بازارها/ احتمال افزایش قیمت ماهی
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: خشکسالی، کمبود نهاده ماهی و اعمال برخی سیاستها، این احتمال را تقویت کرده است که در ماه مهر و آبان سالجاری شاهد کاهش تولید و در نتیجه انفجار قیمت ماهی باشیم. آرش نبیزاده، با اشاره به تأثیرات جنگ اوکراین و روسیه، گفت: امکان خرید برخی نهادههای وارداتی بعد از این جنگ و افزایش نرخ آنها در بازارهای جهانی برای ایران کاهش پیدا کرده است؛ از اینرو احتمال سهمیه بندی کردن نهادهها برای پرورشدهندگان مرغ و ماهی افزایش پیدا میکند. نبیزاده میزان تولید قزلآلا در سال99 را نزدیک به 140هزار تن دانست و افزود: تولید قزلآلا در سال1400 به 115هزار تن رسید که این کاهش تولید، اثرات خود را بر قیمت محصول گذاشت. این فعال اقتصادی با اشاره بهاحتمال حذف ارز ترجیحی در سالجاری، گفت: 8تا 10درصد از نهاده های مورد نیاز پرورشدهندگان ماهی قزلآلا با نرخ دولتی تهیه و تامین میشود؛ از اینرو بعد از حذف ارز ترجیحی، قیمت ماهی قزلآلا باید حداکثر 15درصد رشد کند. او ادامه داد: پیشبینی میشود با حذف ارز ترجیحی نرخ مرغ واقعی و به کیلویی 70تا 80هزار تومان برسد. نرخ ماهی نیز متاثر از نرخ مرغ به کیلویی 100هزار تومان میرسد؛ در این شرایط احتمال اینکه پروتئین مرغ و ماهی از سبد خانوارها حذف شود، تقویت میشود.
رشد 40درصدی قیمت لوازم خانگی
بررسیها نشان میدهد در 4 سال گذشته، نرخ تورم لوازم خانگی همواره بالای ۴۰ درصد بوده و حتی در مقاطعی تا ۵۰ درصد نیز بالا رفته است؛ موضوعی که موجب شده تا بازار با رکود مواجه شود. به گزارش مهر، اگرچه نرخ تورم سال ۱۴۰۰ طبق اعلام مرکز آمار ایران معادل ۴۰.۲درصد بوده اما بررسیها نشان میدهد که سال گذشته در میان بخشهای مختلف کالا و خدمات مصرفی خانوارهای کشور، بخش لوازم خانگی یکی از بالاترین تورمها را به نام خود زده است.بر همین مبنا، نرخ تورم سال ۱۴۰۰ لوازم خانگی ۴۶.۵درصد ثبت شده است؛ یعنی افراد برای خرید محصولات این گروه کالایی باید حدود ۵۰درصد بالاتر از نرخ واقعی را بپردازند. از سویی دیگر نیز نرخ تورم لوازم خانگی در فروردین ماه سالجاری نیز به قوت خود باقی مانده و عدد ۴۳.۲درصد را ثبت کرده است. همین وضعیت تورم در بخش لوازم خانگی موجب شده که بازار طی ۳سال گذشته درگیر رکود باشد؛ آنطور که فعالان بازار میگویند: حدود ۳سال است که بازار لوازم خانگی بهدلیل بالابودن قیمتها و کاهش قدرت خرید راکد بوده و مردم تعمیر لوازم خانگی و یا خرید محصولات دست دوم را به خرید محصول نو ترجیح میدهند.