• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15596
+
-

بررسی ریسک آسیب دیدگی ها در سال پرفشار والیال ایران

معنوی نژاد به هفته‌های اول نمی رسد

پزشک تیم ملی: در لیگ ملت‌هامصدومان زیادی خواهیم داشت

معنوی نژاد به هفته‌های اول نمی رسد

نیلوفر حامدی| تیم‌ملی والیبال ایران در حالی به‌زودی عازم اردوی تدارکاتی صربستان می‌شود که در آستانه حضور در یکی از دشوارترین تورنمنت‌های چند سال اخیرش قرار دارد. شاگردان ایگور کولاکوویچ امسال باید در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال یک به یک قاره‌ها را پیش بروند و برگردند و تحت فشاری سخت‌تر از همیشه مقابل رقبای خود در هفته‌های پیاپی حاضر شوند. مسافت طولانی و به هم ریختن ساعت بدن بازیکنان (جت لگ) عمده مشکلی است که آنها را به آسیب و مصدومیت نزدیک می‌کند. از آنجایی که این مسابقات تنها تورنمنت پیش روی ملی‌پوشان نیست و والیبال ایران امسال و در میدانی مهم‌تر رقابت‌های قهرمانی جهان را پیش‌رو دارد حفظ بازیکنان و جلوگیری از ایجاد مصدومیت نکته مهمی است. مساله‌ای که سیامک افروزی پزشک تیم‌ملی والیبال ایران هم به آن اشاره کرد و گفت از همین حالا باید پیش‌بینی کرد که لیگ ملت‌های والیبال پرمصدومی خواهیم داشت. دراگان کوبیلیسکی مربی تیم‌ملی هم آن را تایید کرد و البته به این موضوع هم اشاره کرد که کادر فنی فکر این چالش بزرگ را کرده است. در شرایطی که والیبال ایران لیگ ملت‌های والیبال را باید در همین ابتدای آغاز راه با یک مصدوم بزرگ آغاز کند بی‌شک این مساله چالش مهم والیبال، بازیکنان و همچنین مجموعه کادر‌فنی خواهدبود.
    معنوی‌نژاد از بازی روسیه وارد میدان می‌شود
افروزی با اعلام خبر مصدومیت محمدجواد معنوی‌نژاد توضیح داد: «در حال حاضر تیم شرایط خوبی دارد. همه در حال تمرین کردن هستند. غیر از فلاحت‌خواه که هفته گذشته دچار شکستگی بینی شد و یک جراحی کوچک را پشت‌سر گذاشت. البته در حال حاضر وضعیتش رو به بهبود است و از امروز هم وارد تمرینات می‌شود و با بقیه توپ می‌زند. یک مساله‌ای هم فعلا برای معنوی‌نژاد وجود دارد. می‌دانید که او لژیونر است و فصل گذشته را در لیگ ایتالیا بازی کرد. در بازی آخر فصل کمی بی‌حسی در پایش داشت که این بی‌حسی رو به افزایش بود. به ایران که بازگشت طبق هماهنگی با کولاکوویچ سرمربی تیم‌ملی تصمیم بر این شد تمرینات روز اول کمی سبک‌تر برای او پیش برود و پرش نداشته باشد. در این مد ام ار آی و نوار عصب عضله‌اش هم مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد همان مشکل قدیمی کمرش باعث این بی‌حسی شده است. بعد یک هفته این بی‌حسی برطرف نشد. دو شب پیش مجددا نوار عصب عضله جدید  گرفتیم که بعد بررسی مشخص شد باید حدود 3هفته فشار از رویش کم شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم فعلا تمرینات اختصاصی‌اش را با من انجام دهد و اگر علائمش از بین برود از 3تا 4 هفته دیگر می‌تواند به ما ملحق شود. با این نتیجه معنوی‌نژاد را چند هفته‌ای در لیگ ملت‌های والیبال در اختیار نخواهیم داشت و طبق پیش‌بینی‌ها روند درمان اگر به خوبی پیش برود او برای بازی با روسیه می‌تواند بازی کند.» افروزی در پاسخ به اینکه فشار بالای مسابقات پیش‌رو تا چه اندازه خواهدبود عنوان کرد: «طبق برنامه‌ای که من بررسی کردم هر هفته به ترتیب منهای ٢/٥، منهای ٢/٥، منهای ٧/٥ و منهای ٩/٥ ساعت جت لگ را باید تحمل کنند. غیر از بعد مسافت که باید در این مسابقات مسیرهای زیادی را در پرواز باشیم چون از ایران به اروپا، از آنجا به آمریکای لاتین، دوباره به اروپا و سپس به آمریکا و درنهایت به ایران برمی‌گردیم. به همین دلیل بچه‌ها برای بازی با روسیه و ایران که هر دو از غرب به شرق آمده‌اند و بیش از ٦ساعت جت لگ دارند شرایط بسیار سختی برای مسابقه دادن خواهند داشت.» پزشک تیم‌ملی در پایان خاطرنشان کرد: «همه تلاش ما حفظ بازیکنان و سرپا نگه داشتن‌شان است اما به‌خاطر همه موضوعاتی که به آن اشاره کردم از مسافت زیاد، تا فشار بالای مسابقات، جت لگ‌های طولانی که باید با قرص بدن بازیکنان را از نظر ساعتی درست کنیم به احتمال زیاد لیگ ملت‌های والیبال پر مصدومی خواهیم داشت.»
    با بازیکنان بیشتر، فشار مسابقات را تقسیم می‌کنیم
دراگان کوبیلیسکی مربی صربستانی والیبال ایران هم فشار بالای این رقای‌ ها را تایید کرد اما معتقد است کادرفنی به فکر چاره بوده است: «شکی در پرفشار بودن مسابقات نیست اما کادر فنی در این‌باره بررسی‌های زیادی داشته است. تعداد بازیکن‌هایی که الان در اردو هستند از بزرگسالان گرفته تا جوانان و تیم‌های پایه به بالاترین سطح آمادگی می‌رسند تا در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال بازی کنند. با استفاده از بازیکنان بیشتر فشار روی همه تقسیم می‌شود و ضمن اینکه انرژی و توان بازیکنان برای مسابقات حساس ذخیره می‌شود از طرف دیگر سعی می‌شود تا ریسک آسیب هم کاهش یابد. بدنساز و پزشک تیم‌ملی هم هر کدام وظایف مهمی در این زمینه دارند که خوشبختانه آن‌هم ها همچون سایر اعضای کادر‌فنی و خانواده والیبال ایران به خوبی در ماموریت مهم کارشان را انجام می‌دهند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید