• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 22 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160409
+
-

هنوز کسی به من نگفته برو

درحالی‌که گفته می‌شود عده‌ای مخالف ادامه ریاست صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک هستند اما او می‌گوید هیچ‌کسی از طرف دولت او را برای رفتن تحت فشار نگذاشته است

هنوز کسی به من نگفته برو

دیروز روز خداحافظی غیررسمی سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک بود. تا صبح دیروز و تا قبل از نشست خبری صالحی‌امیری، تصور این بود که قصد او بر ماندن است و عده‌ای که علاقه‌ای به ادامه حضور او در ریاست فدراسیون ندارند، در تلاش هستند که با کمک دولت، مجمع فرد دیگری را جایگزین او کند. اما رئیس فعلی کمیته ملی المپیک دیروز تأکید کرد نه برنامه‌ای برای ماندن دارد و نه برای رفتن تحت فشار است.

در چند روز گذشته انتخابات کمیته ملی المپیک بحث اصلی ورزش ایران بود. انتخابات باید اسفندماه برگزار می‌شد اما نداشتن تأییدیه IOC برای اساسنامه جدید و در پیش بودن بازی‌های آسیایی 2022هانگژو، هیأت اجرایی و اعضای مجمع را بر آن داشت که انتخابات را به مهرماه و بعد از بازی‌های آسیایی موکول کنند. اما با تعویق یکساله این بازی‌ها، هیأت اجرایی تصمیم گرفت انتخابات زودتر برگزار شود. این تصمیم با شایعاتی همراه بود مبنی بر اینکه  دولت از سوی بعضی از مخالفان دولت قبلی برای تغییر مدیریت کمیته ملی المپیک تحت فشار است. به‌نظر می‌رسید این شایعات به یک دلیل قوت گرفته است؛ شانس بالای صالحی‌امیری برای انتخاب دوباره. در این بین مخالفان رئیس کمیته ملی المپیک یک مانع قانونی را برای ریاست دوباره او مطرح کردند؛ او بازنشسته است. ولی صالحی‌امیری نه‌تنها خودش را بازنشسته نمی‌داند که از نظر قانونی هم مشکلی برای انتخاب‌ دوباره‌اش نمی‌بیند: «من 15تیر امسال بازنشسته می‌شوم اما به‌خاطر اینکه هم‌اکنون 61سال سن دارم، با توجه به داشتن سابقه ایثارگری وعضویت در هیأت علمی دانشگاه، امکان ادامه مدیریت تا 4سال دیگر را دارم. ازطرف دیگر ماده19اساسنامه می‌گوید ریاست کمیته ملی المپیک شغل نیست. هم‌اکنون 3نفر در هیأت اجرایی بازنشسته هستند اما حضورشان قانونی است.» با این حال او تصمیم بر نامزدی ریاست دوباره ندارد: «برنامه‌ریزی من برای مدیریت 4ساله بود. به شهادت اعضای مجمع، اعضای هیأت‌رئیسه و اعضای کمیسیون رسانه من یک سال پیش قبل از تشکیل دولت جدید اعلام کردم که برای دوره بعد نمی‌مانم.» اما چرا موضع‌گیری علیه صالحی‌امیری و درخلاف جهت نظر اوست؟ جواب او این بود: «این سؤال را از کسانی که بداخلاقی مـی‌کـنند، بپـرسید.» روزهای گذشته گفته شد که صالحی‌امیری حتی حق امضا ندارد و این دلیل انتقاد تند او بود: «برخی از افراد به‌خصوص آنهایی که جز ناکارآمدی و هزینه برای ورزش قهرمانی چیز دیگری نداشته‌اند، نباید خودشان را قیم ورزش بدانند.» هفته پیش مصطفی‌ هاشمی‌طبا، رئیس اسبق کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی در نقد تغییر اساسنامه به ایرنا گفته بود که ریاست کمیته ملی المپیک شغل است و نباید اساسنامه در این مورد تغییر می‌کرد. صالحی‌امیری از او هم دلخور است؟ «هاشمی‌طبا از سرمایه‌های ورزش و مورد احترام ماست. او دوست خوب من است. من احتمال می‌دهم با خبرنگاری که این مصاحبه را گرفته، شوخی کرده است. ماده١٩ اساسنامه در زمان خود او بوده و این بند در اساسنامه 200کشور عضو IOC هست.»

آیا امکان دارد صالحی‌امیری تا تیر یا مرداد که مجمع انتخاباتی برگزار می‌شود، تصمیمش را تغییر بدهد؟ «من از روی صداقت تصمیمم را اعلام کردم. من دغدغه‌ای برای گرفتن رأی ندارم اما باید گردش مدیریت اتفاق بیفتد. درست است که در کشورهای دیگر روسای کمیته ملی المپیک سابقه مدیریت طولانی دارند اما کشور ما پذیرش این موضوع را ندارد. عمر مدیریتی در ورزش ما کوتاه است.» اصرار بر این بود که او تحت فشار این تصمیم را گرفته است: «سال قبل از مقامات دولتی تقاضا کردم که کمک کنند و مشاوره بدهند تا انتقال مدیریت بدون هزینه انجام شود. هیچ‌یک از بخش‌های مدیریت دولتی برای تغییر ریاست، اعضای هیأت اجرایی یا خبرگان، موضعی را منعکس نکرده است.» صالحی‌امیری که از آرای مجمع نسبت به‌خود اطمینان دارد، در انتخابات آتی از نامزدی حمایت می‌کند؟ «من یک رأی دارم و بنای مداخله علیه یا به نفع کسی را ندارم.»

مجمع فوق‌العاده کمیته، سوم خرداد برگزار می‌شود و اعضا تصمیم می‌‌گیرند انتخابات تیر برگزار شود یا مرداد بعد از بازی‌های کشورهای اسلامی. هر چند صالحی‌امیری دیروز بارها تأکید کرد که تحت هیچ‌شرایطی حاضر نیست در انتخابات شرکت کند اما عده‌ای هنوز این حرف او را باور ندارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید