• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 9 خرداد 1401
کد مطلب : 162051
+
-

نظارت بر ایمنی همراه با کاهش زمان پروانه ساخت

یادداشت
نظارت بر ایمنی همراه با کاهش زمان پروانه ساخت

مهدی بابایی-رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران

در موضوع نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها باید 2نکته را مورد توجه قرار داد؛ یکی اضافه نشدن به زمان صدور پروانه ساخت و دیگری فرصت کافی برای بازدید و کنترل ساختمان‌های قدیمی.
در دوره‌های قبل که همه کار نظارت توسط خود آتش‌نشانی انجام می‌شد، 2مرحله اصلی وجود داشت؛ یکی مرحله صدور جواز تخریب و نوسازی که با کنترل نقشه صورت می‌گرفت تا ببینند نقشه‌ای که از سوی مالک و مهندسان طراحی شده نکات ایمنی را رعایت کرده است یا خیر. مرحله بعدی هم هنگام پایان‌کار بود که اصول مندرج در نقشه‌ هنگام اجرای مراحل ساخت‌وساز رعایت شده باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که نزدیک 85درصد ساختمان‌‌های در حال ساخت در تهران ساختمان‌های یک تا 6طبقه هستند. ضوابط ایمنی این ساختمان‌ها پیچیده نیست و شاید بتوان گفت شامل چند دستور‌العمل اصلی است. این سطح از نظارت قابل تفویض به دفاتر خدمات الکترونیک است. البته آتش‌نشانی قبل از این، آموزش‌هایی را درباره کنترل نقشه و همینطور مراقبت  هنگام پایان کار به دفاتر الکترونیک داده است. قرار شده که آموزش‌های تکمیلی استمرار پیدا کند. این دفاتر کار نظارت بر نقشه‌ها و رعایت اصول ایمنی هنگام پایان کار را کنترل می‌کنند و خود آتش‌نشانی هم دسترسی به این پرونده‌ها دارد و به‌صورت تصادفی برخی از آنها را مجددا بررسی می‌کند. اگر تخلفی صورت گرفته باشد با دفاتر خدمات الکترونیک موردنظر برخورد خواهد شد. برای ساختمان‌های بیش از 6طبقه تجاری، اداری و مسکونی هم فعلا هیچ تفویض اختیاری صورت نگرفته است و طبق روال گذشته همه کار‌ها توسط نیرو‌های آتش‌نشانی انجام می‌شود.
در استعلامی که از معاونت پیشگیری آتش‌نشانی گرفتیم اعلام شد که حدود 20نفر در بخش نظارت بر ساختمان‌های در حال ساخت فعالیت می‌کنند. باتوجه به تعداد جواز تخریب و نوسازی که به‌صورت معمول در شهر صادر می‌شود، اگر از این نیرو‌ها برای نظارت بر تمام ساختمان‌های در حال ساخت استفاده کنیم، زمان صدور پروانه به تأخیر می‌افتد. وقتی برای ساختمان‌های کمتر از 6طبقه کار‌ نظارت به دفاتر خدمات شهری سپرده شود، ابعاد کار وسعت بیشتری پیدا می‌کند و مشکلی برای کاهش زمان صدور پروانه پیش نمی‌آید. کسانی که در دفاتر خدمات الکترونیک کار نظارت را انجام می‌دهند در عمران مهارت دارند و از مسائل موردنیاز در زمینه ایمنی آگاهی پیدا کرده‌اند و امیدواریم با آموزش‌های تکمیلی که به آنها داده می‌شود بتوانند این کار را به‌خوبی انجام دهند. کمتر پیش می‌آید که مالکان این ساختمان‌های کمتر از 6طبقه بعد از دریافت پایان کار و بهره‌برداری، تغییراتی در شرایط کلی ایمنی آن بدهند.
اکنون باید کار تفویض انجام شود و بازخورد آن را ببینیم که آیا همزمان با افزایش سرعت، کیفیت هم بالا می‌رود یا خیر؟ ما با معاونت شهرسازی و سازمان آتش‌نشانی جلسات مشترکی داشتیم که قرار شد دستورالعمل اجرایی را تنظیم و ابلاغ کنند. امیدواریم در مدت کوتاهی این کار انجام شود.
همزمان دغدغه دیگری هم داریم و آن نظارت آتش‌نشانی به ایمنی ساختمان‌های قدیمی است. عمده مشکلی که در شهر به چشم می‌آید ناایمن بودن ساختمان‌های فرسوده و قدیمی است که با این تفویض اختیار، نیرو‌های متخصص آتش‌نشانی فرصت بیشتری برای رسیدگی به وضعیت ایمنی این ساختمان‌ها خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید