• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15791
+
-

اردبیل شهر دوستدار سالمند می‌شود

«خانه امید» در یکی از پارک‌های شهر اردبیل با هدف خدمات‌رسانی به سالمندان راه‌اندازی می‌شود

جامعه
اردبیل شهر دوستدار سالمند می‌شود




 آنا مغانلو| اردبیل- خبرنگار:
  
سالمندی به دلیل نبود برنامه‌ریزی‌ها برای این قشر به دوره‌ای بی‌نشاط تبدیل شده است. در حال حاضر سالمندان و سالخوردگان روزهای خود را با کمترین راندمان ممکن سپری می‌کنند. براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، بیشتر کشورهای در حال توسعه دنیا متوجه اثرات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی گذار جمعیتی که تحت عنوان «پیر شدن جمعیت» شناخته می‌شود، شده‌اند و برنامه‌هایی برای این قشر در نظر می‌گیرند. 
استان اردبیل جمعیت سالمند نسبتا قابل توجهی دارد. این موضوع زنگ خطری برای مسئولان استانی است تا هرچه زودتر برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و تامین زیرساخت‌های لازم مرتبط با سالمندان اقدام کنند. 


کارت منزلت سالمندان

مدیرکل بهزیستی استان از جمعیت 10درصدی افراد بالای 60 سال در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این تعداد 120 هزار نفر از جمعیت استان را شامل می‌شوند. 
ستاری با بیان اینکه شیوع بیماری‌های گوناگون و در کنار آن معلولیت‌های ناشی از پدیده سالمندی نگران‌کننده است، بر برنامه‌ریزی منسجم و کارآمد ارگان‌های ذی‌ربط و گسترش مراکز حمایتی و خدماتی سالمندان به ویژه حمایت از مراکز غیردولتی، برپایی کارگاه‌های آموزشی با موضوع بیماری‌ها و تغذیه دوران سالمندی و برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی تاکید می‌کند. 

وی از تهیه کارت منزلت سالمندان برای استفاده از امکانات، خدمات و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استان با تخفیفات ویژه خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای خدمات‌رسانی به سالمندان کارت منزلت به این قشر ارائه می‌شود. تاکنون بیش از هزار کارت منزلت برای سالمندان استان صادر شده است و تلاش و جدیت بر این است که صدور این کارت‌ها را تداوم بخشیم. 


مناسب سازی شهری

ستاری ایجاد شهر دوستدار سالمند را در برخی از مناطق شهری ضروری می‌داند و تصریح می‌کند: به منظور ایجاد فضای بانشاط و شاداب برای سالمندان و نیز ارائه خدمات بهینه به این قشر و رفع نیازمندی‌های آنها ضروری است به این مهم توجه شود. 
مدیرکل بهزیستی استان می‌افزاید:‌ برای عملیاتی شدن این طرح انتظار می‌رود بخشی از فضای سبز شهری اردبیل به این منظور اختصاص یابد تا با مشاهده نتایج مثبت و موثر آن بتوانیم شاهد توسعه این فضاها در شهر باشیم. 
ستاری با تاکید بر راه‌اندازی «خانه امید» در اردبیل می‌گوید:‌ این خانه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در یکی از پارک‌های شهر اردبیل برای خدمات‌رسانی به قشر سالمندان راه‌اندازی می‌شود تا زمینه‌ساز حمایت هرچه بیشتر از آنها شود. 
وی ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم خانه امید را در سایر شهرستان‌های استان نیز راه‌اندازی کنیم اما تحقق آن نیازمند مشارکت و همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف است تا بتوانیم در شهرستا‌ن‌ها نیز خدمات مناسب و کیفی را به سالمندان ارائه کنیم. 
مدیرکل بهزیستی استان اظهار می‌کند: با توجه به افزایش قشر سالمند باید برنامه‌ریزی لازم و اساسی برای ارائه خدمات مطلوب و کیفی به سالمندان در استان مورد توجه باشد و زمینه برای جلب رضایت این قشر فراهم شود. ‌


جمعیت 25 درصدی سالمندان در 20 سال آینده

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز معتقد است که جمعیت سالمند اردبیل تا 20 سال آینده به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. 
شفیع شفیعی با ابراز نگرانی از افزایش جمعیت سالمندان اظهار می‌کند: باید با توجه به افزایش آمار سالمندان در راستای حمایت، تکریم و خدمات‌رسانی به این قشر برنامه‌ریزی لازم و اساسی انجام شود.  وی می‌افزاید:‌ برای افزایش جمعیت و تجدید جمعیت جوان در استان، با توجه به روند رو به رشد سالمندی، باید برنامه‌ریزی لازم و اساسی انجام شود و در این حوزه شاهد اقدامات عملیاتی باشیم.  شفیعی تدوین برنامه عملی برای افزایش جمعیت را ضروری می‌داند و عنوان می‌کند: زمانی که کاهش جمعیت یک سیاست بود، در راستای آن برنامه عملیاتی اجرا شد بنابراین در برهه کنونی که نیازمند افزایش جمعیت هستیم باید در این زمینه نیز برنامه‌ریزی لازم و عملیاتی انجام شود اما متاسفانه در این حوزه با نقص و کاستی مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه رفع دغدغه‌ها و مشکلات حوزه سالمندان به رویکرد و نگاه کارشناسی نیاز دارد، می‌افزاید:‌ ایده‌ها و طرح‌هایی که برای خدمات‌رسانی به این قشر ارائه می‌شود، جنبه عملیاتی ندارد و باید رویه کنونی تغییر یابد.  مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری با اشاره به ایده راه‌‌اندازی شهر سالمند در اردبیل اظهار می‌کند: این طرح باید به صورت ملموس و واقعی عملیاتی شود و برای اینکه درحد یک طرح جزئی نباشد، ضروری است همه نهادها و دستگاه‌های مرتبط در این حوزه همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند. شفیعی با اشاره به اعلام آمادگی گروهی از هنرمندان اردبیلی برای مناسب‌سازی یکی از خیابان‌های شهر اردبیل برای سالمندان می‌گوید:‌ با اجرای طرح و مشاهده آثار مثبت و مطلوب اجرای آن ضروری است در سایر خیابان‌های شهر نیز این طرح اجرایی و عملیاتی شود. 


مکان‌یابی برای ساخت خانه امید

شهردار اردبیل درباره ساخت «خانه امید» ویژه بازنشستگان و سالمندان می‌گوید: این خانه با مساحت 630 مترمربع و هدف حمایت و تکریم بازنشستگان شهر ساخته می‌شود. 
حمید لطف‌اللهیان با بیان اینکه ساخت این خانه با انعقاد تفاهمنامه با صندوق بازنشستگی کشور برای ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی بازنشستگان و سالمندان انجام می‌شود، می‌افزاید: زمین و مجوز ساخت به عنوان آورده شهرداری اردبیل و احداث و تکمیل پروژه بر عهده صندوق بازنشستگی کشور است. 

وی با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر از طرح‌های انسان‌محور استقبال می‌کنند اما مکانیابی مناسب در طرح‌های مشارکتی از دغدغه‌های اصلی آنهاست، ادامه می‌دهد: پارک جیرال، بوشلی‌باغ، زرناس و دانش جزو مکان‌های مناسب پیشنهاد شده برای اجرای این طرح سلامت‌محور هستند. لطف‌اللهیان با تاکید بر اینکه ضروررتی ندارد اجرای این طرح در هسته مرکزی شهر و نقاط پرتراکم صورت بگیرد، عنوان می‌کند: این طرح می‌تواند خارج از محدوده شهر اجرا شود و یک‌سوم زمین از متراژ 630 متری مختص بناست و بقیه آن یک فضای باز و قابل استفاده برای عموم خواهد بود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید