• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 18 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 191220
+
-

اردوغان و رسانه‌های غربی: داستان یک دشمنی دیرینه

اردوغان و رسانه‌های غربی: داستان یک دشمنی دیرینه

«بازگشت خصومت دیوانه‌وار رسانه‌های غربی نسبت به اردوغان»؛ این، تیتر روزنامه دولتی دیلی‎صباح ترکیه است که با اشاره به ده‌ها گزارش‌ انتقادی رسانه‌های غربی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، آن هم در آستانه انتخابات ریاست ‌جمهوری و پارلمانی منتشر شده است. داستان خصومت میان اردوغان و رسانه‌های غربی زمانی زنده شد که هفته‌نامه اکونومیست چند روز پیش در گزارشی با پرداختن به انتخابات سرنوشت‌ساز پیش‌رو از اردوغان به‌عنوان «دیکتاتور» نام برد و نوشت که شکست او، پیروزی دمکراسی در ترکیه است!
اما این نخستین بار نیست که رسانه‌های غربی شمشیر را برای رئیس‌جمهور ترکیه از رو بسته‌اند. در ماجرای اعتراض‌های پارک «گزی» در سال 2013نیز رسانه‌های غربی به‌ویژه سی‌ان‌ان با پوشش خبری گسترده در قامت یکی از حامیان تمام‌قد مخالفان ظاهر شد و کار به جایی کشید که اردوغان در یک سخنرانی در جمع حامیانش با نام بردن از این رسانه، آن را به جاسوسی و تلاش برای نابودی ترکیه متهم کرد.
در ماجرای کودتای سال 2016ترکیه نیز که 240نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند، رسانه‌های غربی ازجمله فارین پالسی و نیویورک‌تایمز به‌طور گسترده علیه اردوغان موضع گرفته و او را مسبب آشوب سیاسی ترکیه معرفی کردند. بی‌بی‌سی در آن زمان در گزارشی با عنوان «اردوغان: رئیس‌جمهور بی‌رحم ترکیه» او را تفرقه‌انگیزترین رهبر تاریخ مدرن ترکیه خواند. البته فاکس‌نیوز از این هم فراتر رفت و در گزارشی تحقق کودتا و براندازی دولت منتخب اردوغان را آخرین امید دمکراسی در ترکیه خواند و نوشت که تحقق کودتا می‌تواند از اسلامی شدن کامل ترکیه جلوگیری کند.
آتش این خصومت دیرینه بار دیگر با نزدیک شدن به انتخابات پیش‌رو (24اردیبهشت) دوباره تند شده است. تقریبا روزی نیست که گزارشی درباره دیکتاتوری، تمامیت‌خواهی و تلاش احتمالی اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه برای دستکاری در نتایج انتخابات منتشر نشود. حامیان اردوغان بر این باورند که دلیل حساسیت رسانه‌های غربی نسبت به رأی‌گیری هفته آینده این است که درصورت پیروزی رئیس‌جمهور فعلی ـ امری که از نظر آنان بسیار محتمل است ـ غرب باید با ترکیه سازش‌ناپذیری روبه‌رو شود که همزمان با پیگیری سیاست خارجی متوازن میان شرق و غرب، اسلحه‌اش را هم محکم خواهد چسبید و برای دفاع از امنیت خود از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.
به همین دلیل است که غربی‌ها با جنگ رسانه‌ای علیه اردوغان امیدوارند که زمینه خروج زودهنگام او از دنیای سیاست را فراهم کنند، امری که اخیرا فارین پالسی نیز به آن اشاره کرده است. این خط تقریبا از سوی اغلب رسانه‌های غربی از گاردین و نیویورک‌تایمز گرفته تا بی‌بی‎سی و سی‌ان‌ان دنبال می‌شود.
اردوغان برای اینکه بتواند همچنان بر کرسی ریاست‌جمهوری ترکیه تکیه بزند، چالش‌های بزرگی پیش رو دارد که یکی از عمده‌ترین آنها مدیریت جنگ رسانه‌ و پروپاگاندای غرب است. او در یکی از واکنش‌های تندش خطاب به خصومت رسانه‌های غربی گفته: «می‌دانید هدفشان چیست؟ تضعیف، تجزیه و بلعیدن ترکیه. چیزی که من اجازه تحقق آن را نخواهم داد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید