• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15614
+
-

«گرین»6 سال در انتظار محیط بان

تخلفات زیست محیطی از سوی شکارچیان غیر مجاز 700 گونه گیاهی و جانوری منحصر به فرد منطقه گرین را تهدید می کند

زیست بوم
«گرین»6 سال در انتظار محیط بان




عباس دارایی| سلسله - خبرنگار:

«گرین» یکی از مناطق صید و شکار ممنوع لرستان است که فاقد پاسگاه محیط بانی است. منطقه گرین دارای 70هزار هکتار مساحت است که بخش عمده آن در داخل حوزه استحفاظی لرستان واقع شده است.با گذشت 6 سال از ارتقای این منطقه به منطقه صید و شکار ممنوع از سوی سازمان محیط زیست اما پاسگاه محیط بانی در آن ایجاد نشده و به علت کمبود اعتبارات ایجاد این پاسگاه در گرین به تعویق افتاده است. گرین دارای 700 گونه گیاهی و جانوری منحصر به فرد در کشور است که به نظر می‌رسد با توجه به ارتقای آن به منطقه صید و شکار ممنوع و همچنین وجود تخلفات زیست محیطی و شکارهای ممنوع توسط شکارچیان غیر مجاز ایجاد پاسگاه محیط بانی در آن بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.


مناطق صید وشکار ممنوع در تیررس متخلفان
 
در این خصوص یک فعال زیست محیطی در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند : 25درصد از تنوع زیستی کشور در لرستان واقع شده و به همین دلیل مناطق صید و شکار ممنوع استان همواره در تیررس متخلفان زیست محیطی و شکارچیان غیر مجاز است. «یعقوب ناصری» می‌افزاید: حجم قابل ملاحظه‌ای از سهم لرستان در تنوع زیست محیطی کشور در منطقه گرین واقع شده است و به دلیل وجود گونه‌های کم نظیر گیاهی و جانوری این منطقه به منطقه صید و شکار ممنوع تبدیل شده است.

وی بیان می‌کند : هر جا گونه‌های نادر جانوری وجود داشته باشد شکارچیان غیر مجاز نیز سعی می‌کنند مبادرت به شکارهای غیر مجاز کنند و گرین به دلیل نبود پاسگاه محیط بانی در تیررس تخلفات زیست محیطی و شکارهای غیر مجاز است.
این فعال محیط زیست با بیان این‌که گرین باید به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا کند، ادامه می‌دهد: پس از احداث پاسگاه محیط بانی و با توجه به وجود پتانسیل‌های متعدد زیست محیطی در این منطقه،گرین باید به منطقه حفاظت شده ارتقا یابد.


تنوع زیستی بالای لرستان 

مدیرکل محیط زیست لرستان نیز در این خصوص به همشهری می‌گوید: لرستان با دارا بودن 1/7درصد مساحت کشور از تنوع زیستی بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوری که بسیاری از گونه‌های نادر گیاهی و جانوری در این استان واقع شده اند. «مهرداد فتحی بیرانوند» می‌افزاید: تا کنون 368 گونه جانوری و هزار و 700گونه گیاهی در استان لرستان شناسایی شده است. وی بیان می‌کند : 25درصد تنوع زیستی کشور در لرستان واقع شده و به تبع آن حجم وسیعی از تنوع زیستی استان در منطقه گرین قرار دارد.

فتحی بیرانوند عنوان می‌کند : منطقه گرین در سال 91 از سوی سازمان محیط زیست به منطقه صید و شکار ممنوع تبدیل شده است اما خلاء پاسگاه محیط بانی در آن احساس می‌شود . مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان این‌که گرین با 70هزار هکتار وسعت به پاسگاه محیط بانی نیاز دارد، می‌افزاید: منطقه گرین با دارا بودن وسعت زیاد، نیازمند پاسگاه محیط بانی است؛ زیرا شکارچیان غیر مجاز و متخلفین زیست محیطی از استان‌های همجوار به این منطقه می‌آیند و نیاز است برای صیانت از گونه‌های نادر گیاهی و جانوری پاسگاه محیط بانی ایجاد شود.


احداث 4 پاسگاه محیط بانی در سال جاری

این مسئول با بیان این‌که 4 پاسگاه محیط بانی سال جاری در مناطق حفاظتی استان احداث خواهد شد، عنوان می‌کند :این پاسگاه‌ها در مناطق حفاظت شده گرین،چهار شاخ،سراب رفتخان و بیشه دالان احداث و راه اندازی خواهند شد.
فتحی بیرانوند با اشاره به اهمیت حفاظت از گونه‌های زیست محیطی گرین، بیان می‌کند : تامین اعتبار اولیه صورت گرفته و از اعتبارات سال جاری با همکاری کمیته برنامه ریزی استان با تامین لازم، پاسگاه محیط بانی گرین احداث خواهد شد.
مدیرکل محیط زیست لرستان می‌گوید: در سال‌های اخیر سیاست سازمان محیط زیست عدم ارتقای مناطق صید و شکار ممنوع به حفاظت شده است؛ زیرا سازمان معتقد است با وجود مناطق حفاظت شده باید به سمت ارتقای کیفی و زیرساختی آنها برویم تا این‌که مناطقی دیگر به فهرست آنها بدون داشتن زیرساخت‌ها اضافه شوند.

وی می‌افزاید: سازمان محیط زیست به دنبال ارتقای مناطق حفاظت شده است و همین سیاست باعث شده تا پرونده‌های مناطقی که برای ارتقا از صید و شکار ممنوع ارسال شده اند در نوبت مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست بمانند. «فتحی بیرانوند» معتقد است؛ لرستان تنوع زیستی بالایی دارد و این تنوع زیستی ارزش حفاظتی بالاتری از مناطق حفاظت شده کویری دارد و انتظار ما این است مناطق لرستان به دلیل ارزش بالای تنوع زیستی ارتقا پیدا کنند.


ارتقای مناطق حفاظت شده به 5 منطقه

این مسئول می‌گوید: گرین الشتر، هشتاد پهلو خرم‌آباد، 4 شاخ دلفان، قالی کوه الیگودرز و تالاب‌های پلدختر و زیستگاه سمندر از جمله مناطق شکار و صید ممنوعی هستند که پرونده آنها برای قرار گیری در بین مناطق حفاظت شده به سازمان ارسال شده و در انتظار مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست هستند.
وی ادامه می‌دهد: با پیگیری‌هایی که صورت داده ایم قبل از ارتقای منطقه گرین به حفاظت شده چارت پاسگاه با 8 نفر تصویب شده و اقدام‌های اولیه برای احداث این پاسگاه در منطقه کهمان صورت گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید