• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 24 اسفند 1400
کد مطلب : 156596
+
-

گرانفروشی سینما

حذف سانس‌های نیم‌بها، دریافت کارمزد توسط سایت‌های پیش‌فروش بلیت

شهاب مهدوی - روزنامه‌نگار

سینمای ایران همچنان به گرانفروشی ادامه می‌دهد؛ سینمایی که به‌نظر می‌رسد کلا بخش‌هایی از جامعه را از مخاطب هدفش حذف کرده است و می‌خواهد با گرانفروشی ۲ سال رکود دوران کرونا را جبران کند.

سانس نیم‌بها در ایام نوروز نداریم 
در حالی‌که اعلام شده بود بلیت تمام سانس‌های اول سینماها نیم‌بها خواهد بود، فیلم‌های نوروزی در همه سانس‌ها با «سقف» قیمت همان سینما به مخاطبان فروخته می‌شوند. پس از افزایش قیمت بلیت سینماها شورای صنفی نمایش اعلام کرد که سانس ابتدایی فیلم‌ها نیم‌بها‌ست و حتی پیشنهاد اولیه شورای صنفی نیم‌بها‌شدن 2سانس اول بود که مراجعه به سایت‌های فروش بلیت نشان می‌‌دهد همان نیم‌بها‌شدن سانس اول هم حذف شده است. به گزارش ایسنا، قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران ‌با تأیید این موضوع گفت: تصمیم اولیه‌ نیم‌بها‌شدن بلیت‌ سانس‌های اول برای زمانی بود که پیشنهاد بلیت ۵۰‌هزار تومانی مطرح شد ولی وقتی وزارت ارشاد بلیت ۴۵‌هزار تومانی - در واقع ۴۰ هزار تومان به اضافه ارزش‌افزوده - را مصوب کرد، نیم‌بها‌شدن بلیت سانس‌های اول منتفی شد. قیمت بلیت خیلی پایین اعلام شده چون با هزینه‌های سینما هیچ همخوانی ندارد. وقتی درآمد با هزینه متناسب نیست، سینمادار چطور باید سینمایش را اداره کند؟ اقتصاد معادله‌ دارد و برای رونق چرخ اقتصادی سینما باید همه‌‌چیز را در این معادله درنظر گرفت. این در حالی است که باید ابتدا یک بررسی کارشناسی می‌شد تا ببینند هزینه یک روز سینما و قیمت بلیت آن چقدر است! او با ابراز امیدواری از اینکه سینماها با فیلم‌های نوروزی رونق بگیرند، تأکید کرد:‌ اگر تصمیم عاجلی برای وضعیت سینماها گرفته نشود، بسیاری از سالن‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند و با متناسب‌نبودن دخل و خرج مجبور به تعطیلی می‌شوند. با وجود اینکه سانس‌ ابتدایی سینماها نیم‌بها نیست، ولی روزهای سه‌شنبه همچنان بلیت‌ها نیم‌بها فروخته می‌شوند. هم‌اکنون فیلم‌های «گل‌به‌خودی»، «قدغن» و «موقعیت مهدی» از فیلم‌های نوروزی در حال اکران هستند و 4فیلم «روز صفر»، «مرد بازنده»، «شادروان» و «سگ‌بند» از چهارشنبه ۲۵ اسفند روی پرده می‌روند.

۴ درصد کارمزد برای سایت‌های بلیت‌فروشی
در روزهای اخیر همه از افزایش بهای بلیت به ۴۵‌هزار تومان گفتند و نوشتند. این در حالی است که قیمت مصوب بلیت برای افرادی است که مستقیم به گیشه مراجعه کنند. اگر از طریق سایت‌های پیش‌فروش اقدام به تهیه بلیت کنید، باید ۴۷‌هزار تومان پرداخت کنید. اینطور که مهر گزارش کرده همه‌‌چیز از راه‌اندازی سامانه یکپارچه «سمفا» برای مدیریت فروش و اکران سینمای ایران شروع شد؛ از همان زمانی که سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت به‌عنوان بخشی از سامانه سمفا درنظر گرفته شدند و ۵‌مرجع فروش بلیت یعنی «گیشه‌۷»، «سینماتیکت»، «آپ»، «ایران‌تیک» و «سینمابلیت» با هدف شکستن انحصار فعالیت خود را در این حوزه آغاز کردند.
گرچه بعدها از همین ۵ سامانه 2درگاه عرضه بلیت به کناری رفتند و تنها سینماتیکت به‌عنوان قدیمی‌ترین مرجع بلیت‌فروشی در کنار 2سامانه گیشه7 و ایران‌تیک به فعالیت خود تا امروز ادامه داده‌اند. اما همزمان با دو‌نرخی‌شدن قیمت بلیت‌ها، بحثی تازه به میان آمد؛ سامانه‌های فروش بلیت مجاز شدند تا در قبال فروش بلیت علاوه بر قیمت مصوب، ۴‌درصد کارمزد به‌عنوان «خدمات آنلاین» از خریداران خود دریافت کنند، به این صورت که خریدار بلیت آنلاین باید پول بیشتری نسبت به مخاطبی که از گیشه بلیت می‌خرد پرداخت کند؛ هزینه‌ای که تا پیش از آن پرداختش برعهده سینماداران بود اما یکباره به دوش مخاطبان افتاد و به جیب آنها واگذار شد. فرایند خدمات آنلاین جزو آن‌دسته از اموری است که به صنف سینمادار ارائه می‌شود و طبیعتا هزینه آن باید از سوی آنها پرداخت شود، این موضوع می‌تواند بخشی از قیمت تمام‌شده بلیت باشد نه اینکه به‌عنوان هزینه‌ای مضاعف به مخاطب تحمیل شود.

سینما؛ تفریحی گران برای اکثریت مردم
حذف سانس‌های نیم‌بها، افزایش بهای بلیت به ۴۵‌هزار تومان که درصورت خرید از سایت‌ها به ۴۷‌هزار تومان افزایش می‌یابد، یک پیام آشکار دارد؛ سینمای ایران مخاطب خود را در میان اقشار برخوردار جست‌وجو می‌کند. طبیعی است که با این میزان فشار اقتصادی، بسیاری از اقشار جامعه که هنوز مخاطب سینما بودند، با گیشه خداحافظی کنند. احتمالا جای خالی آنها با افزایش بهای بلیت فعلا پر خواهد شد. به هر حال طبقه‌ای در این جامعه وجود دارند که اگر امروز بلیت سینماها به ۱۰۰‌هزار تومان هم برسد همچنان می‌توانند مخاطب این سینما باشند. می‌ماند مردم عادی، که به‌نظر می‌رسد حذف‌شدنشان از دایره مخاطبان اهمیت چندانی برای تصمیم‌گیران ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید