• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 14 فروردین 1401
کد مطلب : 156988
+
-

احیای برجام پشت مانع زیاده‌خواهی آمریکا

هفته‌ها و ماه‌ها تلاش فشرده و مستمر طرف‌های حاضر در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین همچنان به‌دلیل زیاده‌خواهی آمریکا، به نتیجه روشنی نرسیده و درحال‌حاضر نهایی‌شدن توافق نیازمند واقع‌بینی طرف آمریکایی است؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد واشنگتن همچنان از اراده کافی برای تحقق آن بی‌بهره است. به‌گزارش همشهری، این درحالی‌است که مذاکرات در وین از ۲۰اسفندماه و با بازگشت مذاکره‌کننده ارشد ایران به تهران موقتا متوقف شد تا براساس تفاهم‌‌های صورت‌گرفته، واشنگتن بتواند تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند. با وجود این اما رایزنی‌ها و تماس‌ها میان وزیر امورخارجه و جوزف بورل، رئیس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و همچنین علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها به‌صورت مستمر ادامه یافت. گفته می‌شود درجریان مذاکرات مورا در تهران آخرین موضوع‌هایی که میان مذاکره‌کنندگان مطرح شده، مورد بررسی قرار گرفته‌است و هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها پس از دریافت نکات ایران، برای انتقال این مطالب راهی واشنگتن شد. 
در شرایطی که به اذعان مقام‌های مسئول، ایران و تروئیکای اروپایی درباره یک متن به توافق رسیده‌اند و این متن صرفا نیازمند یک ویرایش نهایی است، اما طرف آمریکایی همچنان درحال مانع‌تراشی در مسیر لغو تحریم‌ها علیه ایران است.  در روزهای اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شخص حقیقی و 4شرکت ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در جریان برگزاری سومین نشست همسایگان افغانستان به میزبانی چین در پکن، با انتقاد از رویکرد آمریکا در زمینه تحریم اخیر برخی مقام‌های ایرانی، بر این موضوع تأکید کرد که «اکنون همه‌چیز به این بستگی دارد که آیا آمریکا می‌خواهد واقع‌بینانه رفتار کند یا مسئول شکست مذاکرات باشد». او درباره برخی ابهام‌های به‌وجود آمده در روزهای اخیر پیرامون خروج سپاه از فهرست تحریم‌ها، بر این موضوع تأکید می‌کند که «موضوع خارج‌کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از فهرست تحریم‌های یکجانبه آمریکا، یکی از موضوع‌های اصلی ما در مذاکرات است. برخی ‌هلدینگ‌ها و مؤسسات حکومتی ما در فهرست تحریم‌ها قرار دارند و یکی از موضوع‌ها نیز سپاه پاسداران است.» امیرعبداللهیان به این نکته هم اشاره می‌کند که به وزرای امورخارجه کشورهای نزدیک به آمریکا اعلام کرده در پیام‌هایی که از آمریکا دریافت می‌شود، تعارض و تفاوت وجود دارد؛ «ما تا زمانی که تعهد محکمی نگیریم و توافق نکنیم، از دستاوردهای هسته‌ای خود کوتاه نمی‌آییم. اگر می‌خواهید نگرانی‌هایتان درباره مسائل هسته‌ای رفع شود، باید تحریم‌های ظالمانه را لغو کنید». 

آمریکا به‌دنبال تغییر ماهیت برجام
تعلل و ابهام‌آفرینی آمریکایی‌ها در زمینه احیای توافق هسته‌ای سال2015 درحالی‌است که به‌نظر می‌رسد آنها بیش‌از هر چیز به‌دنبال تغییر ماهیت توافق هسته‌ای از «رفع تحریم‌های اقتصادی» به «سیاست منطقه‌ای جمهوری‌اسلامی» هستند؛ سناریویی که برای فرار از اجرای تعهدهای واشنگتن در قبال ایران طراحی شده‌است. بر این اساس کارشناسان معتقدند مواضع اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه «خروج ترامپ از برجام، تروریستی اعلام‌کردن سپاه پاسداران و ترور سردار سلیمانی، نه‌تنها مانع ایران نشده بلکه موجب توسعه برنامه هسته‌ای آنها و البته بدترشدن شرایط آمریکا در منطقه شده‌است» تلاشی تازه ازسوی این کشور باهدف «ماهیت‌سازی جدید» برای برجام تلقی می‌شود. در شرایطی که فرار آمریکا از تعهدپذیری در قبال لغو تحریم‌های ایران، به‌عنوان اصلی‌ترین مانع بر سر راه به نتیجه رسیدن مذاکرات وین قلمداد می‌شود، اظهارات ند پرایس را می‌توان «آدرس غلط» برای مرتبط‌کردن توافق هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای دانست. این درحالی‌است که گفته می‌شود کنگره آمریکا درحال بررسی لایحه‌ای با حمایت هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه است که براساس آن، پنتاگون باید به کنگره گزارش دهد که ایران چند درصد از منابع مالی آزاد‌شده را برای تقویت گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه استفاده می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید