• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 12 شهریور 1402
کد مطلب : 202074
+
-

ایران و عراق روی ریل توسعه اقتصادی - تجاری

نگاه
ایران و عراق روی ریل توسعه اقتصادی - تجاری

سیدمیعاد صالحی؛ مدیرعامل راه‌آهن کشور

اولویت دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی در دولت سیزدهم موجب شد تا پروژه‌های ریلی عقب‌مانده ازجمله پروژه ریلی شلمچه - بصره خیلی زود به نتیجه برسد و این موضوع متأسفانه در دولت‌های گذشته به این اندازه اهمیت نداشته است. از سوی دیگر به این دلیل که پروژه‌های ریلی فراملی نیاز به پیگیری و فعال کردن کشورهای طرف مبدا یا مقصد دارد، ممارست جدی مدیران و همکاران‌مان را در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌طلبید؛ ازاین‌رو در 2سال اخیر بارها پیگیر پروژه ریلی شلمچه به بصره از طرف عراقی بودیم و حتی در ایامی که دولت عراق درحال تغییر و تحول بود، باز هم به پیگیری‌های خود ادامه دادیم و سعی کردیم گام اول را با قطار ترکیبی تهران - کربلا شروع کنیم و سپس به موازات، احداث حلقه مفقوده آن، یعنی پروژه ریلی شلمچه به بصره را نیز پیش بردیم. از سوی دیگر، در دولت جدید عراق با توجه به اینکه نخست‌وزیر محترم عراق برای احداث و پیشبرد این پروژه بعد از سفر به ایران ابراز تمایل کرد، در مجموع دیروز به این نقطه رسیدیم که با حضور نخست‌وزیر عراق پروژه مهم ریلی شلمچه - بصره را به‌طور رسمی کلید بزنیم و امید داریم با حضور مقامات مهم ایرانی و عراقی ازجمله معاون اول رئیس‌جمهور این پروژه مهم با جدیت و هرچه سریع‌تر به ثمر برسد.
احداث پروژه ریلی شلمچه - بصره سال‌ها و دهه‌ها مورد انتظار مردم ایران و عراق بوده است و از سوی دیگر بحث دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی و روابط با کشورهای همسایه در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفت؛ به همین دلیل اندکی از احداث پروژه ریلی شلمچه - بصره در خاک ایران باقی مانده بود که در یک سال اخیر حدود 1600فقره مین را در خاک کشورمان یافتیم و آنها را در نواحی مرزی شلمچه خنثی کردیم و در مجموع 1.4کیلومتر خط ریلی در قسمت مرزی احداث شد. اما دیروز آغاز رسمی پروژه ریلی شلمچه -بصره اتفاق افتاد. در این پروژه، مسیر 32کیلومتری ریلی از شلمچه به بصره درحالی انجام خواهد شد که احداث 16کیلومتر ابتدایی آن با مشارکت طرف ایرانی و راه‌آهن جمهوری عراق و همچنین احداث یک پل بر اروندرود به طول یک کیلومتر انجام خواهد شد. زیرسازی این پروژه 18‌ماه و احداث کل آن به‌طور مجموع تا 2سال پیش‌بینی شده است. همچنین لازم به ذکر است با برقراری این خط ریلی از مشهد تا نقطه صفر مرزی شلمچه و سپس از بصره تا کربلا به‌مدت 8ساعت، جا‌به‌جایی مسافران و مبادلات تجاری به آسانی انجام خواهد شد. یکی از نتایج بسیار خوب این پروژه جابه‌جایی آسان زائران اباعبدالله(ع) مخصوصا در ایام اربعین حسینی است. با توجه به ارزان بودن و ایمنی بالای سفرهای ریلی، با اتصال شلمچه به بصره شاهد تحولی شگرف در حوزه گردشگری و زیارتی بین ایران و عراق خواهیم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید