• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 22 فروردین 1401
کد مطلب : 157750
+
-

اعضای شورای شهر تهران به فضاسازی‌های اخیر علیه مدیریت شهری و تصمیم استانداری نسبت به آلودگی‌ها واکنش نشان دادند

آلایندگی گرد و خاک؛ 11برابر حد مجاز

شورا
آلایندگی گرد و خاک؛ 11برابر حد مجاز

گرچه جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بررسی دوفوریت طرح اصلاح مصوبه تعیین نرخ بلیت مترو و پرونده‌های پلاک ثبتی باغات را در دستور کار داشت، اما محور اصلی مباحث مطرح شده موضوع آلودگی هوا و تصمیم اخیر استانداری تهران بود.
نایب‌رئیس شورای شهر تهران قبل از شروع جلسه در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد و گفت که آلودگی اخیر هوای تهران منشأ خارجی داشته و از کشورهای عراق، سوریه و اردن وارد شده و براساس قانون در چنین مواردی استانداری تصمیم‌گیرنده بوده و شهرداری تکلیفی نداشته‌است.
همچنین سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم گزارشی از میزان آلایندگی ریزگردهای عراقی داد و گفت: «حد مجاز شاخص آلایندگی155 است، اما با ورود توده گرد و خاک، میزان آلایندگی در برخی از ایستگاه‌ها (صنعتی شریف) به حدود 1782میکروگرم بر مترمکعب رسید که در مقایسه با حد مجاز آلایندگی، افزایش 11.5برابری داشته‌است.»
به گزارش همشهری، پدیده گرد و غبار از همسایگان غربی کشور (عراق، سوریه و اردن) وارد شده و پس از رسیدن به تهران، میانگین شاخص آلودگی را به مرز500 رسانده و وضعیت خطرناک ایجاد کرده است. بلافاصله با دستور استاندار تهران، کمیته اضطرار آلودگی هوا ( با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان، مدیرکل هواشناسی استان، معاون بهداشتی، مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان، رئیس پلیس راهور، مدیر کل بحران استانداری، شهردار مرکز استان) تشکیل و در نهایت تصمیم بر آن شد، تهران تعطیل نشود؛ تصمیمی که به‌ گفته نایب‌رئیس شورای شهر تهران منطقی نبوده است.
پرویز سروری گفت: «آلودگی هوا منشأ خارجی داشت و از این ‌رو استانداری تهران تصمیم‌گیرنده بود، اما متأسفانه حملات ناجوانمردانه‌ای به شورا و شهرداری شد و ورشکستگان سیاسی آرزو داشتند مدیریت شهری در باتلاق گیر کند، اما با ورود استانداری، تکلیف مشخص شد. به‌ هر حال شورا و شهرداری امسال شکوفایی خدمت برای مردم را سرلوحه اقداماتشان قرار داده‌اند و چنین حملاتی نمی‌تواند مانع حرکت مدیریت شهری در مسیر خدمتگزاری شود.» او در پایان به دیپلماسی محیط‌زیست هم اشاره و تأکید کرد: «مسئولان باید موضوع غبار را جدی بگیرند و از دولت و وزارت خارجه تقاضا داریم تفاهماتی با این کشورها (عراق، سوریه و اردن) داشته باشند تا به راهکارهای مناسب برون‌رفت از این معضل دست یابیم.»

شهرداری، یک عضو در کمیته اضطرار
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران که برای ارائه گزارش به صحن شورا آمده بود، ابتدا اعداد و ارقامی از روزهای پاک و ناسالم تهران ارائه داد و گفت: «سال گذشته 2روز هوای پاک، ۲۴۹روز قابل‌قبول، ۱۰۸روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 6روز ناسالم داشتیم و حتی یک روز هم وضعیت خطرناک نداشتیم.»
محمدمهدی میرزایی قمی در ادامه با بیان اینکه در آلودگی‌های اخیر هوا، نوک پیکان متوجه شهرداری تهران بوده است، عنوان کرد: «کمیته اضطرار آلودگی هوا 8عضو دارد و شهرداری تهران هم یک عضو محسوب می‌شود. در شرایطی که منشأ آلودگی خارجی باشد اطلاع‌رسانی و تصمیم‌گیری بر عهده استاندار و معاون عمرانی استاندار است.» او با بیان اینکه غلظت آلایندگی در برخی از ایستگاه‌ها بیش از 11برابر بوده است، تأکید کرد: «این اتفاق در ۱۲سال گذشته کم‌سابقه بوده و نمونه مشابه آن مربوط به تابستان سال۸۸ است. موضوع آلایندگی ریزگردها با منشأ خارجی به 2‌یا چند روز محدود نمی‌شود و قطعا تداوم خواهد داشت و ازاین‌رو ضرورت دارد سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت امور خارجه موضوع را با جدیت پیگیری کنند.»

مکث
نظر اعضای پارلمان شهری در خصوص آلودگی‌های اخیر هوا

ناصر امانی: در موضوع آلودگی هوا مسئولیت دادن به شهرداری تهران کافی نیست و باید اختیار لازم هم داده شود. وزیر کشور، رئیس سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران مسئول هستند ولی هر یک این مسئولیت را به زمین دیگری پاس می‌دهد و مردم هم سردرگمند.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی: در شرایط بد آلودگی هوا و پدیده‌هایی مانند ورود گردوغبار، قانونگذار شرایط و قواعدی را تعریف کرده است؛ بنابراین تصمیم‌گیری بموقع، توجه به‌سلامت شهروندان، حضور بموقع مدیران شهری و شهردار تهران به‌عنوان مسئول مدیریت بحران پایتخت در مواقع بحرانی خواسته بحق شهروندان است.
حبیب کاشانی: این انصاف و مردانگی نیست که با جان مردم بازی شود. اتفاقی که در روزهای اخیر افتاده مهم است و از قوه قضاییه و دادستان کل کشور می‌خواهیم موضوع را به‌طور ویژه بررسی و اگر ترک فعل صورت‌گرفته، برخورد شود.
احمد صادقی: این اتفاق (وجود گردوغبار در هوای شهر) باید در تابستان می‌افتاد و ما در بهار غافلگیر شدیم، اما مشخص است در تابستان هم تکرار می‌شود. اینکه مدام بگوییم وظیفه ما نیست و کمیته اضطرار تشکیل شود دردی از ما دوا نمی‌کند. باید ببینیم منشأ و راه‌حل مسئله چیست و آن را مطالبه کنیم.
مهدی پیر هادی: سازمان محیط‌زیست به‌عنوان دستگاه متولی حفاظت و صیانت از محیط‌زیست کشور می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات داخلی و بین‌المللی با سازمان‌ها برای حل معضل آلودگی شود.
سوده نجفی: تعطیلی مدارس و ادارات، نخستین و ساده‌ترین راه‌حل است و باید برای آلودگی هوای تهران عزمی ملی و همت همگانی صورت گیرد.
سیداحمد علوی: جان شهروندان را با باد گره زدند، اما نگفتند قرار است عصر باد بوزد. ما نماینده مردم هستیم و وظیفه پیگیری حقوق مردم را داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید