• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 26 مرداد 1401
کد مطلب : 168781
+
-

مونسون به بازار ماهی آسیب نزد

با وجود خسارت 700میلیارد تومانی واردشده به بخش تولید آبزیان، بازار این اقلام با کاهش یا رشد قیمت مواجه نشد

سازمان شیلات خسارت وارد شده به واحدهای آبزی‌پروری سراسر کشور را در اثر سامانه بارشی مونسون 734میلیارد تومان اعلام کرد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران، رقم اعلام شده را برآورد اولیه خسارات سیل به بخش آبزی‌پروری عنوان کرد که این رقم ممکن است در ادامه افزایش داشته باشد. به‌گفته رجبعلی قربان‌زاده، براثر سیل ۱۲ استان کشور دچار خسارت شده و براساس برآورد اولیه بیش از ۷۸۰۰تن ماهی از بین رفته است و بررسی‌ها برای میزان دقیق خسارت وارده به واحدهای آبزی‌پروری ادامه دارد.مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران همچنین اعلام کرد که سیل هم به محصول و هم به تاسیسات و ابنیه واحدهای آبزی‌پروری آسیب زده و برخی از واحدهای پرورش ماهیان سردابی تقریباً تمام تولیدات خود را از دست داده‌اند. براساس برآوردهای انجام شده بیشترین تلفات ناشی از سیل در بخش آبزیان به محصولات مربوط به ماهیان سردابی (قزل‌آلا) وارد شده است. اعلام این حجم از خسارت به بخش تولید آبزیان، این نگرانی را ایجاد کرد که بازار مصرف با کاهش عرضه و افزایش احتمالی قیمت روبه‌رو شود.

بازار ماهی نوسانی نداشت
کارشناس آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در گفت‌وگو با همشهری در تشریح تأثیر این خسارت بر بازار مصرف گفت: خسارت سیل در بخش تولید و بیشتر به ماهیان سردابی مثل انواع قزل‌آلا شامل قزل‌آلای رنگین‌کمان و قزل‌آلای صورتی وارد شده است اما در بخش بازار این خسارت هنوز تأثیر خود را نشان نداده ‌است. فخرالدین احمدی، دلیل این امر را میزان پایین تقاضا برای ماهی در فصول گرم عنوان کرد و افزود: در نیمه اول سال مصرف ماهی نسبتا کم و قیمت آن متعادل است اما اگر خسارات وارده به سایت‌های پرورش ماهی جبران نشود، از اول مهر با افزایش تقاضا ممکن است بازار با مشکل مواجه شود. این کارشناس حوزه آبزیان درباره اینکه آیا خسارات وارده به استخرهای پرورش ماهی می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها در بازار باشد، گفت: احتمال اینکه تولید کاهش پیدا کند کم است. اما از سوی دیگر هر سال شاهد این هستیم که در نیمه دوم سال که مصرف آبزیان افزایش می‌یابد قیمت انواع ماهی به‌ویژه قزل‌آلا بین 15تا 20درصد رشد می‌کند و این اتفاق برای امسال هم دور از انتظار نیست. به‌گفته او، اگر این خسارت در فصل فروش اتفاق می‌افتاد قطعا شاهد نوسان قیمت در بازار بودیم اما ‌اکنون بازار تأثیری از این رویداد نگرفته است.

افزایش قیمت ماهی
رقم 15تا 20درصدی افزایش قیمتی که مسئول و کارشناس آبزیان اتحادیه فروشندگان به آن اشاره می‌کند در حالی است که سال گذشته قیمت ماهی‌ قزل‌آلا در فاصله مهر تا آبان چیزی نزدیک به 100درصد افزایش یافت و از کیلویی 45تا 47هزار تومان به حدود 100هزار تومان رسید. آن زمان دلیل جهش قیمت ماهی قزل آلا که بر نرخ دیگر ماهی‌ها نیز تأثیرگذار بود. صرف‌نظر از رشد جهشی قیمت قزل‌آلا در مهرماه پارسال، طی یک‌سال گذشته قیمت انواع ماهی رشد زیادی داشته و به‌گفته فعالان بازار، سرانه مصرف و میزان خرید مردم کاهش یافته است. احمدی در این‌ زمینه گفت: بازار ماهی ثبات دارد اما این ثبات ناشی از کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان است. ماهی افزایش قیمت زیادی داشته و گرچه به اندازه دیگر اقلام پروتئینی گران نشده اما افت قدرت خرید مردم و گرایش بیشتر به مرغ و گوشت قرمز باعث شده بازار آبزیان ثبات خود را حفظ کند.

 قیمت کنونی ماهی‌های پرفروش
 امسال هنوز آماری از میزان تولید اعلام نشده و نمی‌توان برآوردی از حجم عرضه و حدود قیمت داشت. احمدی در‌باره قیمت کنونی ماهی‌های پرتقاضا اعلام کرد: الان فصل صید نیست و ماهی‌های سردابی و گرمابی در بازار عرضه می‌شوند. ماهی قزل‌آلا هم‌اکنون در میادین میوه و تره‌بار کیلویی 75هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت سالمون (قزل‌آلای گوشت صورتی)کیلویی 83هزار تومان است. کارشناس آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده وماهی درباره قیمت دیگر ماهی‌ها نیز گفت: در زمینه ماهی‌های جنوب چون هم‌اکنون پیک صید نیست نمی‌توان قیمت‌ها را به‌طور مشخص و قطعی اعلام کرد و باید تا مهرماه و آغاز فصل صید برای اعلام قیمت صبر کنیم اما از ماهی‌هایی که الان در بازار وجود دارند قیمت حلوا سیاه کیلویی 160هزار تومان و سنگسر کیلویی 140هزار تومان است. وی قیمت ماهی شیر که از پرطرفدارترین ماهی‌های جنوب است را نیز کیلویی 210هزار تومان اعلام کرد و افزود: این ماهی هم‌اکنون در بازار کم است و قیمت بالای آن هم به همین علت است اما این به‌معنای کمبود نیست و این قیمت بالا خارج از فصل صید عادی است. به‌گفته احمدی در فصل پاییز و آغاز فصل صید قیمت ماهی تا حدودی کاهش می‌یابد اما در ادامه ممکن است با افزایش تقاضا دوباره شاهد رشد قیمت باشیم. از ماهی‌های گرمابی شمال هم ماهی آزاد با قیمت کیلویی 42هزار تومان در میادین در حال عرضه است.
قیمت‌های اعلام شده از عضو اتحادیه فروشندگان نرخ‌های اعلامی در میادین است و قیمت در فروشگاه‌های پروتئینی سطح شهر بسیار بالاتر است. هر کیلو ماهی سنگسر پاک نشده در مغازه‌ها کیلویی 190هزار تومان، 220هزار تومان، هر کیلو قزل‌آلا حداقل 80و هر کیلو قزل آلای صورتی 90هزار تومان به فروش می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید