• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 31 فروردین 1401
کد مطلب : 158777
+
-

راه‌اندازی 6بازارچه خرده‌فروشی در مرز ایران و پاکستان

پیگیری
راه‌اندازی 6بازارچه خرده‌فروشی در مرز ایران و پاکستان

سیده زهرا عباسی -  خبرنگار

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری سیستان و بلوچستان از ایجاد 6بازارچه خرده‌فروشی مرزی در مرز ایران و پاکستان با هدف بهبود معیشت مرزنشینان در جنوب استان تا پایان سال خبر داد. 

3بازارچه در دست ساخت
ایران 16استان مرزی دارد که در مجموع با حدود 40میلیون نفر نیمی از جمعیت کشور را در خود جای داده‌اند، اما از کل این تعداد، بخش اندکی از مزایای مرزنشینی بهره‌مند می‌شوند.‌ در میان استان‌های مرزی، سیستان و بلوچستان با تعریف 50کیلومتر شعاع مرزنشینی بیشترین نوار مرزنشینی را برای بهره‌مندی شهروندان از کارت مرزنشینی دارند؛ هرچند مسئولان این استان و فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی معتقدند این شعاع به دلیل محرومیت‌های استان باید افزایش یابد و جمعیت شهری را هم در برگیرد. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت در 3بخش در زمینه تجارت مرزی برای بهبود وضعیت مردم مرزنشین استان به همشهری می‌گوید: بخش تجارت کلان که از مسیرهای پایانه انجام می‌شود، تجارت میانی بین خرده‌فروشی‌ها که در بازارچه ها شکل خواهد گرفت و بازار خرده‌فروشی که با نیت معیشت مرزنشینان با توافقی که با پاکستان صورت گرفته ایجاد می‌شوند. 
داوود شهرکی از در دست ساخت بودن 3بازارچه خرده‌فروشی در پیشین، ریمدان و کوهک خبر می‌دهد و می‌افزاید: 3بازارچه دیگر هم در دستور کار قرار دارد و تعداد بازارچه‌ها تا پایان سال به 6مورد می‌رسد.  به گفته او، اشتغالزایی این بازارچه‌های خرده‌فروشی محدودیت ندارد و همه مرزنشینان می‌توانند از آن استفاده کنند.  شهرکی توضیح می‌دهد:  امیدوارم پاکستان بتواند تاسیسات لازم را ایجاد کند تا ظرف ماه‌های آینده مرزنشینان بتوانند فارغ از تشریفات اداری پیچیده کار تجارت خرد را انجام دهند و معیشت‌شان را تأمین کنند. تحقق این مهم موجب می‌شود بتوانیم رونق مرزنشینی را برای مردم مرزنشین در کنار تجارت کلان و تجارت ناشی از پیله‌وری و کولبری که در این مرزها فعالیتش را شروع کردیم، شاهد باشیم.

بازگشایی معبر کولبری میرجاوه
علاوه بر بازارچه‌های در دست ساخت مرزی سیستان‌وبلوچستان، روز گذشته مدیر بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان هم از بازگشایی معبر کولبری میرجاوه پس از یک ماه تعطیلی خبر داد.‏ مبین علی میر در این باره می‌گوید: معبر‌های کولبری به منظور ارتقای سطح معیشت مرزنشینان و ایجاد درآمد پایدار برای این قشر در برخی از مرز‌های سیستان و بلوچستان ‏ایجاد شده است. ‏ مدیر بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه معبر کولبری میرجاوه از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ به علت تعمیرات و انجام امورات زیرساختی غیرفعال ‏شده بود، اظهار می‌کند: این مرز از دیروز با تکمیل بخشی از عملیات‌ها مجددا بازگشایی و فعالیت آن از سر گرفته شد. به گفته او، در این معبر زمینه اشتغال برای 4هزار نفر ایجاد شده و روزانه ۱۸۰ تا ۲۵۰وانت بار‌های ‏صادراتی را به صورت کولبری از طریق این معبر جا به جا می‌کنند. ‏

   به گفته مسئولان، کولبری در سیستان‌وبلوچستان با آنچه در مرزهای غربی کشور اتفاق می‌افتد، متفاوت است. در این منطقه کولبری به شکل حمل کالا ‌روی دوش نیست و حمل کالا به سمت مرز با وانت انجام می‌شود. از سوی دیگر تجارت مرزی در سیستان‌وبلوچستان بیشتر صادرات‌محور است. ‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید