• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159323
+
-

اپراتورها چقدر می‌خواهند اینترنت را گران کنند؟

اینترنت
اپراتورها چقدر می‌خواهند اینترنت را گران کنند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین مصاحبه رسمی خود بعد از شوک گرانی اینترنت در هفته‌های اخیر اعلام کرده اپراتورها خواستار افزایش بیشتر قیمت اینترنت تا سقف مصوبه سال‌1395 هستند. عیسی زارع‌پور در مصاحبه تلویزیونی خود در شبکه‌۶ اعلام کرده که وزارت ارتباطات با این درخواست مخالفت کرده است. به‌گفته زارع‌پور، شرط وزارت ارتباطات برای پذیرش افزایش قیمت‌ها، دوبرابر‌شدن سرعت اینترنت و پوشش سراسری شبکه 4G تا 3سال آینده است.
این مسئله به‌معنای آن است که اپراتورها قصد دارند براساس مصوبه سال‌۱۳۹۵ هر گیگابایت اینترنت را در سیم‌کارت‌‌های دائمی به قیمت ۴۰هزار تومان و در سیم‌کارت‌های اعتباری به قیمت ۶۰هزار تومان به فروش رسانده و براساس آن بسته‌های خود را تعریف کنند. زارع‌پور در این برنامه بار دیگر تأیید کرد که حذف بسته‌های بلندمدت که برای کاربران به‌صرفه‌تر هستند با مجوز این وزارتخانه صورت گرفته است.
به گزارش همشهری، وزیر ارتباطات در این برنامه گفت: وزارت ارتباطات رگولاتور حوزه ارتباطات بوده و بایستی منابع لازم را برای شرکت‌های خصوصی فراهم کنیم تا به مردم ارائه خدمت کنند. به‌طور مثال در حوزه تلفن همراه، فرکانس 2300 را واگذار کردیم تا کیفیت شبکه ارتباطی افزایش یابد. اما اپراتورها می‌گویند برای فعال‌کردن این فرکانس نیاز به تجهیزات و سرمایه‌گذاری دارند درحالی‌که طی 5سال گذشته با تورم تجمیعی بیش از 200درصد روبه‌رو بوده‌ایم و تعرفه اینترنت نیز ثابت باقی مانده است. از همین رو آنها خواهان افزایش قیمت‌ها هستند.
به‌گفته وی، افزایش اخیر قیمت اینترنت و حذف برخی بسته‌ها در چارچوب مصوبه سال‌1395 کمیسیون تنظیم مقررات بوده اما اپراتورها به‌دنبال تعریف بسته با تعرفه‌های جدید تا سقف همان مصوبه هستند؛ موضوعی که البته وزارت ارتباطات با آن مخالفت کرده و برایش شرط گذاشته است.
زارع‌پور در این رابطه گفته است: ما به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیستیم. از آنها توجیهات برای افزایش قیمت و برنامه برای توسعه و افزایش کیفیت خواسته‌ایم. اگر موارد مطرح‌شده از سوی اپراتورها معقول باشد، با اعمال قیمت جدید موافقت خواهیم کرد مشروط بر اینکه فشار زیادی به مردم وارد نشود.
 او اعلام کرد: در تلاش هستیم تا بستر فیبرنوری را در کشور توسعه دهیم. توسعه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری تکنولوژی دهه‌های آینده است. زارع‌پور گفت: اعتقاد داریم نسخه شفا‌بخش حل مشکلات شبکه‌ای و اینترنت کشور توسعه ارتباطات ثابت است. وی با بیان اینکه به 3میلیون کیلومتر فیبر‌نوری احتیاج داریم، تصریح کرد: بسته حمایتی برای اپراتورهایی که در این حوزه کار کنند، آماده کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم که اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه خدمات ورود پیدا کنند.

دولت؛ یک آیکون هوشمند در تلفن همراه 
وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک تصریح کرد که قصد داریم دولت را به یک آیکون در گوشی‌تلفن همراه مردم تبدیل کنیم تا ‌کاربران بتوانند با ورود به یک پنجره واحد ملی به تمام خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند.
زارع‌پور درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت، با‌کیفیت، امن و مستقل است که خدماتی در بستر آن به مردم ارائه می‌شود. برخی مردم اعتقاد دارند اگر شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد، دسترسی‌ آنها به اینترنت قطع می‌شود، مسئولان نیز می‌گویند که راه‌اندازی این شبکه نشدنی است، ما قصد داریم این دو نگرش را عوض کنیم.
وی با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات در ارائه خدمات الکترونیک افزود: در حوزه خدمات، زیرساخت‌های خوبی فراهم شده تا دولت را به یک آیکون در گوشی تلفن همراه مردم تبدیل کند. در قانون بودجه‌۱۴۰۱ بند قانونی پیش‌بینی شد که براساس آن کلیه دستگاه‌ها مهلت دارند تا شهریور ماه، پنجره واحد خدمات خود را تکمیل و وزارت ارتباطات نیز دی ماه پنجره واحد هوشمند را راه‌اندازی کند تا کاربران با یک‌بار وارد‌شدن به این پنجره واحد ملی، بتوانند به همه خدمات دولتی دست پیدا کنند. یکی از آرزوهای نظام اداری است که این پنجره راه‌اندازی شود. وی ادامه داد: تا‌کنون اپراتورهای ارتباطی ثابت و سیار در کشور داشتیم و وزارت ارتباطات قصد دارد اپراتورهای خدمت‌رسان را نیز راه‌اندازی کند تا خدمات باکیفیتی به مردم ارائه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید