• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 اسفند 1400
کد مطلب : 154731
+
-

بازی رسانه‌ای غربی‌ها در خط پایان مذاکرات وین

بازگشت روسای هیأت‌های 3کشور اروپایی از مونیخ به وین و ازسرگیری رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه در مسیر احیای توافق هسته‌ای2015 در شرایطی است که با وجود برخی بازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی غربی، متن توافق همچنان نهایی نشده و گفت‌وگوها برای رفع اختلاف‌های باقیمانده همچنان با جدیت ادامه دارد.
طرف‌های غربی حاضر در گفت‌وگوهای وین این روزها تلاش ویژه‌ای را به‌کار گرفته‌اند تا با 2کلیدواژه «توافق قریب‌الوقوع» و «محدودیت زمان» چنین القا کنند که تروئیکای اروپایی و آمریکا برای توافق آمادگی کامل دارند و این، ایران است که حاضر به پذیرش توافق نیست. 
بر این اساس اگرچه در روزهای اخیر موضوع‌های اختلافی کاهش چشمگیری داشته‌ و به 2، 3موضوع محدود شده‌، اما محورهای باقیمانده برای ایران از اهمیت اساسی برخوردار است و رایزنی‌ها برای تصمیم‌گیری درباره آنها ادامه دارد و تا زمان دستیابی به نتیجه ملموس، نمی‌توان از نهایی شدن توافق سخن به‌میان آورد. در چنین شرایطی مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین نیز معتقد است گفت‌وگوها در لحظه سرنوشت‌سازی قرار گرفته‌، اما نتیجه همچنان نامشخص است. انریکه مورا در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: مذاکرات وین درباره برجام در لحظه سرنوشت‌سازی قرار دارد. پس از ۱۰ماه مذاکره به پایان کار نزدیک می‌شویم. نتیجه هنوز نامشخص است.
هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام همچنین بر این نکته تأکید کرده‌است که «مسائل مهم باید حل شوند، اما همه هیأت‌های مذاکره‌کننده کاملا تعامل دارند» و کار فشرده در هتل کوبورگ ادامه دارد. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چندین موضوع در مذاکرات باقی مانده است که جزو خطوط قرمز ما هستند، گفت: ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته‌ایم یک ابتکار عملی را از طرف آمریکایی دریافت کنیم. به‌گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه «سی‌.ان‌.ان»
 افزود: ما برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش‌های زیادی را در هفته‌های گذشته به‌عمل آوردیم و اکنون می‌توانم بگویم تاکنون هرگز تا این اندازه به رسیدن به یک توافق خوب نزدیک نبوده‌ایم. اکنون نوبت آمریکا و طرف‌های غربی است که ابتکار و انعطافی از خود نشان دهند. وی گفت: گمان می‌کنیم اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین، آمریکا و طرف‌های غربی، واقع‌بینانه عمل نکنند، به‌طورقطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.
امیرعبداللهیان با بیان اینکه یک دیوار بلند بی‌اعتمادی بین ما و آمریکایی‌ها وجود دارد، ادامه داد: ما طی هفته‌های اخیر از کانال‌های مختلف پیام‌هایی را دریافت کردیم مبنی بر اینکه مقامات آمریکا علاقه‌مند هستند با جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوی مستقیم داشته باشند. حتی چند روز قبل از اینکه من برای اجلاس امنیتی مونیخ عازم آلمان شوم نیز پیام‌هایی را دریافت کردم مبنی بر اینکه «آیا شما علاقه‌مند هستید در حاشیه این کنفرانس با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کنید؟» من در پاسخ به‌صراحت اعلام کردم آمریکایی‌ها باید رفتار خود را تغییر دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید