• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16205
+
-

اجرای FATF اجباری است؛ جای چانه‌زنی نیست

اجرای FATF اجباری است؛ جای چانه‌زنی نیست


سفیر تهران در برلین با اشاره به تصمیم ایران و اروپا مبنی بر اینکه برجام را بدون آمریکا ادامه دهند، معتقد است: هم‌اکنون ایران، اتحادیه اروپا و همچنین روسیه و چین در برابر آزمون مهمی قرار دارند تا با همکاری هم به دنیا نشان دهند که در برخی از عرصه‌ها می‌توان امور را بدون حضور آمریکا به پیش برد. علی ماجدی با بیان اینکه اروپا باید در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا بایستد، تأکید کرد: شرکت‌های اروپایی اگر مجبور به انتخاب بین ایران و آمریکا شوند، عمدتا آمریکا را انتخاب می‌کنند چرا که حجم مبادلات آنها با آمریکایی‌ها بسیار بیشتر از ماست.

وی با تأکید بر اینکه اروپا برای ادامه همکاری‌های بانکی خود با ایران باید «یورو بانک» ایجاد کند به ایسنا، گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد اروپایی‌ها نه‌تنها با ایران، بلکه با روسیه نیز که مورد تحریم‌های آمریکاست راحت‌تر می‌توانند تجارت و مبادله داشته باشند.

ماجدی با بیان اینکه با توجه به این مشکلات، اروپایی‌ها تصمیم دارند که تا حدودی مستقل‌تر از آمریکا شوند ولی هنوز این موضوع جای کار زیادی دارد، تصریح کرد: موضوع برجام نیز یکی دیگر از چالش‌های کنونی اتحادیه اروپا در رابطه فرا آتلانتیکی‌اش با آمریکاست و اینها همه، اروپا را در معرض آزمونی بزرگ قرار داده است که چگونه می‌تواند بر این چالش‌ها غلبه کند.

سفیر ایران در آلمان افزود: شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی آلمان الزاما سیاست‌های دولت را اجرا نمی‌کنند، آنها مجبور هستند محدودیت‌های قانونی را که دولت آلمان اعمال می‌کند اجرا کنند ولی دولت آلمان نمی‌تواند شرکتی را مجبور کند که با یک کشور خاص کار کند. سفیر ایران در آلمان در مورد ایده ایجاد یوروبانک در اروپا جهت تعامل با ایران تصریح کرد: این ایده، ایده شخصی من بود که حدود یک سال پیش مطرح کردم، هم‌اکنون در حال پیگیری آن هستم و در این ارتباط گفت‌وگوهایی نیز انجام شده است. وی با بیان اینکه تشکیل چنین بانکی برای اروپایی‌ها نیز مفید است چرا که این بانک قرار نیست صرفا با ایران کار کند و با خود اروپایی‌ها نیز همکاری خواهد داشت، در پاسخ به این سؤال که آیا این بانک، بانک بزرگی خواهد بود تصریح کرد: در مورد اینکه این بانک چقدر بزرگ باشد با برخی از متخصصان بانکی و مدیرعاملان بانک‌ها صحبت کرده‌ام. با توجه به صحبت‌های انجام شده ضرورتی ندارد که این بانک، بانک بزرگی باشد ولی می‌تواند یک بانک متوسط باشد. وی تأکید کرد: اگر اروپا می‌خواهد به سمت یک استقلال نسبی در حوزه بانکی حرکت کند باید قطعا این موضوع را پیگیری کند.

ماجدی در واکنش به این پرسش که آیا در اروپا چنین آمادگی‌ای وجود دارد که این بانک ایجاد شود، گفت: اتحادیه اروپا هم‌اکنون با مسائل زیادی روبه‌روست که ازجمله آن مسائل اقتصادی و بانکی است و قطعا ایجاد یک بانکی که فقط با یورو کار کند باعث تقویت خود یورو نیز می‌شود. وی با بیان اینکه این بانک می‌تواند خصوصی باشد و ضرورتی ندارد که دولتی باشد، افزود: در این زمینه منتظر اقدام دیگران نمانده‌ایم و در مورد ایجاد یک بانک یورو بیس اقداماتی را انجام داده‌ایم.

وی همچنین اظهار کرد: مقررات بانکی در سطح جهان به‌دلیل مبارزه با پولشویی و همچنین تروریسم روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. این مقررات بین‌المللی است، محدود به هیچ کشور خاصی نیست و ما نیز مجبور هستیم آن را بپذیریم.  چه بخواهیم، چه نخواهیم.

ماجدی با بیان اینکه برخی از مقررات موجود در سیستم بانکی جهانی اجباری هستند، تصریح کرد: در همین چارچوب، مقررات FATF  نیز اجباری است و اگر در چارچوب آن عمل نکنیم دیگر بانک‌ها با ما کار نمی‌کنند.

ماجدی در پاسخ به این سؤال که سفیر آلمان در ایران ابراز امیدواری کرده بود که ایران تا ژوئن2018 به FATF  بپیوندد و آیا چنین موضوعی تا آن مقطع امکان‌پذیر است، گفت: ایران هم‌اکنون به‌صورت موقت از لیست سیاه FATF  معلق شده است، دولت در مورد پیوستن به این روند کارهایی را انجام داده و اکنون باید مقررات مربوط به آن در مجلس نیز تصویب شود تا طرف‌های مقابل به این اعتماد برسند که برای ایران این قوانین با توجه به تصویب شدن در مجلس لازم‌الاجراست.

وی با بیان اینکه در مورد مقررات مربوط به پیوستن به FATF نمی‌توان چانه‌زنی کرد و کشوری را استثنا کرد، در پاسخ به این سؤال که مخالفان داخلی پیوستن ایران به FATF معتقدند که این موضوع باعث می‌شود بودجه ارگان‌های نظامی ایران ازجمله سپاه برای دشمنان مشخص شود و یا اینکه ایران نتواند از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حماس حمایت کند، اظهار کرد: در FATF  کسی کاری به بودجه کشوری ندارد، فقط تأکید بر این است که روند شفاف باشد و اگر محدودیت‌هایی در سطح دیگری بر ما اعمال می‌شود به این مقررات ارتباط ندارد.وی گفت: برخی می‌گویند که با پیوستن به این مقررات ما مثلا نمی‌توانیم به حزب‌الله لبنان کمک کنیم. حزب‌الله، حزبی قانونی است که ما همه قبول داریم اما آیا کل کشور را می‌توان محدود کرد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید