• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 20 فروردین 1401
کد مطلب : 157557
+
-

انتخابات فرانسه؛ رقابت تنگاتنگ مکرون و لوپن

افزایش محبوبیت رقیب راستگرای امانوئل مکرون در روزهای اخیر، عرصه رقابت را بر رئیس‌جمهور جوان فرانسه تنگ‌ کرده است

گزارش
انتخابات فرانسه؛ رقابت تنگاتنگ مکرون و لوپن

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه فردا برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که 3‌رقیب اصلی آن از 3‌جبهه سیاسی مختلف قرار است بر سر هدایت ‌یکی از پرجمعیت‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا رقابت کنند. اگرچه در نگاه اول امانوئل مکرون برنده دور اول انتخابات و احتمالا دور دوم به‌نظر می‌آید، اما دو رقیب راست‌ و چپ مکرون از نظر محبوبیت فاصله چندانی با او ندارند و همین نزدیکی پیش‌بینی نتیجه نهایی را دشوار ساخته است. 
حمله روسیه به اوکراین و اخبار مربوط به جنگ تا حدود زیادی کارزارهای انتخاباتی فرانسه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. با این همه، هنوز نسبت به کارزار انتخاباتی امانوئل مکرون توجه زیادی وجود دارد. منتقدان او را متهم می‌کنند که از شرایط خاص پیش آمده به‌خاطر جنگ اوکراین بهره‌برداری کرده تا به بهانه ضرورت پرداختن به مدیریت این بحران، با رقبایش در مناظره‌ها روبه‌رو نشود. با این حال، رقیب اصلی او یعنی ماری لوپن که نامزد راست افراطی است و مخالف اتحادیه اروپا و ناتو و طرفدار روسیه به شمار می‌رود، توانسته طی روزهای اخیر فاصله خود را با مکرون کم کند. ژاک لوک ملانشن، نامزد چپ‌های افراطی در هفته‌های اخیر درنظرسنجی‌ها جایگاه بهتری به‌دست آورده‌ و کار را برای مکرون سخت‌تر کرده است.

چالش‌های رئیس‌جمهور جدید
رئیس‌جمهور بعدی فرانسه باید این کشور را از میان دو چالش بزرگ به سلامت عبور دهد: هجوم روسیه به اوکراین که منجر به آوارگی میلیون‌‎ها نفر در سراسر اروپا شده و روند بهبود اقتصاد تحت‌تأثیر همه‌گیری کرونا. اگرچه نیروهای راست‌گرا در سال‌های اخیر در تمامی مجادلات فرهنگی فرانسه برنده بوده‌اند، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که رای‌دهندگان فرانسوی هم‌اکنون بیش از هرچیز نگران افزایش هزینه زندگی هستند.رئیس‌جمهور بعدی باید بتواند علاوه بر مدیریت این نگرانی، دیگر معضلات طولانی‌مدت نظیر انتقال انرژی فرانسه به منابع پاک، نگرانی از افزایش جمعیت مهاجران و جایگاه اسلام در فرانسه را در ذهن رأی‌دهندگان حل کند. سرخوردگی گسترده نسبت به سیاستمداران در فرانسه نگرانی دیگری است که در انتخابات پیش روی فرانسه وجود دارد و انتظار می‌رود این سرخوردگی منجر به کاهش قابل توجه مشارکت رای‌دهندگان در این انتخابات شود.

روند انتخابات فرانسه
برخلاف نخست‌وزیر انگلیس یا صدراعظم آلمان که توسط حزب حاکم بر پارلمان انتخاب می‌شوند، رئیس‌جمهور فرانسه مستقیما توسط مردم برای دوره‌ای 5ساله انتخاب می‌شود. درصورتی که نامزدی در دور اول اکثریت قطعی آرا را به‌دست آورد، به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد؛ رویدادی که از سال 1965تاکنون رخ نداده و معمولا انتخابات با حضور 2 نامزد به دور دوم کشیده می‌شود. مقررات انتخابات فرانسه بسیار سختگیرانه است و برای برگزاری کارزارها و تامین مالی آنها محدودیت‌های بسیاری ایجاد شده است. حداکثر مبلغ صرف شده برای کارزار انتخاباتی در دور اول نباید از 16.9میلیون یورو و در دور دوم از 22.5میلیون یورو فراتر رود. از  عصر روز انتخابات، نتایج اولیه دور اول منتشر خواهند شد تا نامزدهای راه‌یافته به دور دوم مشخص شوند. 2نامزد راه‌یافته به دور بعدی انتخابات پیش از آغاز دور دوم، در مناظره‌ای تلویزیونی که 14روز پس از انتشار نتایج دور اول برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند و دور دوم پس از این مناظره برگزار خواهد شد.

نامزدهای اصلی انتخابات فرانسه

امانوئل مکرون، 44ساله: مکرون، رئیس‌جمهور کنونی فرانسه، اصلی‌ترین چهره انتخابات است؛ زیرا در تمامی نظرسنجی‌ها از رقبای خود پیشی گرفته است. او اصلاح قانون کار، حذف مالیات بر ثروت و تحول شرکت ملی راه‌آهن فرانسه را در پرونده ریاست‌جمهوری خود دارد. اما چهره اصلاح‌طلب او تحت‌تأثیر اعتراض‌های شدید به تحولات قانون بازنشستگی، شورش جلیقه‌زردها و همه‌گیری کرونا قرار گرفت. تلاش‌های مکرون برای جلوگیری از جنگ اوکراین، میزان محبوبت او را افزایش داد. طبق نظرسنجی‌ها او با محبوبیت 26.9درصدی در بالای جدول نامزدها قرار دارد.

ماری لوپن، 53ساله: لوپن، رقیب سرسخت مکرون، محبوبیتی 22.1درصدی دارد. این سومین بار است که او نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود. لوپن مدت‌ها رهبری جبهه ملی را به‌عهده داشت که محورهای اصلی آن یهودستیزی و تعصبات ضدمهاجرتی است. او در سال 2018با تغییر نام این جنبش راست افراطی به جبهه اجتماع ملی تلاش کرد رویکردهای افراط‌گرایانه آن را تطهیر کند. حمایت لوپن از ولادیمیر پوتین انتقاداتی علیه او به‌دنبال داشته، اما کارزار انتخاباتی او با تمرکز بر تورم و افزایش قیمت انرژی، محدودسازی مهاجرت در فرانسه و حفظ فرانسه برای فرانسوی‌ها، برتری‌هایی نسبت به مکرون به‌دست آورده است.

ژان لوک ملانشن، 70ساله : ملانشن اگرچه با محبوبیت 15.9درصدی خود فاصله زیادی با دو رقیب اصلی این انتخابات دارد اما نباید این سیاستمدار کهنه‌کار و سخنور را دست‌کم گرفت. ملانشن نامزد چپ‌های افراطی فرانسه است که به تازگی توانسته با وعده‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری روی منابع انرژی پاک، کاهش سن قانونی بازنشستگی، افزایش حداقل دستمزد ماهانه و توزیع ثروت با دریافت مالیات از ثروتمندان خود را درنظرسنجی‌ها بالا بکشاند.

این خبر را به اشتراک بگذارید