• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204428
+
-

خودرو‌های وارداتی این هفته قیمت‌گذاری می‌شوند

5هزار خودروی وارداتی در نوبت بارگذاری در سامانه یکپارچه قرار گرفته‌اند

خودرو
خودرو‌های وارداتی این هفته قیمت‌گذاری می‌شوند

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

وزیر صمت به سازمان حمایت و سازمان توسعه تجارت دستور داد خودروهای وارداتی آماده تحویل ظرف هفته جاری قیمت‌گذاری و برای عرضه در سامانه بارگذاری شوند.
به گزارش همشهری، رئیس سازمان توسعه تجارت روز گذشته ضمن بیان این خبر، تأخیر ایجاد شده در تحویل خودروهای وارداتی را ناشی از به طول انجامیدن روند قیمت‌گذاری این خودروها در شورای رقابت اعلام کرد و گفت این خودروها به محض تعیین قیمت در سامانه یکپارچه بارگذاری می‌شوند.

فقط 100خودرو تحویل داده شد
ششم شهریورماه همزمان با رونمایی از نخستین خودروهای وارداتی در نمایشگاه بین‌المللی تهران، رئیس سازمان توسعه تجارت از واردات 5هزار دستگاه خودرو به کشور تا آن زمان خبر داد و اعلام کرد با همکاری سازمان استاندارد و تسهیل روند واردات، طی نیمه دوم سال واردات خودرو تا 20هزار دستگاه در ‌ماه افزایش می‌یابد. در همان روز، یک دستگاه خودروی چانگان به‌عنوان نخستین خودروی وارداتی تحویل یکی از متقاضیان شد. اما با گذشت یک‌ماه از آن زمان، نه روند واردات شتاب گرفته و نه خودروهای وارداتی به متقاضیان تحویل داده شده است. مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، تعداد خودروهای تحویلی خارجی به متقاضیان را 100دستگاه چانگان اعلام کرد و در توضیح اینکه چرا از عرضه دیگر خودروهای وارداتی خبری نیست، گفت: خودروهای وارداتی را باید شورای رقابت قیمت‌گذاری کند تا پس از ابلاغ قیمت نهایی، در سامانه یکپارچه برای عرضه به مشتریان و پرداخت وجه، بارگذاری شود. به‌گفته او، تاکنون فقط قیمت خودروی وارداتی چانگان در شورای رقابت تعیین و ابلاغ شده است.

در انتظار قیمت‌های شورای رقابت هستیم
رئیس سازمان توسعه تجارت درباره اینکه چرا خودروهای وارداتی در سامانه معرفی و بارگذاری نمی‌شوند توضیح داد: یک‌ماه پیش خودروی وارداتی چانگان با قیمت علی‌الحساب برای عرضه در سامانه بارگذاری شد، اما پس از نهایی شدن قیمت این خودرو مشکلاتی ایجاد شد و عده‌ای از متقاضیان با توجه به اینکه قیمت اعلام شده بیشتر از پیش‌بینی‌شان بود، برای تکمیل وجه دچار مشکل شدند. برای جلوگیری از تکرار این قضیه منتظریم تا شورای رقابت قیمت خودروهای وارداتی را ابلاغ کند و سپس عرضه سایر خودروهای وارداتی در سامانه انجام شود و ثبت نام‌کنندگان براساس نوبت خودروهایشان را تحویل بگیرند.
ضیغمی گفت: اکنون امکان بارگذاری و عرضه حدود 4تا 5هزار خودروی وارداتی در سامانه وجود دارد اما از این کار امتناع می‌کنیم تا قیمت نهایی آنها مشخص شود. براساس آمار اعلام شده از سامانه یکپارچه، 32هزار نفر در نوبت تحویل خودروی خارجی قرار دارند.

هیچ درخواست تعیین قیمتی به شورای رقابت نرسیده است
بعد از اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره تأخیر شورای رقابت در اعلام قیمت‌ها همشهری این موضوع را از شورای رقابت پیگیری کرد. سپهر دادجوی توکلی، مدیرکل روابط‌عمومی این شورا در توضیح مکانیسم قیمت‌گذاری خودرو گفت: طبق رویه همیشگی، قیمت همه خودروها، اعم از تولید داخلی، مونتاژی و وارداتی، براساس قیمت تمام‌شده خودرو، در سازمان حمایت محاسبه و سود عادلانه در هیأت تثبیت قیمت‌ این شورا مشخص می‌شود و سپس این قیمت برای بررسی به کارگروه خودروی شورای رقابت ارسال می‌شود. این قیمت‌ها پس از بررسی در کارگروه در صحن شورا بررسی و درخصوص آنها رای‌گیری انجام می‌شود. مدیرکل روابط‌عمومی شورای رقابت افزود: درباره خودروهای وارداتی فقط قیمت 2مدل چانگان به شورا ارسال شده و هنوز هیچ درخواست جدیدی برای تعیین قیمت به شورا ارائه نشده است.

پرونده وارداتی‌ها در سازمان حمایت
او اضافه کرد: قیمت یک‌سری از خودروها در سازمان حمایت در حال بررسی است که وقتی به‌دست شورا برسد، شورا درباره آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد. دادجوی توکلی درباره اینکه روند بررسی قیمت در شورای رقابت چه مدت خواهد بود، گفت: سازمان حمایت نهاد متخصص قیمت‌گذاری است قیمتی که این سازمان ارسال می‌کند از خیلی از فیلترها عبور کرده، در نتیجه بررسی و اعلام نظر شورای رقابت درباره آن یک هفته تا 10روز بیشتر زمان نمی‌برد.

مکث
تصویب آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها تا پایان هفته

یک عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با همشهری از احتمال تصویب و نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیأت دولت تا پایان هفته جاری خبر داد. لطف‌الله سیاهکلی با اشاره به اینکه معاون اول رئیس‌جمهوری استفاده از ارز با منشأ خارجی برای واردات خودروهای کارکرده را پذیرفته، گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده مدتی پیش برای تصویب به دولت فرستاده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید