• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 29 فروردین 1401
کد مطلب : 158478
+
-

بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فعالیت خود را آغاز کرد

هنرهای دینی در نمایشگاه قرآن

گزارش
هنرهای دینی در نمایشگاه قرآن

هلیا نصیری - روزنامه‌نگار

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به بیست‌ونهمین دوره برگزاری خود رسید؛ نمایشگاهی که در سال‌های گذشته یک ماه مبارک رمضان فعالیت داشت و بعد از شیوع کرونا، حالا برگزاری‌اش به 2هفته رسیده است. این دوره از نمایشگاه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.
نمایشگاه قرآن امسال با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» در قالب 45کمیته و بخش نمایشگاهی و صدها غرفه در محل مصلای امام‌خمینی(ره) به‌مدت 14روز برگزار می‌شود. این نمایشگاه تا نهم اردیبهشت میزبان دوستدارانش خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۳:۳۰ برای حضور در این نمایشگاه به مصلا بروند.
مؤسسات قرآنی در این دوره از برگزاری نمایشگاه سهم زیادی دارند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۵۰۰مؤسسه قرآنی داریم که بخش عمده‌ای از آنها در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم حضور دارند، توضیح داد: «شعار محوری این نمایشگاه با تمسک به قرآن «امید و آرامش» است و امیدواریم جامعه دینی در پرتو قرآن به حل مشکلات خود بپردازد.» برگزارکنندگان این دوره از نمایشگاه به برپایی حضوری آن تردید داشتند که با توجه به بازگشایی مدارس و دیگر سازمان‌ها و نهادها پیشنهادشان برگزاری حضوری این دوره از نمایشگاه قرآن بود.
وزیر فرهنگ به نیاز مجامع دینی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «جامعه قرآنی و مردم ما نیازمند این‌گونه مجامع دینی است و تعطیلی آن برای دوستداران معارف دینی تأثیر منفی را به‌دنبال خواهد داشت. با کمک همکارانم در معاونت قرآن و عترت این نمایشگاه به سرانجام رسید. در ابتدا ۱۸هزار مترمربع برای برپایی نمایشگاه مدنظر ما بود، اما با مشارکت و حضور مؤسسات قرآنی بیش از ۴۰هزار متر از فضای مصلی امروز میزبان دوستداران قرآن است.» به‌گفته وزیر، نمایشگاه امسال با نام شهیدحاج‌قاسم سلیمانی افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرده است.

163غرفه برای نمایشگاه حجاب
یکی از بخش‌های مهم این نمایشگاه، بخش عفاف و حجاب است که با فعالیت ۱۶۳غرفه شامل قسمت ترویجی متشکل از تالار بانوی بهار، یک حس خوب، حجاب اولی‌ها، دوخت رایگان چادر، نذر حجاب، بخش نوآوری و قسمت عرضه محصولات عفاف و حجاب (با تخفیف ۲۰درصد) درصدد ارائه آخرین تلاش‌ها در این حوزه است. علاقه‌مندان فرصت دارند با حضور در نمایشگاه قرآن، ضمن بازدید از بخش‌های روح‌بخش قرآنی، بهترین فعالیت‌ها و محصولات عرضه شده در بخش عفاف و حجاب را مشاهده و خریداری کنند.

هنرهای دینی در نمایشگاه قرآن
در بخش هنرهای دینی4قسمت درنظر گرفته شده که قسمت اول آن نمایشگاهی است. در این بخش آثار هنرهای تجسمی در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، طراحی، کاریکاتور، عکس، مجسمه، تصویر‌سازی‌ و نقاشی خط از آثار استادان درجه یک کشور به‌کار گرفته شده و به‌نمایش درمی‌آید. در این دوره، بخش کارگاهی وجود دارد که در این بخش هر شب ۶کارگاه هنرهای تجسمی در مجموعه ۶۰کارگاه در 10شب توسط هنرمندان و استادان تجسمی به هنرنمایی و خلق آثار می‌پردازند. این دوره بخش سینما هم دارد که در بخش سینما فیلم‌های کوتاه و سینمایی و تلویزیونی با محتوای دینی پخش خواهد شد و کلیپ‌هایی که قبلا تهیه شده نیز به نمایش درمی‌آید.
در بخش موسیقی نیز آواها و نغمات در قالب سرود هر شب حداقل ۲ اجرا برگزار می‌شود که محتوای دینی قرآنی به یاد سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی اختصاص دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید