• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 157000
+
-

کلاس‌های درس در چه شرایطی باز می‌شوند؟

از امروز تمام مراکز آموزشی ازجمله مدارس و دانشگاه‌ها، به‌صورت حضوری فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند و حالا وزارت بهداشت برای مدیریت شیوع کرونا، بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌هایی تأکید کرده است. در بخشی از دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، به اهمیت واکسیناسیون، غربالگری افراد با تست‌های پی‌سی‌آر، پیشگیری از تجمعات، رعایت فاصله‌گذاری در تمام شرایط، تهویه مناسب و... اشاره و تأکید شده که همچنان شست‌و‌شوی دست‌ها، فاصله‌ فیزیکی مناسب و استفاده از ماسک برای تمام افراد در مدارس، باید رعایت شود. همچنین تأکید شده کمیته سلامت و کمیته اجرایی بهداشتی - ایمنی در مدرسه تشکیل شود، سلامت دانش‌آموزان توسط مراقبان سلامت پایش شود، به نیروهای خدماتی آموزش‌های لازم داده شود و روند کار نظارت شود و همچنین واکسیناسیون کامل تمام کارکنان و دانش‌آموزان مدرسه پیگیری شود. همچنین نزدیک‌ترین مراکز خدمات جامع سلامت به مدارس و دانشگاه‌ها مشخص شود و مدارس تحت پوشش این مراکز شناسایی شوند و از اجرا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مرکز خدمات جامع سلامت نظارت و بازدید هفتگی صورت گیرد. در ادامه هم مواردی اعلام شده که باید در مراکز آموزشی به‌طور دقیق رعایت شود:
 کلاس‌های درس با درنظر گرفتن یک و نیم متر تا 2متر فاصله و همچنین 2.25متر تا 4مترمربع مساحت برای هر دانش‌آموز تشکیل شود و در هر کلاس حداکثر 15نفر حضور داشته باشند و تأکید شده که نسبت دانش‌آموز به معلم در مقطع پیش‌دبستانی، پایه اول ابتدایی و استثنایی کاهش پیدا کند.
 میزان مواجهه‌های حضوری و چهره به چهره کارکنان در مدارس کم شود و بیشتر از تماس‌های تلفنی، ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و ویدئوکنفرانس برای برگزاری جلسات استفاده شود. ساعت شروع و پایان مدرسه به‌گونه‌ای باشد که همزمان تعداد زیادی از دانش‌آموزان تردد و تجمع نکنند.
 دانش‌آموزان در درس‌هایی که نیاز به تعامل بیشتر با معلم دارند مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و... در مدرسه حاضر شوند و برای سایر در‌س‌ها بیشتر از فضای مجازی استفاده شود. در مناطقی که آب و هوای خوبی دارد، بهتر است از فضای باز برای برگزاری کلاس‌ها استفاده شود.
 درصورت استفاده از سرویس مدرسه، راننده حتما باید از ماسک استفاده کند، خودرو سیستم تهویه‌ای داشته باشد و تعداد افراد در داخل سرویس تا 75درصد ظرفیت باشد.
  رعایت فاصله حداقل 1.5متری در بخش‌های عمومی مثل نمازخانه، سلف سرویس، کارگاه‌ها و مسیر ورود و خروج الزامی است.
  پرسنل شاغل در مدارس ازجمله نیروهای خدماتی، اداری و آموزشی درصورت واکسینه نشدن موظف به ارائه تست پی‌سی‌آر منفی هفته‌ای 2بار هستند.
  ارائه خدمات آموزشی در مدارس استثنایی، پیش‌دبستانی و ابتدایی به‌دلیل قرار گرفتن این دانش‌آموزان در شرایط گروه‌های آسیب‌پذیر، بهتر است به‌صورت غیرحضوری انجام شود.
  قرنطینه افراد بدون علامت و دارای تست مثبت کرونا حداکثر 5روز است و برای افراد تست مثبت با علامت هم حداکثر به‌مدت 10روز به شرط نداشتن علامت در 24ساعت آخرین روز قرنطینه است.
  در بدو ورود به مدرسه و روزانه، تمام دانش‌آموزان، معلمان و سایر کارکنان، از نظر وجود علائم بیماری به‌ویژه وجود تب، علائم سرماخوردگی یا علائم گوارشی باید غربالگری شوند.
  انجام تست در افراد بدون علامت در مدارس توصیه نمی‌شود. منظور از علامت‌دار بودن در کرونا و آنفلوآنزا سرفه، تب، آبریزش از بینی، گلودرد و درد بدن است.
  اگر 3نفر یا 10درصد از دانش‌آموزان در کلاس‌های بالای 30نفر به‌طور همزمان دارای علائم بیماری بودند، کلاس درس باید به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.
  اگر در یک مدرسه به‌طور همزمان بیش از 10درصد دانش‌آموزان یا بیش از یک کلاس دارای افراد علامت‌دار بودند، آن شیفت (صبح یا عصر) باید غیرحضوری شود.
  مدت زمان تعطیل کردن حداقل 7روز است و کلاس‌ها به‌صورت غیرحضوری تشکیل شود.
  در مدارس شبانه‌روزی یا خوابگاه‌ها، دانش‌آموزان مبتلا در مکانی جداگانه در خوابگاه قرنطینه شوند یا درصورت امکان به خانه‌هایشان فرستاده شوند. افراد هم‌اتاقی و کل خوابگاه هم به‌مدت 2هفته مراقبت سندرمیک شوند.
  درصورت ابتلای معلم اختصاصی، حضور ایشان در مدرسه ممنوع است و به‌مدت حداقل 7روز باید قرنطینه شود.
  مدرسه باید دستورالعمل‌های شست‌وشوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی‌کننده دست را برای معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان اعمال کند. ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی‌کننده دست در تمام کلاس‌های درس قرار داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید