نفوذ رسانههای غربی
در حال حاضر شاهد تغییر نگرش درباره ازدواج در بین نسلها هستیم. نگرش فرزندان درباره فرزندآوری و مادر شدن متفاوت شده است. نسل جوان امروز در برابر انبوهی از پیامهای رسانهای در شبکههای اجتماعی قرار گرفتهاند که ضریب نفوذ آنها بسیار بالاست. اگر در جامعه شاهد کاهش باروری هستیم باید ببینیم چرا نگرش خانواده و زنان ایرانی تغییر کرده است. چرا در نسلهای سوم و چهارم انقلاب حتی مفهوم مادری کمرنگ شده و وقتی به دختران امروز میگوییم که «ازدواج کن و بچه بیاور» خیلی از آنها نسبت به این موضوع واکنش نشان میدهند و در پاسخ میگویند «اگر ما ازدواج هم بکنیم لازم نمیبینیم که بچه بیاوریم». لازم است برنامههای فرهنگی خود را روی تغییر نگرش و باورهای ناصحیح جوانان نسبت به ازدواج بیشتر متمرکز کنیم و در این زمینه نیز کار کنیم.