• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15623
+
-

سه‌شنبه‌های میوه‌ای

شهروندان می‌توانند برای اطلاع از قیمت‌ها، روزهای سه‌شنبه هر هفته با شماره 38282893 تماس بگیرند

بازار
سه‌شنبه‌های میوه‌ای




آیدا رحیمی| یزد - خبرنگار:

یزدی‌ها همیشه برای تهیه میوه ارزان‌قیمت و با‌کیفیت از میوه‌فروشی‌های شهر مشکل دارند. پیش از آنکه میدان مرکزی میوه و تره‌بار از داخل شهر منتقل شود، بسیاری از شهروندان میوه مورد نیاز خود را از میدان تهیه می‌کردند؛ چرا‌که در قلب شهر و در دسترس مردم قرار داشت.

با ساخت میدان بزرگ و مجهز میوه و تره‌بار مرکزی در جاده کنارگذر، دسترسی شهروندان به میدان بسیار دور شد و بسیاری برای تهیه میوه و تره‌بار مورد نیاز خود به مغازه‌های شهر روی آوردند که مشکلات بسیاری از‌جمله کیفیت نامطلوب و قیمت گران میوه را به دنبال داشت.
شهرداری پیش از این، به اجرای طرح‌هایی ازجمله حمل‌و‌نقل رایگان شهروندان به میدان مرکزی میوه و تره‌بار و ایجاد واحدهای خرده فروشی اقدام کرد، اما چندان موفق نبود و استقبال مردم از میدان مرکزی میوه و تره‌بار به دلیل بعد مسافت بسیار کمرنگ‌تر از گذشته بود.

اما اعضای شورای شهر و مدیران شهری در این دوره به این نتیجه رسیدند که باید به میدان مرکزی میوه و تره‌بار رونق ببخشند و شرایطی را تدبیر کردند که شهروندان به‌راحتی به میدان دسترسی یابند و میوه باکیفیت و ارزان‌قیمت خریداری کنند؛ ازاین‌رو طرح «سه‌شنبه‌های خرید میوه» از میدان مرکزی میوه و تره‌بار را به اجرا درآوردند؛ شهروندان در این روز می‌توانند با خرید میوه از میدان میوه و تره‌بار مرکزی یزد، از تخفیفات ویژه بهره‌مند شوند و میوه با‌کیفیت را قیمت مناسب تهیه کنند.


عرضه میوه با تخفیف باورنکردنی

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد از آغاز طرحی مبنی بر خرید با تخفیف ویژه در روزهای سه‌شنبه هر هفته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار یزد واقع در جاده کنارگذر خبر می‌دهد.

«ابوالقاسم ابوالحسنی» می‌گوید: این طرح با نگاه ارزش‌محوری و با رویکرد خرید میوه ارزان‌ و با‌کیفیت، سه‌شنبه‌های هر هفته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، با حمایتِ میدان‌داران، اجرا می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب در این روز خاص میدان‌داران با هدف تسهیل زندگی شهروندان با هماهنگی سازمان، محصولات خود را با 40 درصد تخفیف عرضه خواهند کرد.
این مسئول اظهار می‌کند: در کنار غرفه‌های عمده‌فروشی میوه در میدان مرکزی، یک غرفه خرده‌فروشی نیز راه‌اندازی شده است که تاثیر بسزایی در تامین مایحتاج روزانه و هفتگی مردم خواهد داشت.

ابوالحسنی اضافه می‌کند: میزان تخفیفات ارائه‌شده در این طرح مورد نظارت قرار دارد و همشهریان می‌توانند در صورت نیاز و برای اطلاع از قیمت‌ها، روزهای سه‌شنبه هر هفته با شماره 38282893 واحد روابط‌عمومی و پاسخگویی به شکایات تماس بگیرند.
وی از اجرای این طرح برای اولین بار در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: در طرح سه‌شنبه‌های خرید میوه و تره‌بار تلاش می‌شود میوه با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت به دست مصرف‌کننده برسد.


برنامه‌‌های شورای شهر برای عرضه میوه و تره‌بار

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر نیز درباره اجرای طرح سه‌شنبه‌های میوه و تره‌بار در میدان مرکزی یزد می‌گوید: با توجه به لزوم حمایت از میدان‌داران میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهرداری و رونق دادن به این میدان، اقداماتی در دستور کار است. این اقدامات از دوره قبل آغاز اما در عمل با کوتاهی مواجه شد، اما این دوره با جدیت بیشتر دنبال می‌شود.
«مهدی کاشفی‌زاده» ادامه می‌دهد: اگر دسترسی‌ها به میدان مرکزی میوه و تره‌بار افزایش یابد و مسیر مناسب دسترسی ایجاد و از ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای ایجاد دسترسی مناسب مردم به میدان استفاده شود، مردم دسترسی مناسبی به میوه مناسب، ارزان و با‌کیفیت خواهند داشت.

وی می‌افزاید: طرحی در کمیسیون شهر هوشمند در حال پیگیری است که با فعالیت شرکت‌های خصوصی ، مردم میوه و تره‌بار مورد نیاز خود را به صورت آنلاین درخواست می‌کنند و این نیازها با صرفه‌جویی در زمان، ارزان‌تر و با‌کیفیت‌تر تامین خواهد شد.این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه هدف شورای شهر رونق بخشیدن به میدان مرکزی میوه و تره‌بار و افزایش دسترسی مناسب شهروندان به میوه و تره‌بار است، می‌گوید: میدان مرکزی میوه و تره‌بار یزد آن‌طور که باید به مردم یزد معرفی نشده است. در کلان‌شهرها، خانواده‌ها در روزهای قبل از تعطیلات یا روزهای تعطیل، میوه و سبزی را از مراکز بزرگ تهیه می‌کنند، اما این فرهنگ خرید هنوز در یزد تسری نیافته است که امیدواریم با اجرای این طرح، در بین شهروندان رواج یابد.
وی ادامه می‌دهد: تلاش می‌شود حضور واسطه‌ها در عرضه میوه و تره‌بار کاهش یابد؛ چراکه بدون حضور واسطه‌ها شاید قیمت میوه به یک‌سوم تا نصف کاهش یابد؛ به این ترتیب خانواده‌هایی که توان اقتصادی بالایی ندارند، قادر به تهیه میوه و تره‌بار خواهند بود.

وی می‌افزاید: در گذشته، میوه‌فروشان و طوافان، میوه را با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌کردند که صبح‌ها قیمت گران‌تر بود و در ساعات شب ارزان‌تر می‌شد تا کسانی که از نظر اقتصادی مشکل داشتند، بتوانند میوه تهیه کنند و همه اقشار جامعه دسترسی مناسب داشتند، اما هر کس که توانایی مالی بهتری داشت، میوه باکیفیت‌تری خریداری می‌کرد.
این پزشک عضو شورای شهر می‌گوید: جای سبزی و میوه در سبد خانوار یزدی بسیار کمرنگ است که مشکلات بسیاری برای سلامت شهروندان ایجاد خواهد کرد؛ از‌این‌رو در تلاش هستیم با اجرای طرح‌های مناسب، دسترسی مردم را به میوه و تره‌بار تازه و با‌کیفیت با قیمت ارزان فراهم کنیم.


تلاش برای راه‌اندازی مرکز عرضه مستقیم در شهر

رئیس کمیسیون خدماتش شهری شورای اسلامی شهر یزد درباره دایر کردن بازارچه‌های مستقیم عرضه میوه و تره‌بار در شهر اظهار می‌کند: طرح دایر کردن بازارچه‌های عرضه مستقیم در دوره قبل اجرا شد، اما در این دوره ایراداتی به آن وارد شد. برای مثال، میوه در این مراکز در ابتدا ارزان بود اما دوباره به قیمت دیگر مراکز عرضه نزدیک شد.
«مهدی کاشفی‌زاده» ادامه می‌دهد: برخی از این بازارچه‌ها در زمین‌های شهرداری و برخی در زمین‌های ملکی دایر شده بود و نگرانی ادعای مالکیت برای بازارچه‌هایی وجود داشت که روی زمین‌های شهرداری دایر شده بود.
این عضو شورای شهر اضافه می‌کند: لزوم حمایت از طوافانی که سرمایه‌گذاری و هزینه‌های کسب‌و‌کار را پرداخت کرده‌اند، باعث شده این بازارچه‌ها جمع‌آوری شود.
وی بیان می‌کند: اما در اساسنامه میدان مرکزی میوه و تره‌بار تبصره‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه در بازارچه‌هایی که محصولات با کیفیت و ارزان ارائه شود، امکان عرضه  خشکبار و آبزیان نیز به صورت مستقیم وجود دارد. این بازارچه‌ها در تهران و اصفهان وجود دارند و تلاش می‌کنیم مشابه آن در یزد نیز راه‌اندازی شود. 
کاشفی‌زاده می‌افزاید: راه‌اندازی این مراکز با توجه به اینکه مصرف میوه و سبزی در یزد بسیار کم است و شاهد شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و افزایش وزن هستیم، لازم و ضروری است؛ چرا‌که آنتی‌اکسیدان موجود در میوه جلو بسیاری از بیماری‌ها را خواهد گرفت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید