• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15789
+
-

دود بلاتکلیفی در چشم فوتبال تبریز

بی‌ثباتی، مشکلات مدیریتی و ضعف‌های ساختاری، تیم‌های استان را در فصل جدید تحت تأثیر قرار خواهد داد

مستطیل سبز
دود بلاتکلیفی در چشم فوتبال تبریز



یعقوب کامرانی| تبریز - خبرنگار :

با وجود برنامـــه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در فصل اخیر تیم‌های استان فصل خوبی را پشت سر نگذاشته‌اند و امسال نیز با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. چالش‌هایی چون بی‌ثباتی، بلاتکلیفی، مشکلات مدیریتی و ضعف‌های ساختاری همانند فصل گذشته در فصل هجدهم نیز تیم‌های استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی کاهش هواداران وفادار تیم‌های استان اتفاقی باشد که در انتظار فوتبال است. 


تیم بحران‌زده 

تراکتورسازی این روزها، بحرانی‌ترین روزهای باشگاه را می‌گذراند. تمام شدن یک فصل کابوس‌وار و سراسر شکست برای این تیم نیز نتوانسته است خیال هواداران را راحت کند. تراکتورسازی به گفته مالکان این باشگاه در حال واگذاری است و فعلا به جای مدیرعامل یک نفر به عنوان سرپرست مسئولیت‌های مدیریتی این تیم را برعهده دارد.

 این در حالی است که باشگاه قیمت‌گذاری شده است و مزایده‌ای برای واگذاری پرطرفدارترین تیم شمال‌غرب کشور برگزار خواهد شد. اگرچه قیمت بالایی که برای باشگاه گذاشته و شروطی که در این زمینه تعیین شده است می‌تواند باعث شود عملا تراکتورسازی وضعیت بهتری به خود نگیرد. نباید این نکته را فراموش کرد که تراکتورسازی هم‌اینک نیز در زمینه مالکیت با اما و اگرهایی روبه‌روست و یکی از مدیران سابق باشگاه که در بین هواداران نیز محبوبیت بالایی دارد، مدارکی را مبنی بر مالکیت باشگاه ارائه داده است. شاید بتوان این موارد را بزرگ‌ترین چالش تراکتور در آغاز فصل نقل و انتقالات عنوان کرد. 

نبود ثبات در سطوح بالاتر در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تراکتورسازی در دهه‌های گذشته بوده است. تراکتور‌سازی اگر در سال‌های گذشته از مسائل حاشیه‌ای رنج می‌برد، اینبار مشکلات در خانه اصلی نمود پیدا کرده و به نظر می‌رسد سکان هدایت این تیم عملا دچار مشکل شده است. در چنین شرایطی سایر ارکان تیم از جمله کادر مربیگری و بازیکنان نیز دچار مشکل خواهند شد. البته مشکل مدیریت ارشد تراکتور تنها مشکل نگران‌کننده این تیم نیست چرا که تراکتورسازان هم‌اکنون سرمربی هم ندارند و قرارداد سرمربی ترکیه‌ای با این تیم به پایان رسیده است. با توجه به مشکلات ارزی که این روزها دامن‌گیر تیم‌ها شده است، بعید به نظر می‌رسد «ارطغرول ساغلام» دوباره بتواند سکان هدایت این تیم تبریزی را بر عهده بگیرد.

 این در حالی است که مربیان ایرانی نیز نتوانسته‌اند در این تیم موفق باشند و معمولا از سوی هواداران پذیرفته نمی‌شوند. نبود سرمربی در بهترین حالت می‌تواند دست‌های مدیریت باشگاه را برای انتخاب خودسرانه بازیکنان جدید ورودی باز بگذارد که نتیجه آن نیز می‌تواند در نهایت به ضرر تراکتورسازان باشد.
البته در حالت بدتر نیز تراکتورسازی نخواهد توانست بازیکن جدید و مؤثری جذب کرده و این موضوع مشکل‌ساز خواهد شد. 

این تیم در آستانه فصل نقل و انتقالات می‌تواند بازیکنان زیادی را نیز از دست بدهد. سربازانی که مدت خدمت آن‌ها به پایان رسیده است، بدون شک این تیم را ترک خواهند کرد. بازیکنان خارجی نیز به احتمال فراوان از این تیم خواهند رفت. همچنین شایعاتی مبنی بر بی‌علاقگی برخی بازیکنان قدیمی به ماندن در تراکتور به گوش می‌رسد. «محمد ایرانپوریان»، که فصل ناموفقی را نیز گذرانده است، ممکن است از تراکتورسازی جدا شود و برای اینکه تیم تضعیف نشود باید هر چه زودتر بازیکنان شاخص و تراز اولی به این تیم اضافه شود. 


تیم خصوصی باثبات 

گسترش فولاد که در فصل‌های گذشته حرکت پرفراز و نشیبی را داشته و بارها در آستانه سقوط قرار گرفته بود، در فصل جاری تفاوت عمده‌ای با 3 تیم دیگر استان دارد. این تیم فصل گذشته نیز حضور موفقی داشت و بهترین فصل فوتبالی باشگاه در سال 96 سپری شد. با این وجود آبی‌های تبریز نتوانستند به هدف‌گذاری خود که صعود به لیگ قهرمانان آسیا بود دست پیدا کنند. این تیم هم‌اکنون نیز در حال آغاز اردوهای آمادگی خود است و «فیروز کریمی» برای فصل آینده برنامه‌های ویژه‌ای در نظر دارد. اگرچه چند بازیکن جوان این تیم در آستانه جدایی هستند، تجربه نشان داده است گسترشی‌ها هر سال توانایی معرفی پدیده‌های جدید بومی را به لیگ برتر دارند. گسترش فولاد در سال آتی نیز به دنبال موفقیت بیشتر است و اگر مشکلات خاصی مانند تغییر مالکیت گریبانگیر این تیم نشود ـ هرچند که فوتبال استان نشان داده چندان قابل پیش‌بینی نیست ـ به نظر می‌رسد می‌توان این تیم را از هم‌اکنون موفق‌ترین تیم شمال‌غرب در فصل فوتبالی 98 – 97 دانست. 


مشکلات تیم‌های دسته یکی 

ماشین‌سازی و شهرداری تبریز دو تیم دسته یکی هستند که به سختی توانسته‌اند سهمیه خود را در این لیگ حفظ کنند. این دو تیم نیز نتوانستند فصل خوبی را تجربه کنند و با توجه به سختی رقابت‌ها در لیگ دسته یک، برای فصل آتی نیز با روند کنونی جای امید زیادی وجود ندارد. این دو تیم اگرچه از نظر مدیریتی مشکل چندانی ندارند، سرمربی‌های هر دو تیم نتوانسته‌اند آن‌طور که باید تیم‌ها را از نظر تاکتیکی هدایت کنند. به نظر می‌رسد سرمربی جوان ماشین‌سازی امسال جای خود را به یک سرمربی باتجربه‌‌تر خواهد داد و ممکن است شاهد جذب بازیکنان بهتری در این تیم باشیم. ماشین‌سازی یکی از تیم‌های پرطرفدار تبریزی است که قابلیت صعود دوباره به لیگ برتر را دارد. اما این موضوع مستلزم حضور یک سرمربی باتجربه و بازیکنانی است که تجربه و توان کافی را داشته باشند. اما در مورد شهرداری تبریز نمی‌توان امید چندان بالایی داشت. به نظر می‌رسد این تیم اولویت اول ورزش شهرداری به خصوص در خلال رویداد تبریز 2018 نیست و سازمان ورزش شهرداری ترجیح خواهد داد این تیم همچنان در لیگ دسته یک حضور داشته 
باشد. 
«سیروس دین‌محمدی» نیز به احتمال زیاد در این تیم ماندگار خواهد شد و می‌تواند تا حدودی با جذب بازیکنان بهتر، حداقل بدون دغدغه در این لیگ حضور داشته باشد. 


قیمت‌واگذاری تراکتور‌سازی هنوز معلوم نیست

این روزها در حالی بحث واگذاری باشگاه تراکتورسازی به بخش خصوصی مطرح می‌شود که به نظر نمی‌رسد این اتفاق در زمان تعیین‌شده انجام شود. مسئولان باشگاه تراکتورسازی حدود یک ماه است مشغول حسابرسی‌های مالی هستند، اما هنوز قیمتی برای واگذاری مشخص نکرده‌اند. طبق قانون، آگهی مزایده هم باید در روزنامه‌های رسمی منتشر شود و این آگهی صبح دیروز در یکی از روزنامه‌های رسمی کشور به چاپ رسید اما در چنین شرایطی تیم تراکتورسازی بیشتر از هر زمان دیگری متضرر می‌شود، چون تکلیفش برای فصل آینده هنوز مشخص نیست. در حال حاضر خیلی از تیم‌ها کارهای خود برای فصل آینده آغاز کرده‌اند، اما تکلیف مدیریت و مالکیت تراکتور همچنان مشخص نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید