• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15732
+
-

نبرد ائتلاف‌ها در انتخابات عراق

پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال کاهش نسبی آرای احزاب اهل سنت در انتخابات است

گزارش
نبرد ائتلاف‌ها در انتخابات عراق

درحالی‌که موعد برگزاری انتخابات پارلمانی عراق فرا‌رسیده است، بخش قابل‌توجهی از احزاب و جریانات سیاسی این کشور از عدم‌استقبال لازم مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی ابراز نگرانی می‌کنند؛ امری که به‌نظر می‌رسد تا حد زیادی نتیجه ناتوانی جریانات سیاسی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی است. با این حال، تنور انتخابات پارلمانی عراق همچنان در بخش‌هایی از این کشور بسیار گرم است.

در انتخابات امروز بیش از 24میلیون عراقی (از مجموع 35میلیون شهروند ساکن این کشور) برای انتخاب 329نماینده از میان نزدیک به 7هزار کاندیدا (از جمله 2014کاندیدای زن) به پای صندوق‌ها می‌روند. براساس تقسیم‌بندی وزارت کشور عراق، احزاب شیعی در 9استان بر سر 124کرسی، احزاب سنی در 4استان بر سر 75کرسی و احزاب کردی در 3استان بر سر 13کرسی به رقابت خواهند پرداخت. این در حالی است که علاوه بر حوزه‌های سه‌گانه، احزاب شیعی، سنی و کردی به‌طور مشترک در بغداد بر سر 71کرسی و همچنین احزاب عربی، کردی و ترکمان در کرکوک بر سر 13کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مهم‌ترین ائتلاف‌های انتخاباتی

ائتلاف نصر: برای نخستین‌بار در تاریخ عراق، جریان شیعی حزب‌الدعوه به 2گروه تقسیم شده که یکی از آنها ائتلاف نصر به ریاست حیدرالعبادی است. این ائتلاف عمدتا با شعارهای مدنی شناخته شده و سعی می‌کند از فضاهای طائفی و مذهبی فاصله بگیرد. ائتلاف نصر در تمام نظرسنجی‌ها موقعیت بهتری نسبت به سایر رقبای خود در اختیار دارد.

  ائتلاف فتح: بدنه اصلی این ائتلاف را نیروهای حشد‌شعبی به ریاست هادی العامری، رئیس سازمان نظامی بدر تشکیل می‌دهند. این جریان به‌دلیل نقش مهمی که در شکست داعش ایفا کرده از شانس بالایی برای درخشش در انتخابات پارلمانی عراق برخوردار است.

ائتلاف دولت قانون: بخش اصلی حزب‌الدعوه به ریاست نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق که طی سالیان گذشته مناصب حکومتی عمده‌ای را در اختیار داشته‌اند این ائتلاف را تشکیل می‌دهند. دولت قانون با وجود تکیه به پایگاه رأی سنتی در استان‌های شیعی با انتقادات گسترده‌ای در زمینه کم‌کاری در مبارزه با داعش و فساد اقتصادی روبه‌رو است.

ائتلاف سائرون: تجمعی بی‌سابقه میان یکی از احزاب شیعی مشهور عراق (استقامت) به ریاست مقتدی صدر با 6حزب کمونیستی که ازجمله جریانات سکولار عراق به شمار می‌روند. عملکرد جریان صدر در آستانه انتخابات تا حد زیادی از بدنه شیعی جامعه عراق فاصله داشته و همین امر منجر به انتقادات تند بدنه شیعی این کشور نسبت به جریان صدر شده است.

ائتلاف الوطنیه: در میان ائتلاف‌های متعدد اهل سنت، الوطنیه مهم‌ترین و مسنجم‌ترین لیستی به شمار می‌رود که برای انتخابات در استان‌های سنی‌نشین عراق خود را آماده کرده است. ریاست این ائتلاف با ایاد علاوی شیعی (که خود را سیاستمداری سکولار می‌داند) و سلیم الجبوری، رئیس فعلی پارلمان عراق است. بخش عمده‌ای از نظرسنجی‌ها بیانگر شکست احتمالی احزاب سنی در انتخابات عراق به‌دلیل عدم‌انسجام سیاسی است.

احزاب کردی: مهم‌ترین احزاب کردی که برای دسترسی به کرسی‌های اقلیم کردستان با یکدیگر رقابت می‌کنند، حزب دمکرات و اتحاد میهنی کردستان هستند. «تغییر»، «جماعت اسلامی» و «نسل جدید» نیز ازجمله دیگر ائتلاف‌های کردی به شمار می‌روند که شانس کمتری برای درخشش در انتخابات پارلمانی امروز عراق دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید