• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15624
+
-

توسعه جنوبی

مسئولان از ضرورت حفظ فضای سبز در اجرای دایره سوم شهر همدان می گویند

شهری
توسعه جنوبی



حمید نصرتی‌قانعی| همدان- خبرنگار

با افزایش جمعیت همدان توسعه این شهر اجتناب‌ناپذیر است. توسعه همدان تنها از سمت جنوب جغرافیایی آن قابلیت اجرا دارد تا حلقه بسته شهر که با رسیدن به محدوده و حریم فرودگاه تنگ‌تر شده است، باز شود. با این شرایط، متخصصان شهری باید به سرعت ایده‌ای برای خارج شدن همدان از این محصور بودن و محدودیت ارائه دهند. یکی از طرح‌هایی که از سوی مسئولان مطرح شده اجرای رینگ سوم شهر است. هرچند برخی آن را موجب حذف بخشی از فضای سبز باغ‌های اطراف همدان از جمله در محور گنجنامه می‌دانند. 


سخن مردم

حسین صادقی، شهروند همدانی، می‌گوید: برای خرید خانه در این شهر باید مشکلات تسهیلات بانکی با سود‌های کلان و جور کردن چند ضامن معتبر را بپذیرید یا در بدترین نقاط شهر بدون امکانات خانه اجاره کنید. وقتی شهر امکان توسعه ندارد، وضعیت آن همین است که می‌بینید عده‌ای با پول باد‌آورده املاک خود روزگار را خوش سر می‌کنند و دیگران باید عمری با سختی و رنج نداشتن خانه و پرداخت اجاره و شنیدن غرغر صاحبخانه سر کنند. باید شهر فرصت رشد و توسعه داشته باشد. 

صبا بهرامی منصور، دیگر شهروند همدانی هم می‌گوید: چرا شهر نباید رشد کند تا فرصت سرمایه‌گذاری در نقاط بکر آن برای دیگران ایجاد شود. یک سمت همدان رشد کرده و سمت دیگر آن در نبود مدیریت شهری با دریایی از مشکلات درگیر است. در نقطه‌ای از شهر امکانات وجود دارد و در نقطه‌ای دیگر نیست. اگر راه شهر را از سمت جنوب جغرافیایی باز کنند، فرصت توسعه آن و رونق کسب وکار ایجاد می‌شود. برای حفظ فضای سبز هم می‌توان درختان جایگزین در نقاط دیگر کاشت. 


خارج شدن طرح از اجرا

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر همدان به همشهری می‌گوید: اجرای دایره سوم شهر همدان در طرح جامع در دوره‌ای حذف شده بود. در طرح جامعی هم که در حال تدوین است، باید مشاور نظر و دیدگاه خود را در خصوص مزایا و معایب دایره سوم ارائه دهد تا مشخص شود این طرح در جمع‌بندی کلی برای شهر همدان منافعی دارد یا خیر.
 مشاور طرح جامع همدان باید با توجه به وضعیت موجود شهر این موضوع را بررسی کند. بازه زمانی برای مطالعه این طرح 18 ماه در نظر گرفته شده که 14 ماه از آن گذشته و مشاور از زمانبندی عقب است. 
مشاور باید دیدگاه همه اهالی فن را در حوزه شهر‌سازی و مردم جویا شود و سپس طرح خود را ارائه دهد. اعضای شورا هم نظرات خود را به مشاور ارائه کرده‌اند. 

نرگس نور‌الله‌زاده می‌افزاید: من به این یقین نرسیده‌ام که اجرای حلقه یا دایره سوم همدان برای این شهر منافعی دارد چراکه ممکن است فرصت زمین‌خواری برای برخی ایجاد کند یا درختان موجود در مسیر آن قطع شود که آثار ناگواری برای فضای سبز شهر دارد. وی با بیان اینکه می‌توان طرح‌های شهری را طوری اجرا کرد که طبیعت‌گرا باشند، اضافه می‌کند: قوانین شهر‌سازی هم باید به‌روز باشند در حالی که این قوانین به دهه‌های قبل تعلق دارند و با نیاز روز شهر‌سازی در کشور منطبق نیستند.
 ضمن این که در حال حاضر بیشتر مردم برای تفریح پایان هفته به بلوار ارم و گنجنامه می‌روند و به جای استفاده از هوای پاک آن بیشتر درگیر ترافیک و آلودگی‌ می‌شوند.

 به شهرداری تاکید کرده‌ایم که برای راه برگشت این مسیر مطالعه‌ای انجام ندهد بلکه باید به دنبال طرحی جایگزین باشد که مردم مراجعه‌کننده به این نقطه از شهر همدان بتوانند خودروی خود را در نقطه‌ای نزدیک به آن پارک کنند و بعد خودرو‌هایی که آلوده‌کننده هوا نیستند مردم را به آنجا منتقل کنند و دوباره به پارکینگ برگردانند. هوای پاک همدان باید حفظ شود. 
وی ادامه می‌دهد: کاهش بار ترافیکی تحمیل شده به شهر ‌همدان که ناشی از عبور خودرو‌های سنگین است و هزینه‌های آن باید از بودجه‌های ملی و استانی تامین شود که در حوزه فعالیت نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی است. اعضای شورای شهر در شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان عضو نیستند تا از مردم دفاع کنند. 


خرید دستگاه درخت جابه‌جاکن

سرپرست معاونت خدمات شهری و سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان از خرید دستگاه درخت جابه‌جاکن برای جلوگیری از قطع درختان در مسیر اجرای طرح‌های عمرانی شهر خبر می‌دهد. 
وحید علی‌ضمیر می‌گوید: شهرداری تلاش خود را برای بهر‌ه‌مندی از فناوری نوین جابه‌جایی درختان در دستور کار دارد و حتی از مراکز شهری که این سامانه را در اختیار دارند و شرکتی که توانایی ساخت این دستگاه را در ایران دارد بازدید کرده است. تصمیم داریم بعد از بررسی مزایا و معایب آن و تأمین منابع مالی توسط شهرداری اقدام لازم را برای خرید این دستگاه انجام دهیم تا هنگام اجرای طرح‌های عمران شهری دیگر به بریدن و قطع درختان واقع در مسیر نیازی نباشد. 

وی  می‌افزاید: هزینه برآورد شده برای خرید این دستگاه حدود 200 میلیو‌ن تومان است، نمونه خارجی این دستگاه 5 برابر بیش از این قیمت دارد، البته این هزینه خود دستگاه است و دستگاه حمل‌کننده و فعال‌کننده آن جداگانه باید خریداری شود. 
علی‌ضمیر ادامه می‌دهد: شهرداری افزون بر کاشت درختان، حفظ و احیای این فضا را به طور مستمر انجام می‌دهد. طرحی را که الزام قانونی برای شهرداری‌هاست و هدف از اجرای آن پیشگیری از زمین‌خواری و حفظ فضای سبز باغی در شهر‌هاست، آغاز کرده‌ایم تا بر مبنای آن درختان باغ‌های شهر هم شناسنامه‌دار شوند. در این طرح همه درختان باغ‌های واقع در محدوده شهری شمارش و نوع آن مشخص می‌شود (مثمر و غیرمثمر). بنا‌های موجود در باغ هم از لحاظ متراژ تعیین می‌شود تا امکان دست‌اندازی به با‌غ‌های شهر کاهش یابد. بعد از شناسنامه‌دار شدن درختان باغ‌ها، همه باغداران موظفند تا هر تغییر در درختان باغ را با شهرداری (حوزه فضای سبز) هماهنگ کنند و از کمیسیون ماده 7 مجوز بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید