• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15613
+
-

صادرات 4برابری شهرک‌های صنعتی

40 شهرک از مجموع 61 شهرک صنعتی فارس در مناطق محروم واقع شده است

صنعت
صادرات 4برابری شهرک‌های صنعتی




زینب شهریاری| شیراز - خبرنگار:

شهرک‌های صنعتی از مهم‌ترین عرصه‌های صنعتی در فارس محسوب می‌شوند که با توجه به فراهم بودن امکانات و زیرساخت‌ها مانند زمین، آب، برق و گاز برای سرمایه گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و کارآفرینی، فضای مناسبی به شمار می‌روند. 61 شهرک صنعتی در استان وجود دارد که حدود 40‌مورد آن در نواحی محروم واقع شده‌اند که این مهم می‌تواند در رونق اقتصادی و آبادانی این مناطق نقش عمده‌ای ایفا کند. با همه این توصیفات به گفته مسئولان و کارشناسان اقتصادی در بخش‌های صنعتی از ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده نشده است و پایه‌های این عرصه نیاز به تقویت دارد.


شرایط دشوار کارآفرینان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تخصصی مدیران حقوقی شرکت شهرک‌های صنعتی کشور که به میزبانی فارس برگزار شد، گفت: با وجود فراهم‌بودن زیرساخت‌ها در تمامی‌زمینه‌ها، هنوز نتوانسته‌ایم با استفاده از مزیت‌ها و ظرفیت‌ها به نیاز شغلی جوانان پاسخ مثبت بدهیم. «صادق نجفی» به وضعیت بحرانی اشتغال در شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که باید از هم اکنون لباس جهادی بپوشیم و به عنوان یک خادم برای مردم در رابطه با ماموریت‌هایی که نظام برای ما در نظر گرفته است، کوتاهی نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط در کشور به گونه‌ای است که بیش از هر چیزی باید فضای کسب و کار را برای کارآفرینان مهیا کنیم، ادامه داد: گره‌ها و موانعی را با قوانین و مقررات حقوقی ایجاد کرده‌ایم که خودمان هم در آنها مانده‌ایم.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه فضای کسب و کار را برای کارآفرینان آنقدر سخت کرده‌ایم که هیچ کسی حاضر نیست در این عرصه وارد شود، اضافه کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا یک کارآفرین بتواند تمام اقدامات را از طریق پرتال انجام دهد و نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشد.
وی معتقد است: اگر از ابتدا شرایط روان و آسانی را برای افرادی که اهلیت کار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی داشته‌اند فراهم کرده بودیم، امروز با بعضی از این مشکلات روبه‌رو نبودیم.


برخورد نامناسب دستگاه‌های نظارتی

رئیس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران به فرار مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های شهرک صنعتی از مسئولیت خود اشاره کرد و گفت: شرکت‌های شهرک صنعتی، شرکت‌های مستقلی هستند که صفر تا صد امور بر عهده خود آنها قرار داده شده است.
نجفی به برخوردهای نامناسب دستگاه‌های نظارتی نیز اشاره و تاکید کرد: کسانی که امروز در این کشور مدیر شده‌اند باید با تمام وجود و تا پای جان کار کنند؛ چرا که اگر کسی عشق به خدمت نداشته باشد باید یا خودش کنار برود یا ما آنها را کنار بگذاریم. وی همچنین خطاب به مسئولان حقوقی شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: ما متولی بیش از 92 درصد از صنایع کشور هستیم و با جود داشتن سازمانی چابک و جوانگرا، نیاز به افرادی داریم که خدمتگزار کارآفرینان باشند.

نجفی با اشاره به سفارشی بودن مدیرانی که تلاشی برای رسیدن به مسئولیت نداشته‌اند، بر خشکانده شدن گلوگاه‌های فساد در شرکت شهرک‌های صنعتی تاکید کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود 800 شهرک صنعتی در کشور، گفت: امروز تنها 400 شهرک صنعتی در ایران فعال است که آنها نیز باید محوریت کار خود را بر مبنای جذب کارآفرینان قرار دهند، اما متاسفانه در کشور ما کارآفرین به عنوان یک فرد خوشنام بین مردم تلقی نمی‌شود.
نجفی به تفاوت سرانه صادرات ایران در برخی اقلام مانند پوشاک با کشوری مانند ترکیه اشاره کرد و افزود: سرانه صادرات پوشاک در کشور ترکیه سالانه 140 میلیارد دلار است اما در ایران به این ظرفیت نپرداخته‌ایم. وی اضافه کرد: اگر بتوانیم سالانه تنها 3 میلیارد دلار صادرات پوشاک داشته باشیم، اشتغالزایی بسیار بالایی شکل خواهد گرفت.


رتبه دوم فارس در صادرات کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز با اشاره به اینکه 4200 واحد صنعتی در فارس فعالیت دارند، گفت: مجموعه زیادی از این واحدهای صنعتی در مجموعه شرکت‌های صنعتی مشغول به کار هستند.
«علی همتی» با اشاره به وجود 160‌هزار واحد صنعتی و 580 واحد معدنی در این استان از صادرات هزار و 43‌میلیون دلاری فارس در 10ماه از سال‌96 خبر داد و افزود: استان در این زمینه پس از خراسان رضوی، رتبه دوم را در کشور دریافت کرد. وی خطاب به معاون وزیر خواستار جدی گرفتن اختیارات و تفویض‌ها به استان‌ها شد و ادامه داد: در هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی فارس همه تلاش ما بر حمایت از حقوق تولیدکنندگان و همه کسانی که برای صدور مجوز اقدام می‌کنند، بوده و تاکیدمان بر این است که از همه امکانات و منابع استفاده کنیم تا تولیدکننده‌ای به بیرون هدایت نشود.

همتی به اهمیت سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: به تمام کسانی که برای دریافت مجوز سرمایه گذاری مراجعه می‌کنند توصیه می‌کنیم که با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی، در این مکان‌ها سرمایه‌گذاری کنند. وی اضافه کرد: اینکه سرمایه گذار بخواهد در جایی خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام به تهیه زمین و سرمایه‌گذاری کند، با توجه به هزینه تأمین امکانات و زیرساخت‌ها به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست، بنابراین بهترین گزینه، سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی است.


اتصال 240 واحد صنعتی به شبکه فاضلاب

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت:  صادرات شهرک‌های صنعتی استان در سال 96 نسبت به سال 95 طبق آمار 4 برابر شده است. «احد فتوحی» اضافه کرد: در سال گذشته موفق به اتصال 240 واحد صنعتی به شبکه فاضلاب شدیم که در این باره بیش از 88 جلسه پایش برگزار شده است. وی حمایت از 265 واحد صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را از اقدامات شاخص شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در سال گذشته اعلام کرد و افزود: در سال 96 مشوق‌های 60 تا 90 درصدی مالی برای نواحی و شهرک‌های صنعتی اعمال شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه 61 شهرک صنعتی در استان وجود دارد که حدود 40 مورد آن در نواحی محروم واقع شده‌اند، گفت: با ارائه مشوق‌هایی تلاش شد تا برای تداوم فعالیت، حمایت مالی شرکت را به دنبال داشته باشند. فتوحی همچنین تعیین تکلیف 170 قرارداد تک برگ و آزادسازی 5 هکتار از اراضی راکد را از دیگر دستاوردهای مهم این شرکت در سال 96 برشمرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید