• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157403
+
-

نیمه‌اول‌سال؛ وقتی بازار علاقه‌مندان به اسکیت در بوستان‌های شهر داغ می‌شود

به وقت اسکیت‌سواری در تهران

به وقت اسکیت‌سواری در تهران

مرضیه موسوی

حالا که یخ زمین باز شده و هوا رو به گرمی می‌رود، بازار بازی‌ها و تفریح‌های فضای باز هم داغ‌تر از قبل شده. غروب‌ها کنار خانواده‌هایی که بساط افطارشان را در بوستان‌های شهر پهن می‌کنند، بچه‌های اسکیت‌سوار هم با کفش‌های چرخ‌دار و اسکیت‌بردهای خود از راه می‌رسند و در پیست‌های مخصوص این ورزش، می‌پلکند و بازی می‌کنند. علاوه بر بوستان‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری مسطح که در آنها طراحی شده است، زمین‌های مخصوصی با فراز و نشیب‌های طراحی‌شده هم در برخی بوستان‌های شهر به چشم می‌خورند که به «اسکیت پارک» شهرت دارند. در این گزارش با برخی از معروف‌ترین اسکیت‌پارک‌های تهران آشنا شوید.

اسکیت لئو
پارک اسکیت «لئو» در بوستان مهرگان شهرک مینی‌سیتی گرچه به اندازه دو پارک اسکیت قبلی بزرگ نیست، اما هم‌اکنون یکی از منظم‌ترین پارک اسکیت‌های شهر تهران به شمار می‌رود. این روزها در این مجموعه اسکیت برد و اسکیت لاین آموزش داده شده و امکانات لازم برای بازی در هر دو زمینه فراهم است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این پارک اسکیت با دیگر مجموعه‌های فعال در تهران، تفاوت در زمانبندی‌هاست. پارک اسکیت لئو، سانس‌های دو‌ساعته‌ای برای آموزش و تفریح اسکیت‌برد و اسکیت لاین دارد؛ یعنی افرادی که آموزش می‌بینند با افرادی که در حال تفریح هستند، همچنین افرادی که اسکیت برد بازی می‌کنند و افرادی که اسکیت لاین بازی می‌کنند همزمان در زمین بازی نیستند. ورودی این مجموعه برای هر سانس تفریحی ۳۰ هزار تومان است. بوستان مهرگان یکی از پر طرفدارترین سانس‌های اسکیت‌لاین را در ساعات ۲۱ تا ۲۳ شب در تهران تجربه می‌کند.

پارک دوچرخه‌سواری نوید
«پارک بایک نوید» یا همان پارک دوچرخه‌سواری نوید برای اسکیت‌سوارهای حرفه‌ای نام و نشانی آشنا دارد. این پارک اسکیت که در بوستان شهید حججی، درست کنار ایستگاه متروی جوادیه جا خوش کرده است، توسط نوید قاسمی اداره می‌شود؛ دوچرخه‌سوار رشته نمایشی که رکورددار این رشته است و احتمالاً اجرای او در برنامه عصر جدید را در سال ۱۳۹۸ هم دیده باشید. در پارک دوچرخه‌سواری نوید علاوه بر اسکیت لاین، امکان آموزش و بازی با دوچرخه بی.ام.ایکس هم وجود دارد. استخر ابر برای آموزش پشتک‌زدن و پریدن، پیستی با تپه‌های غیرهم‌اندازه برای تفریح و بازی پر‌هیجان‌تر از امکانات این پارک است. اینجا تنها پارک آموزش بی.ام.ایکس در تهران است که دوچرخه بی.ام.ایکس را به ورزشکاران اجاره هم می‌دهد. هزینه ورودی برای این پارک هم‌اکنون ۳۰هزار تومان است و برای علاقه‌مندان این ورزش در جنوب و جنوب غرب تهران، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

بوستان آب و آتش
بزرگ‌ترین پارک اسکیت تهران در بوستان آب و آتش قرار گرفته است. سازه بتنی این پارک اسکیت و وجود تنوع زیاد در امکانات این پارک، آن را به پارک اسکیتی محبوب در میان ورزشکاران تهران تبدیل کرده است. در این پارک امکانات لازم برای آموزش و همچنین بازی در سه رشته اسکیت‌لاین، اسکیت برد و دوچرخه بی.ام.ایکس وجود دارد. در کنار این مزایا، بزرگ‌ترین و مجهزترین پارک اسکیت تهران نقطه ضعف‌هایی هم دارد؛ مثلاً اینکه هم‌اکنون افرادی که برای آموزش به این مرکز مراجعه می‌کنند و افرادی که برای تفریح سری به این پارک اسکیت می‌زنند، در هر سه رشته یادشده همزمان در پارک حضور دارند و سانس‌بندی جداگانه‌ای برای هریک از آنها وجود ندارد. البته این پارک اسکیت با دریافت ورودی 70هزار تومانی برای اسکیت تفریحی، عنوان گران‌ترین پارک اسکیت تهران را هم به‌خود اختصاص داده است.

بوستان نهج‌البلاغه
دومین پارک اسکیت بزرگ تهران در بوستان نهج‌البلاغه دایر شده است. گروه طراح این پارک اسکیت که مهندسانی آلمانی بودند، همان طراحانی هستند که پارک اسکیت آب و آتش را طراحی کرده و ساخته‌اند. این پیست و پارک هم سازه‌ای بتنی دارد. وجود شیب‌ها، پله‌های مخصوص، ریل‌ها و گراین‌کردن (استفاده از پارافین مخصوص در فضاهای بازی) هم این پارک اسکیت را به پارکی مجهز تبدیل کرده است که می‌تواند جاذبه زیادی برای علاقه‌مندان به این ورزش ایجاد کند. استفاده از این زمین اسکیت هم‌اکنون برای عموم آزاد و به‌صورت رایگان است. هم‌اکنون خبری از آموزش در پارک اسکیت بوستان نهج‌البلاغه نیست و فقط فرصت بازی و تفریح در دومین پارک اسکیت تهران فراهم است؛ گرچه حضور افراد حرفه‌ای در این بوستان فرصت خوبی برای مبتدیان است تا مهارت‌های خود را افزایش دهند.

اسکیت‌پارک بوستان ولایت
بوستان ولایت اسکیت پارک نسبتاً بزرگی دارد که بدون نظارت و مدیریت به حال خود رها شده است؛ این یعنی استفاده از زمین این اسکیت پارک، رایگان و برای عموم آزاد است اما خبری از مربی و ناظر هم در این زمین نیست. یکی از تبعات رها‌شدن این فضای اسکیت‌سواری به حال خود، خراب‌شدن گوشه و کنار این زمین و آسیب‌دیدن سازه آهنی پارک اسکیت است که این روزها دامن‌گیر پارک اسکیت بوستان ولایت شده است. با این حال این بوستان و امکانات پر فراز و نشیبش برای بازی اسکیت برد و اسکیت لاین، خالی از ورزشکار هم نیست. اسکیت‌سوارهای حرفه‌ای می‌دانند پارک اسکیت بوستان قائم در محله یافت‌آباد هم که وضعیتی مشابه دارد، فضای خوبی برای تفریح در اختیارشان می‌گذارد. گرچه در این زمین رایگان هم خبری از آموزش نیست و فضا به حال خود رها شده است.

پول‌پارک بریانک
«پول پارک بریانک» که در بوستان توان‌یابان محله بریانک و در ضلع جنوبی ایستگاه متروی بریانک قرار گرفته، یکی از پارک اسکیت‌های تازه احداث شده تهران است. مهم‌ترین ویژگی این اسکیت‌پارک داشتن زمین نعلی شکل یا یو شکل برای بازی و آموزش اسکیت است. استفاده از این پارک هم‌اکنون رایگان و برای عموم آزاد است و هر روز از ساعت۱۰ صبح تا ۱۰ شب درهای آن روی مخاطبان باز است. اینجا یکی از معدود پارک اسکیت‌های تهران است که با وجود رایگان‌بودن هزینه استفاده از زمین بازی، امکان آموزش اسکیت لاین و اسکیت برد هم فراهم است. زمین بازی پارک اسکیت بریانک سازه‌ای آهنی دارد و نکته جالب توجه درباره آن این است که یکی از اسکیت‌سواران جوان شهر تهران که مربی اسکیت نیز هست برای ساخت این پارک اسکیت در منطقه ۱۰ آستین بالا زده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید