• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 11 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159750
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/o23kz
+
-

انتخابات پارلمانی و گرانی، مهم‌ترین چالش‌های پیش ‌روی مکرون

جهان‌نما
انتخابات پارلمانی و گرانی، مهم‌ترین چالش‌های پیش ‌روی مکرون

امانوئل مکرون پس از پیروزی با اختلافی ناچیز در برابر رقیب اصلی‌اش مارین لوپن، در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، توانست به‌راحتی در دور دوم این نامزد ملی‌گرا را شکست داده و برای دومین بار رئیس‌جمهور فرانسه شود. انتخابات اخیر فرانسه نشان داد از میان 3جریان اصلی رای‌دهنده(راست‌های افراطی، چپ‌های افراطی و راست‌های میانه)، بزرگ‌ترین جریان را رای‌دهندگان راست میانه و طرفداران واقعی امانوئل مکرون تشکیل داده‌اند. با این حال، آمار نشان می‌‌دهد که او در فاصله انتخابات2017 و 2022، دست‌کم 2میلیون رای‌دهنده را از دست داده است؛ آرایی که روانه سبد لوپن شده‌اند. همچنین رکورد 28درصدی آرای ممتنع در دور دوم تأیید می‌کند که مکرون همان‌قدر که هوادار دارد، مخالف هم دارد. به همین دلیل بود که او بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات، وعده داد تا در دوره جدید ریاست‌جمهوری‌اش فرانسه را به شکلی متفاوت اداره کند. او قول داد در این دوره «رئیس‌جمهور همه» باشد.
رئیس‌جمهور جوان فرانسه برای آغاز دور دوم مسئولیتش با چالش‌های متعددی مواجه است که شاید بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین آنها، انتخابات پارلمانی فرانسه باشد.

یک ماه تا انتخابات: مهم‌ترین چالش مکرون، انتخابات پارلمان فرانسه است که در روزهای22 و 29 خرداد برگزار خواهد شد. مارین لوپن(راست افراطی) و ژان لوک ملانشن (چپ افراطی) 2رقیب اصلی مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری، به قصد پیروزی در انتخابات پارلمانی شرکت خواهند کرد تا اکثریت آرا را در مجمع ملی یا مجلس سفلای فرانسه به‌دست آورند و سدی بزرگ در مسیر دولت دوم مکرون ایجاد کنند. در حقیقت ملانشن به صراحت خود را نخست‌وزیر بالقوه دولت مکرون معرفی می‌کند. این به معنی از سر‌گیری نظام همزیستی در سیاست فرانسه خواهد بود. زمانی که رئیس‌جمهور از حمایت حداکثری مجمع ملی برخوردار نباشد، از حزب برنده در انتخابات پارلمانی نخست‌وزیری برمی‌گزیند تا میان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر برنامه‌ای مبتنی بر مصالحه برای اداره کشور ایجاد شود.

بحران گرانی: سیاست‌های مکرون در مواجهه با همه‌گیری کرونا توانست اقتصاد فرانسه را تقویت کند. اقتصاد این کشور در سال گذشته میلادی رشدی 7درصدی را تجربه کرد که بالاتر از رشد اقتصادی آلمان، ایتالیا و اسپانیا بود. نرخ بیکاری در 3ماهه چهارم سال به 7.8درصد کاهش یافت که این نرخ هم پایین‌ترین نرخ بیکاری از سال2008 به بعد بود. با این‌همه، افزایش جهانی قیمت‌ها تمامی دستاورد‌های اقتصادی مکرون را با افزایش هزینه زندگی در فرانسه بر باد داد؛ تا حدی که نرخ تورم از 4درصد هم گذشت. لوپن با استفاده از همین موضوع توانست در انتخابات محبوبیت بسیاری میان طبقه کارگر و رای‌دهندگان چپ‌گرا به‌دست آورد. مکرون در مقابل، وعده ارائه لایحه ویژه هزینه زندگی را داد تا با کمک آن حقوق بازنشستگان را با نرخ تورم متناسب‌سازی کند و هزینه‌های جاری برای خود‌اشتغال‌ها را کاهش دهد. به اعتقاد تحلیلگران، مدیریت افزایش هزینه زندگی در فرانسه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی دولت جدید مکرون است و اگر او در مدیریت این بحران دقت کافی را به خرج ندهد، باید در انتظار فصل جدید جنبش جلیقه‌زرد‌ها باشد. فرانسه همزمان با بحران بدهی عمومی و افزایش بدهی‌های دولت به واسطه بالارفتن نرخ بهره هم دست به گریبان است. در سال2021 بدهی عمومی فرانسه 112.9درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود.

اصلاح نظام بازنشستگی: وعده اصلاح نظام بازنشستگی فرانسه از سال2017 مطرح شده است؛ ‌نظامی که نقص‌های آن در سال‌های2019و 2020 به آغاز بزرگ‌ترین موج اعتراضات نیم قرن اخیر تاریخ فرانسه منجر شد. اما همه‌‌گیری کرونا تحقق وعده‌های مکرون را برای مدتی نامشخص به تعویق انداخت. مکرون به تازگی و پس از به تعویق انداختن اجرای طرح افزایش سن بازنشستگی تا سال2027 اعلام آمادگی کرده است تا سن بازنشستگی را از 62 به 64- یک سال کمتر از طرح اولیه- افزایش دهد. سرنوشت طرح اصلاح قانون بازنشستگی در فرانسه درحالی هنوز نامشخص است که تحلیلگران باور دارند مکرون باید به سرعت و تا پیش از آغاز انتخابات پارلمان فرانسه، وضعیت اجرای این طرح را مشخص و شفاف سازد.

تقویت نظام سلامت ملی: همه‌گیری کرونا طی 2سال اخیر به واسطه کمبود نیرو و اجرای محدودیت‌های اضطراری فشار شدیدی به نظام بهداشت فرانسه وارد آورد. مکرون برای کاهش این فشار، دستمزد کادر درمان را در فرانسه افزایش داد؛ اقدامی که نتوانست کمبود شدید نیرو را در بیمارستان‌های فرانسه رفع کند. دیدیه بیریگ، رئیس اتحادیه کادر درمان فرانسه درگفت‌وگو با شبکه فرانسه24 وضعیت کمبود نیرو در بیمارستان‌های فرانسه را اضطراری و نیازمند واکنش سریع دولت توصیف کرده است.

توجه به تغییرات اقلیمی: موضوع تغییرات اقلیمی درکارزارهای انتخاباتی فرانسه حلقه‌ای مفقوده بود که در نهایت مکرون در دور دوم کارزار انتخاباتی‌اش آن را به موضوعی محوری تبدیل کرد. او در سخنرانی انتخاباتی‌اش در مارسی وعده‌ای بزرگ داد و گفت که سرعت تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را دو برابر خواهد کرد و تا سال2030 آن را به کمتر از 40درصد خواهد رساند. برنامه‌های او متکی بر فناوری هسته‌ای است تا بتواند به کمک آن کربن را از چرخه تولید برق حذف کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید