• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15616
+
-

مافیا در مرکز تروما؛ ادعا یا واقعیت؟

بیماران از خدمات‌دهی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی ناراضی هستند

سلامت
مافیا در مرکز تروما؛ ادعا یا واقعیت؟




سجاد محمدی | کرمانشاه- خبرنگار:

بیمارستان آیت‌الله طالقانی شهر کرمانشاه از بیمارستان‌های قدیمی شهر است که نزدیک  به 5 دهه می‌شود که فعالیت می کند و ‌اکنون به عنوان مرکز ترومای غرب کشور روزانه پذیرای  بیماران بسیاری  از استان‌های دیگر ایران و حتی کشور عراق است و خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی را به بیماران ارائه می‌دهد و 208 تخت فعال دارد. این بیمارستان در زمان جنگ تحمیلی نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان شهر، خدمات بسیاری  را به مجروحان ارائه می‌داد و ‌اکنون از شلوغ‌ترین بیمارستان‌های استان کرمانشاه است. روزانه صدها بیمار ترومایی و تصادفی به اورژانس بیمارستان آیت الله طالقانی مراجعه می‌کنند. سری به بیمارستان طالقانی زدیم و از وضعیت نه چندان مناسب آن بازدید کردیم. 

«حسینیان» یکی از مراجعه کنندگان به بیمارستان آیت‌الله طالقانی است و در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: متاسفانه رسیدگی خوبی در این بیمارستان و به‌ویژه در اورژانس به بیماران نمی شود. دست برادرم دچار بریدگی شده بود و وقتی به اورژانس بیمارستان طالقانی مراجعه کردیم ساعت‌ها معطل ماندیم و برادرم را بعد از چند ساعت به اتاق عمل بردند. یکی از مسائلی که واقعا بیماران و همراهان آن‌ها را آزار می‌دهد، این است که وقتی برای تشکیل پرونده یا کارهای پذیرش مراجعه می‌کنیم، کارکنان وظیفه‌شناس نیستند. به موقع سرکار حاضر نمی شوند. ناگهان از محل کار خود می‌روند و نیم ساعت بعد بر می‌گردند و مدت‌ها برای کارهای کوچک اما حیاتی باید منتظر بمانیم. وی ادامه می دهد: اورژانس بیمارستان آیت‌الله طالقانی نظم نداشته وکارکنان چندان دغدغه بیماران را ندارند. بیمار ساعت‌ها درد می‌کشد و کسی سراغش نمی‌آید و وقتی هم  اعتراض می‌کنیم می‌گویند پزشک کشیک هنوز به بیمارستان نیامده و در مطب خودش است. کارکنان این بیمارستان آدم را از مراجعه پشیمان می‌کنند که دیگر هرگز به این بیمارستان نیاید.


سردرگمی بیماران

«بهرامی» یکی از بیمارانی است که به اورژانس بیمارستان آیت‌الله طالقانی مراجعه کرده و می‌گوید: کارکنان بیمارستان بیماران را سردرگم می‌کنند و رسیدگی خوبی ندارند. وضعیت سرویس‌های بهداشتی را هم که می‌بینید در می‌یابید که به هیچ وجه بهداشتی و جوابگوی بیماران نیست.  در بیمارستان تخت همراه  وجود ندارد  و این بیمارستان محل مراجعه بیماران تصادفی است که نیازمند امکانات رفاهی و خدماتی بیشتری برای خود و همراهانشان است. 
«محمودیان» یکی از دیگر از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان آیت‌الله طالقانی است که می‌گوید: موضوع ناراحت‌کننده‌ای که در بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه وجود دارد، مافیای انتقال بیماران به بخش خصوصی است و خدای ‌نکرده اگر بیمار ترومایی باشد به هزار و یک دلیل او را تحت فشار می‌گذارند که باید به بخش خصوصی مراجعه کند تا درمان شود. این مافیا  فشار مالی بسیار سنگینی را به بیمار تحمیل می‌کند.

یکی از پزشکان بیمارستان آیت‌الله طالقانی که نخواست نامش فاش شود نیز در گفت وگو با همشهری موضوع مافیای انتقال بیماران ترومایی به بخش خصوصی را تایید می کند و می گوید: متاسفانه این موضوع صحت دارد. چند سال پیش به خاطر  دارم که جوانی را در چهارشنبه سوری به بیمارستان آورده بودند که 2 دستش قطع شده بود. پزشک مربوطه می‌گفت که باید به بیمارستان خصوصی بروی تا به درمانت رسیدگی کنم و حتی مشاجره‌ای 
هم پیش آمد. رئیس سابق بیمارستان آیت‌الله طالقانی نیز موضوع ارجاع بیماران بیمارستان آیت الله طالقانی به بخش خصوصی را تایید می‌کند و می گوید: افرادی با زورگیری، بیماران ترومایی را به بخش خصوصی ارجاع می‌دهند و این رویه ناپسند عرف شده است و هرکسی که مخالفت کند او را بر هم زننده نظم و مقررات می‌دانند. دکتر «فرشید رئیسی» می افزاید: متاسفانه رویه‌ای در بیمارستان آیت‌الله طالقانی حاکم شده که بیمار با زبان خوش باید به بخش خصوصی برود تا درمان شود و اگر نرود و مقاومت کند آن‌قدر او را نگه می‌دارند تا همه دار و ندارش  را برای درمان بدهد.

اما اظهارات «خسرو فرهادی» رئیس‌فعلی بیمارستان آیت‌الله طالقانی نیز قابل تأمل است. وی موضوع ارجاع بیماران از این بیمارستان به بخش خصوصی را رد
می‌کند و می‌گوید: ما آماری نداریم که این ادعا را ثابت یا تایید کند. فرهادی توضیح  می دهد : قریب به اتفاق بیمارانی که به بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه مراجعه می‌کنند، حاضر نیستند از این بیمارستان بروند زیرا هزینه درمان بیماران تصادفی رایگان و برای کسانی هم که بیمه داشته باشند، رایگان است، مگربرای افرادی که دعوا و نزاع کرده باشند. 

رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه یادآور می شود: آماری که بحث ارجاع بیماران از این بیمارستان به بخش خصوصی را توجیه کند وجود ندارد. وی با بیان این‌که بیمارستان آیت‌الله طالقانی مرکزدرمان ترومای غرب کشور است، در این بیمارستان 2 نوع اتاق عمل داریم، یکی 13 تخته بوده که قرار است تعداد تخت‌ها افزایش یابد و دیگری اتاق گچ‌گیری در طبقه پایین اورژانس است.


وضع سرویس‌های بهداشتی

فرهادی در باره وضع سرویس‌های بهداشتی این بیمارستان نیز می گوید: یکی از مشکلاتی که ما داریم همراهان بیمار هستند، متاسفانه گاهی 10 نفر با یک بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کنند و به تبع سرویس‌ها بسیار شلوغ می‌شوند. 
وی می افزاید: نظافت در بیمارستان بسیار حائز اهمیت است و ناظرانی از قوه قضاییه، دانشگاه علوم پزشکی و... بر امحای زباله‌های بیمارستان نظارت جدی دارند.  زباله‌های داخل اتاق عمل و داخل بخش‌ها نیز جدا هستند و با شرکت‌های مختلف برای امحای زباله قرارداد داریم.


کمبود نیروهای خدماتی

رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی با اشاره به کمبود نیروهای خدماتی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی اضافه می کند: همه بخش‌های بیمارستان هر روز نظافت می‌شود و بیشترین تاکید ما بر اورژانس است، زیرا بیشتر بیماران ترومایی دارای خونریزی مراجعه می‌کنند و کار نظافت آن‌ها بسیار مهم است.  «خسرو فرهادی» ادامه می دهد: این بیمارستان 215 تخت مصوب دارد وهم اکنون مرکز ترومای غرب است و همه بیمارانی که دچار تصادف و سانحه می‌شوند  بیشتر به این بیمارستان انتقال می‌آیند . در جریان زلزله 21 آبان1396، بیش از 1000 بیمار را در 72 ساعت اول وقوع زلزله، پذیرش کردیم و 90 درصد بیماران در جریان زلزله در بیمارستان آیت الله طالقانی پذیرش شدند. وی با اشاره این‌که روزی 200 بیمار به اورژانس این بیمارستان مراجعه می‌کنند، می افزاید: تعداد نیروهای خدماتی نسبت به ظرفیت بیمارستان کم است و این مورد را به دانشگاه اطلاع دادیم و قول مساعد دادند تا نیروهای خدماتی و کمکی ما را افزایش دهند. فرهادی  به وضعیت بخش آنکولوژی بیمارستان آیت الله طالقانی اشاره می کند  و می گوید: 10سال است که این بیمارستان به کار مقابله با سرطان ورود کرده و 35 تخت برای این کار داریم . بخش  شیمی‌درمانی بیمارستان نیز فعال است. وی با بیان این‌که ماهیانه دست کم 600 بیمار سرطانی به بیمارستان طالقانی مراجعه می‌کنند، می افزاید: تا چند ماه آینده مرکز شیمی‌درمانی120 تخته امام رضا (ع) آماده می‌شود و این بخش نیز به آن‌جا منتقل می‌شود. رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی با اشاره به اقدامات عمرانی در این بیمارستان، اضافه می کند: 2 بخش مراقبت‌های ویژه با استاندارد بسیار مناسب ایجاد شده که آماده است و بیش از 40 تخت دارد که باید تجهیزات آن نصب شود. توسعه اتاق عمل نیز در برنامه قرار دارد، اورژانس جدید با امکانات جدید در حال احداث بوده و امید است  تا اسفند سال‌جاری آماده بهره برداری  شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید