• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159918
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ERYgm
+
-

اولین قلب پیوندی خوک به انسان چطور از کار افتاد؟

پزشکی
اولین قلب پیوندی خوک به انسان چطور از کار افتاد؟

اولین بیماری که در یک عمل جراحی کم سابقه و سنگین، قلب پیوندی از یک خوک دریافت کرده بود، ماه پیش درگذشت. حالا متخصصان پس از گذشت مدتی از مرگ او، علت آن را وجود یک ویروس خوکی تشخیص دادند. بنت در ماه مارس در سن 57سالگی، فقط دو ماه پس از انجام عملی که آخرین امیدش برای زنده ماندن بود، از دنیا رفت. به گزارش گیزمودو، طبق گزارشی که در اصل از MIT Technology Review منتشر شد، جراح او و سایر متخصصان فکر می‌کنند که احتمالا سیتومگالو ویروس خوک در این مورد نقش داشته است.
این پیوند که در تاریخ 7ژانویه (17دی) انجام شد، در ابتدا به‌نظر موفقیت آمیز می‌آمد. قلب با قدرت پمپاژ می‌کرد و شواهد حاکی از آن بود که در ماه اول که یک مرحله بسیار مهم برای بیماران پیوندی است، بنت در حال بهبود است. اما‌ درحالی‌که همچنان تحت نظر و مراقبت بیمارستانی بود، در اوایل ماه مارس (اسفند) حالش به سرعت رو به وخامت گذاشت و چند روز بعد یعنی در 8مارس(17اسفند) بنت از دنیا رفت. سخنگوی بیمارستان در پی درگذشت بنت گفت: هنوز هیچ دلیل روشنی برای مرگ او پیدا نشده است.
اما بارتلی گریفیث، جراح بنت در یک وبینار در اواخر فروردین اطلاعات بیشتری درباره مرگ او ارائه داد. او فاش کرد که تیم پزشکی شواهدی مبنی بر وجود سیتومگالو ویروس خوک در سیستم ایمنی بنت 20روز پس از جراحی کشف کردند. اما چون سطح تشخیص خیلی پایین بود و از طرفی بدون ویروس بودن قلب خوک ضمانت شده بود، ‌پزشکان در ابتدا فکر کردند که ممکن است یک خطای تستی باشد. چند هفته بعد، یک نمونه برداری از قلب خوک نشان داد که این عضو آسیب دیده است  که احتمالا به‌دلیل عفونت با همان ویروس است. گریفیث در توضیح بیشتری در این رابطه می‌گوید: عفونت کم بود اما به تورم شدید تبدیل شد. فکر کنم او در پاسخ به انفجار التهابی دچار نشت مویرگی  و قلبش دچار نارسایی دیاستولیک شدید شده است. بیماران پیوندی مجبور هستند برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوندی تا مدت‌ها از داروهای سرکوب‌گر ایمنی استفاده کنند که این موضوع عفونت را برای این دسته از افراد تبدیل به یک تهدید خاص با درمان مشکل، می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید