• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 18 فروردین 1401
کد مطلب : 157395
+
-

پیشنهاد های ویژه هفته/ بیمار خاموش


یکی از بخش‌های مهم روان‌درمانی گفت‌وگو میان مراجع و روان‌درمانگر است. به این ترتیب که پزشک می‌تواند ریشه مشکلات را پیدا و به فرد کمک کند تا راه‌حلی برای بهبود حالش داشته باشد. آلیسیا برنسون، دختر هنرمندی که با یک عکاس مد و فشن ازدواج کرده است، ناگهان شوهرش را می‌کشد. قتل اگرچه پای ثابت خیلی از رمان‌های روانشناسی و جنایی است اما در اینجا اتفاقات بعد از قتل است که داستان را شکل می‌دهد. وقتی پلیس، آلیسیای گیج و بدحال را بالای سرش شوهرش پیدا می‌کند، آلیسیا حرفی نمی‌زند. این سکوت ادامه‌دار می‌شود و حل معما را پیچیده‌تر می‌کند. الکس مایکلیدیس رمان را از زبان تئو، روان‌درمانگر دادگاه و دفتر خاطرات آلیسیا روایت می‌کند و از احساساتی صحبت می‌کند که بنا بر گفته پدر علم روانشناسی، فروید، هیچ وقت از بین نمی‌روند. کتاب را نشر سنگ منتشر کرده است.

  ساعت گرگ و میش

اینگمار برگمن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کارگردان‌های تاریخ، آثار مهمی ساخته که اغلب‌شان به موضوع مرگ، بیماری و فروپاشی ذهن انسان می‌پردازند. فیلم در یک جزیره عجیب رخ می‌دهد که جوانی، با بازی مکس ون سیدو، می‌خواهد به همراه همسرش آلما (لئو اولمن) از آن بگریزد. این جوان نقاشی است که به بی‌خوابی دچار شده و ترس‌های گذشته‌اش را می‌بیند. گرچه او سرد و خشن است اما همسرش عاشق او بوده و در جریان بیماری روانی او همراهی‌اش می‌کند. با آگاهی آلما از دفترچه خاطرات پنهانی همسرش و دعوت از ساکنان جزیره که در قصر مجاور زندگی می‌کنند، قضیه بدتر می‌شود. رفته‌رفته پرده‌ها کنار می‌رود و گذشته ترسناکی که جوان را ترسانده آشکار خواهد شد. این وحشت گوتیگ و ماجراجویی ترسناک که شکنجه روانی یک مرد را نشان می‌دهد، بسیار نفسگیر است.

  تاریخ خاورمیانه

این کتاب همانطور که از نامش پیداست به واکاوی همه اتفاقات ریز و درشت تاریخی می‌پردازد که از پیدایش خاورمیانه تاکنون در این منطقه مهم و پر سر و صدای به‌وقوع پیوسته است. «تاریخ خاورمیانه» کتابی است که بدون جانبداری، مسائل مربوط به خاورمیانه را از دوران بروز نخستین تمدن‌ها تا امروز واکاوی کرده و برای بهبود شرایط امروز خاورمیانه پیشنهادهای جالبی را مطرح می‌کند. پیتر منسفیلد، نویسنده فقید بریتانیایی در فصل پایانی تحت عنوان «چشم‌انداز قرن بیست‌ودوم» آینده خاورمیانه را پیش‌بینی کرده که در برخی موارد مثل پایان حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه غلط از آب درآمده است. این کتاب با ترجمه کیانوش امیری و توسط نشر نیماژ روانه بازار شده است.

  آخرین دوئل

این فیلم در ژانر تاریخی-مذهبی و به کارگردانی «ریدلی اسکات» تولید شده و محصول سال 2021کشورهای آمریکا و انگلیس است. در این فیلم که بر پایه رمانی به نام «آخرین دوئل» اثر «اریکیاگر» ساخته شده، ستارگانی مثل «مت دیمون»، «بن افلک»، «آدام درایور» و «جودی کومر» ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم مهیج از این قرار است که پادشاه چارلز ششم اعلام می‌کند دو شوالیه که با هم اختلاف دارند، باید با شرکت در یک دوئل، مشکلاتشان را با هم حل و فصل نمایند و دوئل این دو شوالیه بستر اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد. اگر به داستان‌های تاریخی علاقه دارید تماشای این فیلم که پایه آن اتفاقات تاریخی است را از دست ندهید.

  شب و مه

بسیاری از منتقدان، این مستند فرانسوی را که در سال 1955به کارگردانی «آلن رنه» در اردوگاه‌های کار اجباری در لهستان فیلمبرداری شده یک شاهکار واقعی در حوزه مستند‌سازی‌ می‌دانند. مستند «شب و مه» نیروهای فرانسه و زندگی سخت و هولناک زندانیان و رفتار بی‌رحمانه نازی‌ها با آنها را در جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشد. کارگردان در این مستند شگفت‌انگیز، با نمایش اتاق‌های گاز و شمع، شکنجه و گرسنگی بی‌امان زندانیان، مخاطب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این مستند برنده جوایز مختلفی از فستیوال ونیز و جشنواره تورنتو شده ویکی از مستندهای تاریخی مهمی است که باید آن را تماشا کنید. نکته جالب درباره شب و مه این است که این مستند 10سال بعد از آزاد شدن اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی ساخته شد اما کارگردان به شکل حیرت‌آوری همه صحنه‌ها را مثل 10سال قبل شبیه‌سازی‌ کرده است.

جام جهانی به روایت فیفا

اگر می‌خواهید درباره فلسفه شکل‌گیری و برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم مستند 17قسمتی «جام جهانی به روایت فیفا» را تماشا کنید. این مجموعه مستند همانطور که از نامش پیداست به چگونگی شکل‌گیری جام جهانی فوتبال توسط فیفا و تاریخچه آن از نخستین دوره جام جهانی که سال 1930در اروگوئه برگزار شد تا جام‌جهانی 2018می‌پردازد. در این مستند، مجموعه تصاویر کمیابی را مشاهده خواهید کرد که از تأثیر برگزاری جام‌جهانی فوتبال روی بسیاری از جوامع حکایت دارد. مستند جام‌جهانی به روایت فیفا یک مجموعه کامل درباره دانستنی‌های تاریخچه 90ساله جام جهانی فوتبال است و هر قسمت به یک دوره جام جهانی اختصاص دارد. برای دانلود و تماشای این مجموعه مستند کافی است به سایت شبکه مستند مراجعه کنید.

  دیوانه‌های فوتبال

دومینیک آتون و دنی دایر در این کتاب داستان‌هایی تکان‌دهنده از سرسخت‌ترین هواداران فوتبال را روایت می‌کنند. نویسندگان این کتاب همراه با گروه کوچکشان به بیش از 7کشور دنیا سفر کرده‌اند و در میان هواداران دو آتشه فوتبال وقت گذرانده‌اند، با بعضی درگیر شده‌اند، از برخی کتک خورده‌اند و گاهی از ترس جانشان فرار کرده‌اند. این کتاب، داستان‌های عجیبی درباره تشکیلات هواداری در کشورهای مختلف را روایت می‌کند که باور کردن آن بسیار سخت به‌نظر می‌رسد. دیوانه‌های فوتبال، کتابی است که به اتفاقات پیچیده خارج از مستطیل سبز می‌پردازد و پدیده هولیگانیسم را بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای مورد بررسی قرار می‌دهد. نویسندگان کتاب بر این باورند که هولیگان‌ها با اهداف مختلف و به بهانه فوتبال سر از ورزشگاه‌ها درمی‌آورند و دست به آشوب می‌زنند.

  گل! رؤیا آغاز می‌شود

این فیلم که در سال 2005تولید شده ماجرای یک پسر انگلیسی است که از بین خانواده و فوتبال باید یکی را انتخاب کند. پدر سانتیه‌گو از او می‌خواهد به جای فوتبال کار کند و از خانواده‌اش حمایت کند تا اینکه یک روز به او پیشنهاد می‌شود برای تیم نیوکاسل تست بدهد. حالا سانتیه‌گو که در یک رستوران کار می‌کند باید بین خانواده و رؤیاهایش یکی را انتخاب کند. وقتی او تصمیم می‌گیرد به خانه برگردد، مادربزرگش با فروش طلاهایش او را راهی لندن می‌کند و این نقطه آغاز رؤیاهای سانتیه‌گو است. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های فوتبالی به شمار می‌رود و با همکاری FIFA و حضور ستارگان واقعی فوتبال مثل دیوید بکهام ساخته شده و نام آن در فهرست 10فیلم برتر فوتبالی به چشم می‌خورد.

  اسرار‌ماه رمضان

کتاب اسرار ‌ماه رمضان، اثر محمدتقی فیاض‌بخش و منتشر شده توسط مؤسسه فرهنگی هنری جلوه نور علوی است. موضوع کتاب، به مراقبات و مناسک و آداب ‌ماه مبارک و نیز موضوع کلیدی انس با قرآن اختصاص یافته است. در فهرست این کتاب 2فصل را می‌بینید: فصل اول به‌عنوان جایگاه‌ ماه مبارک رمضان و روزه آن در تهذیب نفس و فصل دوم آن به راهبردهای عملی برای بهره‌گیری بهتر از‌ماه رمضان پرداخته است.در فصل اول جایگاه و مرتبه روزه‌داران را مطالعه خواهید کرد. کارکردهای روزه را می‌فهمید و همچنین درباره آثار بودن‌ماه رمضان در زندگی سالانه ما مطالبی را خواهید خواند. بعد از چند فصل اول کتاب به افعال و فضیلت‌هایی می‌رسید که در این‌ماه می‌تواند شامل حال‌تان شود.

  متهم گریخت

مجموعه طنز به یاد ماندنی و پرمخاطب «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران و نویسندگی سعید آقاخانی از شبکه سه سیما در رمضان 84پخش شد. آقا هاشم (سیروس گرجستانی) و خانواده‌اش در شهرستانی نه چندان دور زندگی ساده‌ای دارند. او تا پیش از شدت بیماری در مغازه‌ای اجاره‌ای به تعمیر اگزوز مشغول بوده ولی به‌علت بیماری پزشکان او را از انجام کارهای سنگین منع کرده‌اند. از طرفی دختر دانشجویش در تهران برای او شغلی پیدا و خانه‌ای را اجاره می‌کند. هاشم آقا به ناچار کارش را تعطیل و به تهران مهاجرت می‌کند. مهاجرت هاشم آقا به همراه مادر (شهربانو موسوی) و همسرش (مریم امیرجلالی) و پسرش (علی جعفری) و دیگر دخترش (ملیکا زارعی) به همراه دامادش (علی صادقی) داستان‌ها و ماجراهای زیبایی را به‌وجود می‌آورد.

  پایگاه سخنرانی مذهبی ایران‌صدا

در سایت این پایگاه که به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران متعلق است، می‌توانید به مجموعه‌ای از سخنرانی‌های اخلاقی، موضوعی، مناسبتی و تفاسیر صوتی قرآن دسترسی داشته باشید. منوی این پایگاه به شما اجازه می‌دهد با توجه به نیاز و سلیقه خودتان، محتوای موردنظرتان را جست‌وجو کنید و از میان ساعت‌ها سخنرانی و فایل‌های صوتی گوناگون، گزینه مناسب را پیدا کنید. تاریخ اسلام، تفسیر قرآن، موضوعات عمومی، سخنرانی، اخلاق و مناسبت‌ها، برخی از سرفصل‌هایی هستند که شامل عناوین مختلفی از محتواهای دسته‌بندی‌شده بوده و جست‌وجو را برای مخاطبان راحت‌تر می‌کند. بخشی که به تازگی به این پایگاه اضافه شده، سخنرانی‌های موضوعی درباره ‌ماه مبارک رمضان است که در این بخش می‌توانید برترین سخنرانی‌های سال‌های گذشته درباره این ‌ماه نورانی را بشنوید. فهرست سخنرانان و استادان پایگاه هم قابل‌توجه است.

  نوشیدنی‌های خانگی


«انواع نوشیدنی سرد و شربت» نام اپلیکیشنی در کافه بازار است و همانطور که از نامش پیداست، نوشیدنی‌های متنوعی را به مخاطبان آموزش می‌دهد. در این برنامه موبایلی می‌توانید تصویری از سردنوش تهیه شده، مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی، مقدار مورد نیاز برای هر نفر، طرز تهیه و زمان مورد‌نیاز برای آماده‌سازی این شربت‌ها و نوشیدنی‌ها را ببینید. با نزدیک شدن به فصل گرما و البته شروع ‌ماه‌رمضان، نیاز بدن به استفاده از شربت‌ها و سردنوش‌ها افزایش پیدا می‌کند و با کمک این برنامه موبایلی نسخه اندروید می‌توان انواع این نوشیدنی‌ها را به‌صورت سالم و خانگی تهیه کرد. این اپلیکیشن به‌صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت هم قابل‌استفاده است.

  غذاهای نیم‌ساعته جیمی

«غذاهای نیم‌ساعته جیمی» عنوان فیلم‌های آموزش آشپزی است که دستور غذاهای ساده‌ای را برای پخت‌وپز در زمان کوتاه معرفی می‌کند. ویدئوهای کوتاه این برنامه که با زیرنویس فارسی در اینترنت قابل‌دسترسی هستند، علاوه بر آموزش انواع غذاهای سریع و آماده، ذهن مخاطب را برای ساختن دستورپخت‌های ساده در زمان کم آماده می‌کند. همانطور که از اسمش پیداست این غذاها ایرانی نیستند اما به این معنی نیست که از سلامت کافی برخوردار نباشند. غذاهای نیم‌ساعته جیمی با ترکیبی از مواد غذایی تازه و سبزیجات آماده می‌شوند و کمتر نشانی از «فست فود»‌های جا‌افتاده در ذهن ما که از پنیر پیتزا خالی نیست، دارند. اخیراً مجموعه کتابی از دستورپخت‌های این برنامه هم به زبان انگلیسی منتشر شده است.

روش طبخ برخی غذاهای رژیمی

«روش طبخ برخی غذاهای رژیمی» عنوان کتابی است به قلم صفورا‌سادات اخوت و سیدراشد اخوت. غذاهای کم کالری، معیار انتخاب دستور‌پخت‌های متنوعی در این کتاب است و تنوع غذاها و خوراکی‌های معرفی شده در آن، می‌تواند سلیقه‌های زیادی را راضی کند. پخت نان رژیمی، سالادهای رژیمی، فلافل، خورشت‌ها، غذاهای ایرانی و... همگی با پسوند رژیمی در این کتاب به چشم می‌خورد. کتاب روش طبخ برخی غذاهای رژیمی توسط انتشارات پژوهش اخوت راهی بازار شده است. یکی از مزیت‌های استفاده از این کتاب برای طبخ غذاهای کم کالری، این است که با دستور‌پخت‌های آشنا با ذائقه ایرانی روبه‌رو هستیم و اغلب این غذاها را پیش از این هم امتحان کرده و با طعم آن آشناییم.

  ورزش در خانه

Nike Training Club نام اپلیکیشن ورزشی‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید تمرینات ورزشی را در خانه انجام دهید. با وارد کردن مشخصاتی مثل وزن، قد و... در این اپلیکیشن می‌توانید برنامه روزانه‌ای برای ورزش دریافت کنید. انتخاب زمان ورزش و سبکی یا سنگینی تمرینات هم با شماست تا متناسب با زمان و انرژی‌ای که درنظر دارید به ورزش بپردازید. این برنامه طبقه‌بندی شده، برای کودکان و بزرگسالان هم تمرینات مختص به آنها را دارد. این برنامه‌ها توسط متخصصان ورزشی تنظیم شده و به کمک آن می‌توان تمرینات مداومی را در خانه یا محل کار انجام داد. اگر حال و حوصله بیرون رفتن و ورزش در مکان‌های مشخص‌شده ورزشی را ندارید، این گزینه می‌تواند فرصت مناسبی برای شما باشد که دچار فقر حرکتی نشوید.

  از قیطریه تا اورنج کانتی

حمیدرضا صدر؛ نویسنده بود و محقق فوتبال. حتما او را در برنامه‌های ورزشی تلویزیون به‌خاطر دارید که به‌عنوان کارشناس، تحلیل‌های جذابی درباره ورزش و به‌خصوص فوتبال ارائه می‌کرد. آخرین کتاب منتشر شده از حمیدرضا صدر، کتاب خاطرات او از دوران بیماری و دست و پنجه نرم‌کردنش با سرطان است. «از قیطریه تا اورنج کانتی» شرح رویارویی او با بیماری‌اش را به زبان می‌آورد و از حال و هوای او در ماه‌های آخر عمرش می‌گوید. این کتاب که به وصیت دکتر صدر بعد از مرگ او منتشر شد، عصاره‌ای از فلسفه و فوتبال و زندگی روزمره یک بیمار مبتلا به سرطان است که می‌داند وقت زیادی برای زندگی در پیش ندارد. نشر چشمه، ناشر کتاب خاطرات حمیدرضا صدر است. خواندن این کتاب به همه ورزش‌دوستان توصیه می‌شود.

  رمرنت

قسمت ۳۳ پادکست رمرنت درباره اسکیت برد است؛ ورزشی که البته از آن به‌عنوان هنری خیابانی یاد می‌شود و ظهورش با ادبیات و فرهنگ خاصی در دنیا همراه بوده است. در این پادکست درباره تأثیر اسکیتینگ بر موسیقی و به‌وجود‌آمدن اسکیت پانک هم صحبت می‌شود. اسکیت و مشخصا اسکیت برد هنرمندان نام‌آشنایی به سراسر دنیا معرفی کرده است. یکی از شاخص‌ترین این هنرمندان کیث هرینگ، هنرمند خیابانی است که به‌خودی خود تأثیر زیادی در فرهنگ اسکیتینگ و موسیقی و هنر آن گذاشته است. پس اگر دوست دارید در حوزه اسکیت و موارد مربوط به آن چیزهای بیشتری بدانید، به شما توصیه می‌کنم حتما سروقت این پادکست بروید و از اطلاعات ارائه شده در آن استفاده ببرید.

  گسترش سفر و گردشگری

سفر و گردشگری در دنیا در حال پیشرفت است و همین باعث شده تا به‌شدت این صنعت رشد کرده و همه روزه افراد زیادی را جذب خود کند. سفر و گردشگری نیازهای زیادی دارد و افراد با تجربه و گردشگر سعی می‌کنند تا این تجارب را در اختیار دیگران قرار بدهند. کتاب کسب‌وکار رو به گسترش سفر و گردشگری «The Exploding Business of Travel and Tourism» نوشته الیزابت بکر است؛ این نویسنده معتقد است که صنعت گردشگری با سرعت بالایی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌های جهانی شده و او توانسته از 12نفر در دنیا که جویای کار هستند استفاده کند. بکر در این کتاب بیان کرده که چگونه یک سرگرمی قادر است به یک کسب‌وکار بزرگ و سودمند برای کشورها تبدیل شود.

  طبیعت وحشی

کریستوفر مک کندلز، بعد از فارغ‌التحصیلی، تمام دارایی و پول خود را به امور خیریه داد و از آمریکای شمالی با اتومبیل به آلاسکا رفت؛ جایی که سعی داشت زندگی‌اش را در آنجا ادامه دهد. این فیلم تکان‌دهنده از سفر او توسط «شان پن» کارگردانی شده و امیل هرش در بسیاری از مکان‌های واقعی که توسط کریستوفر، معروف به «الکساندر سوپرترامپ» بازدید شده، بازی می‌کند. این فیلم به شما امکان می‌دهد چشمان‌تان را به دریاچه آرام تاهو بچرخانید، در بریدز هالو (Beard’s Hollow) اردو بزنید، رودخانه کلورادو را با قایق طی کنید و با اسب‌های وحشی بدوید؛ فیلم به‌سوی طبیعت وحشی که در سال 2007ساخته شده حسادت‌تان را برمی‌انگیزد تا اینکه اوضاع به نوبه‌خود تاریک می‌شود.

  عمارت عین‌الدوله

باغ و عمارت عین‌الدوله از بناهای تاریخی و یکی از آثار ملی ارزشمند ایران است که در دوره قاجاریه ساخته شده است. عمارت عین‌الدوله زمانی اقامتگاه تابستانی عین‌الدوله وزیر سه پادشاه قاجاری ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و احمد‌شاه بود. این بنا دارای ۲‌طبقه است. عمارت عین‌الدوله شامل یک عمارت تشریفاتی، استخری بزرگ و باغ‌های زیبا و خوش‌منظره‌ای در اطراف بوده است. در میانه باغ، استخر بزرگی قرار داشت که سکوهایی به شکل جزیره جابه‌جا در استخر خودنمایی می‌کردند و این جزیره‌ها توسط پله‌ای فلزی کوچکی به هم متصل می‌شدند. در معماری این بنا از نقاشی دیواری، گچبری، آینه‌کاری و قاب‌بندی جهت تزئین عمارت استفاده شده است. بنای عمارت عین‌الدوله در میدان هروی خیابان وفامنش واقع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید