‌زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری به امضا رساندند. این اسناد ازسوی وزرای امورخارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث ‌فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی کشورمان و همتایان تاجیک آنها به امضا رسید. امضای این اسناد همکاری درحالی بود که پیش‌از آن، نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان یا حضور روسای جمهور 2 کشور برگزار شد و دوطرف پیرامون موضوع‌های فی‌مابین به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

افزایش 4برابری حجم مبادلات تجاری
برگزاری نشست‌خبری روسای جمهور 2 کشور از دیگر برنامه‌های دیروز بود؛ به گفته رئیسی امروز روابط ایران و تاجیکستان متحول شده و حجم مبادلات تجاری 2 کشور به 4برابر رسیده ‌است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ایران و تاجیکستان به ‌دلایل مختلفی ازجمله اشتراکات فرهنگی، دینی و تمدنی، ارتباطات خوبی، به‌ویژه پس  ‌از انقلاب اسلامی، با یکدیگر داشته‌اند، گفت: سفری که در آغاز کار دولت سیزدهم به دعوت رئیس‌جمهور تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای و دیدار دوجانبه به این کشور داشتم، نقطه عطفی در روابط 2 کشور بود. رئیسی با بیان اینکه بعد از این سفر روابط 2 کشور به‌گونه‌ای متحول شد که امروز فقط در حوزه اقتصادی و تجاری شاهد افزایش ۴برابری مبادلات تجاری هستیم، افزود: در حوزه‌های دیگر هم گام‌های خوبی برداشته و تفاهمنامه‌هایی در دوشنبه امضا شد.
وی ادامه داد: با سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران و امضای تفاهمنامه‌های جدید میان 2 کشور، تردیدی ندارم که گام بلندی در روابط دوجانبه برداشته خواهد شد. مصمم هستیم براساس گفت‌وگوهای انجام شده بین 2 کشور، روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن و علم و فناوری به ‌نحوی تداوم یابد که هر دو کشور و ملت شاهد روابط بهتر از گذشته و حال حاضر باشند.
رئیسی همچنین تأکید کرد: این روابط دوجانبه را می‌توانیم به روابط خوب منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل کنیم و این روابط بین 2 کشور همسایه مسلمان برای 2 ملت و منافع 2 کشور می‌تواند بسیار امیدبخش باشد.

تقویت روابط بخش‌های خصوصی دوطرف
رئیس‌‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست ‌خبری با تأکید بر ضرورت فعال شدن رابطه‌های بخش‌خصوصی ایران و تاجیکستان به‌ویژه در حوزه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: ایجاد و تقویت همکاری‌های گسترده در منطقه‌های آزاد و شهرک‌های صنعتی 2 کشور به‌نفع هر دوطرف است.
امامعلی با قدردانی از دعوت رئیس‌جمهور ایران برای سفر به این سرزمین باستانی اظهار کرد: در ابتدای سال‌جاری، ۳۰سالگی برقراری روابط دیپلماتیک بین 2 کشور را جشن گرفتیم. تاجیکستان و ایران در این دوره برای یافتن راه‌های تحکیم و توسعه مناسبت‌های فراگیر و تأمین گسترش آن به تدبیر عملی اندیشیده و به سطح بالایی رسیدند. وی افزود: ملاقات ما ادامه تلاش‌های پیوسته دوجانبه است و در دایره برنامه این سفر، ما در فضای حسن‌تفاهم، اعتماد و احترام همدیگر، گفت‌وشنودهای مفیدی داشتیم و مسئله‌های مهم همکاری دو کشور را بررسی کردیم و بر این باوریم بسته اسناد همکاری که در حاشیه این سفر در حوزه‌های اقتصاد، تجارت، حمل‌ونقل، انرژی و دیگر حوزه‌ها به امضا رسیده‌است، منفعت‌های طرفین را دربرمی‌گیرد و برای تقویت روابط 2 کشور بسیار مثمرثمر خواهد بود.

مکث
لزوم ارتقای روابط تهران- دوشنبه به‌ویژه در زمینه‌های تجاری

معاون‌اول رئیس‌جمهور در دیدار با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی، تاریخی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان گفت: باید با توجه به ظرفیت‌های غنی 2 دولت و ملت، روابط تهران - دوشنبه در سطح بسیار قابل‌قبولی گسترش و توسعه یابد.محمد مخبر افزود: همه تفاهم‌ها و اسناد همکاری بین روسای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان با دقت و جدیت تا رسیدن به نتیجه نهایی، پیگیری، عملیاتی و اجرایی خواهد شد. وی همچنین ارتقای روابط گردشگری بین 2 کشور را نقطه کلیدی و سرفصل تعمیق ارتباطات و همکاری‌ها دانست و ادامه‌داد: تاکنون از فرصت‌های گسترش ارتباطات با توجه به اشتراکات زبانی و فرهنگی ایران و تاجیکستان به‌خوبی استفاده نشده و دولت سیزدهم با فراهم کردن بسترها و زمینه‌های لازم، تلاش می‌کند همکاری‌های میان 2کشور به‌صورت همه‌جانبه تقویت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید